日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
社会学部/College of SociologyCollege of Sociology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
DA335/DA335DA335 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
福祉の社会学 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月4/Mon.4 Mon.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
SOC3410 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
・Students will be able to understand and explain what kind of academic field the sociology of welfare is.
・Students will be able to understand and explain important keywords when considering community welfare.
・Students will be able to have the motivation, targets, and methods for participating in specific welfare community activities.
Currently, there is a demand for the improvement of welfare in local communities. Based on the revised Social Welfare Act from 2018, the necessity of "community coexistence society" and "our whole business" has been called for. However, the core local community is facing a declining birthrate and aging population, and there are even calls for its "possibility of disappearance." How should the state, local governments, local communities, private organizations, professionals, volunteers, etc. be involved and cooperate with each other? With an eye on the time span of modern times and the international community, we will focus on the exclusionary function of welfare and consider the form of social work (social change, social development, social cohesion + consultation and assistance) in the community, mainly from the perspective of minorities.
1 | 近代社会福祉の源流を探る―セツルメント運動の国際的展開 |
2 | 日本型福祉の展開―恤救規則から社会事業法への転換 |
3 | 戦時体制と部落会・町内会の整備―隣保相扶の召喚と動員共同体 |
4 | 社会福祉協議会と隣保館連絡協議会―戦後社会福祉制度の分岐点 |
5 | 社会福祉学から地域福祉論へ―マイノリティコミュニティにおける住民主体へ |
6 | 当事者主権から考える |
7 | 障害者と自立生活運動―福祉への反逆 |
8 | ホームレスと自立―不可視化の強制 |
9 | ハンセン病と「公共の福祉」―優性思想と排除の近代化 |
10 | 被差別部落と同和行政―日本型アファーマティブアクションの逆機能 |
11 | 在日コリアンと社会福祉運動―多文化共生の萌芽と制度化の弊害 |
12 | ブラックコミュニティにおける自主管理と共同性の再構築―米・オークランド |
13 | ジェントリフィケーションと住民参加型の都市福祉の開発―英・ロンドン |
14 | ソーシャルワークとセツルメント・ソシオロジー―福祉を論じる社会学の行方 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
動画資料等も活用する |
事前に配信される授業資料(スライド、文献等)を読み込んで臨むこと(予習約2時間程度)
受講した授業内容について資料を参考に振り返り、紹介されたリソースなどにあたり、学びを深めること(復習約2時間程度)
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) 小テスト(40%) 授業への積極的な参画度合い(20%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業内で指示する |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 上野谷加代子・松端克文・永田祐編 | 『新版 よくわかる地域福祉』 | ミネルヴァ書房 | 2019 | 9784623085927 |
2 | 副田義也編 | 『闘争性の福祉社会学―ドラマトゥルギーとして』 | 東京大学出版会 | 2013 | 9784130541374 |
3 | 広井良典 | 『持続可能な福祉社会―「もうひとつの日本」の構想』 | ちくま新書 | 2006 | 9784480063113 |
基本資料は事前に配信するので、授業にはPC・iPad等、適当なディバイスを持参して臨むこと
シラバス執筆時点(2025年1月)から内容に変更があった場合は、Canvas-LMS内にて伝達するので注意すること。また、授業内でも適宜、アナウンスする。
・福祉社会学とはどのような学問分野であるのかについて理解し説明することができる。
・地域福祉を考察する上で重要となるキーワードについて理解し説明することができる。
・具体的な福祉コミュニティ活動に参与する動機、対象、方法を持てるようになる。
・Students will be able to understand and explain what kind of academic field the sociology of welfare is.
・Students will be able to understand and explain important keywords when considering community welfare.
・Students will be able to have the motivation, targets, and methods for participating in specific welfare community activities.
現在、地域社会における福祉の充実が求められている。2018年から改正社会福祉法に基づき、「地域共生社会」「我が事、丸ごと」の必要性が叫ばれている。とはいえ、核となる地域社会は少子高齢化が進み、「消滅可能性」すら叫ばれている。国、自治体、地域社会、民間組織、専門職、ボランティアなどがどのように関わり、どのように連携することが適切なのか。近現代という時間幅や国際社会も見据えながら、福祉・包摂の持つ排除機能に着目し、主にマイノリティの視点から、コミュニティにおけるソーシャルワーク(社会変革・社会開発・社会結束+相談援助)の在り方について考えていく。
Currently, there is a demand for the improvement of welfare in local communities. Based on the revised Social Welfare Act from 2018, the necessity of "community coexistence society" and "our whole business" has been called for. However, the core local community is facing a declining birthrate and aging population, and there are even calls for its "possibility of disappearance." How should the state, local governments, local communities, private organizations, professionals, volunteers, etc. be involved and cooperate with each other? With an eye on the time span of modern times and the international community, we will focus on the exclusionary function of welfare and consider the form of social work (social change, social development, social cohesion + consultation and assistance) in the community, mainly from the perspective of minorities.
1 | 近代社会福祉の源流を探る―セツルメント運動の国際的展開 |
2 | 日本型福祉の展開―恤救規則から社会事業法への転換 |
3 | 戦時体制と部落会・町内会の整備―隣保相扶の召喚と動員共同体 |
4 | 社会福祉協議会と隣保館連絡協議会―戦後社会福祉制度の分岐点 |
5 | 社会福祉学から地域福祉論へ―マイノリティコミュニティにおける住民主体へ |
6 | 当事者主権から考える |
7 | 障害者と自立生活運動―福祉への反逆 |
8 | ホームレスと自立―不可視化の強制 |
9 | ハンセン病と「公共の福祉」―優性思想と排除の近代化 |
10 | 被差別部落と同和行政―日本型アファーマティブアクションの逆機能 |
11 | 在日コリアンと社会福祉運動―多文化共生の萌芽と制度化の弊害 |
12 | ブラックコミュニティにおける自主管理と共同性の再構築―米・オークランド |
13 | ジェントリフィケーションと住民参加型の都市福祉の開発―英・ロンドン |
14 | ソーシャルワークとセツルメント・ソシオロジー―福祉を論じる社会学の行方 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
動画資料等も活用する |
事前に配信される授業資料(スライド、文献等)を読み込んで臨むこと(予習約2時間程度)
受講した授業内容について資料を参考に振り返り、紹介されたリソースなどにあたり、学びを深めること(復習約2時間程度)
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) 小テスト(40%) 授業への積極的な参画度合い(20%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業内で指示する |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 上野谷加代子・松端克文・永田祐編 | 『新版 よくわかる地域福祉』 | ミネルヴァ書房 | 2019 | 9784623085927 |
2 | 副田義也編 | 『闘争性の福祉社会学―ドラマトゥルギーとして』 | 東京大学出版会 | 2013 | 9784130541374 |
3 | 広井良典 | 『持続可能な福祉社会―「もうひとつの日本」の構想』 | ちくま新書 | 2006 | 9784480063113 |
基本資料は事前に配信するので、授業にはPC・iPad等、適当なディバイスを持参して臨むこと
シラバス執筆時点(2025年1月)から内容に変更があった場合は、Canvas-LMS内にて伝達するので注意すること。また、授業内でも適宜、アナウンスする。