日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
社会学部/College of SociologyCollege of Sociology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
DA343/DA343DA343 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火1/Tue.1 Tue.1 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
SOC3310 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Life course refers to the paths we take in our lives. The era we were born in and social phenomena we encountered have great influence our life trajectories. At the same time, individual factors such as abilities and experiences play great roles too. In this class, students will analyze mutual effects of these social environmental and individual factors. Students will deepen their understanding about various life courses in modern society.
People go through various life events from birth to death, including employment, marriage, giving birth, and changing employment. Although all of these are individual’s choices, they are also largely defined by temporal and social conditions. Students will discuss this changing life courses in passage of time from multiple perspectives, including gender, family, career, and social resource. What issues can be found in each stage of life course? Can we categorize life stages? By understanding these changing life courses in modern times, students will have opportunities to select their life courses.
1 | オリエンテーション ライフコースとは何か |
2 | ライフサイクル論からライフコース・アプローチへ |
3 | 少子高齢社会とライフコース |
4 | ライフコースから考える家族 |
5 | 親世代のライフコース |
6 | 祖父祖母世代のライフコース |
7 | 中間のまとめと中間レポート提出 |
8 | ポスト青年期の出現 |
9 | 就職氷河期世代の現在 |
10 | 直近のライフイベント「就職」について考える |
11 | ゆらぐライフコース~労働とケアの観点から |
12 | ライフコースとジェンダー |
13 | 「コロナ世代」のライフコースについて考える |
14 | 授業のまとめと期末レポート提出 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
2回のレポート提出を求める。
レポート作成には、授業時間以外の学習や調査の時間が必要となることを、あらかじめ理解しておいてほしい。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
中間のレポート(30%) 授業時に提出するコメントカード(20%) 授業への参加状況(10%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
欠席が3分の1を超えた場合は成績評価の対象外となる。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
特に指定しない。授業時に必要に応じてプリントを配布する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 岩上真珠 | 『ライフコースとジェンダーで読む家族(第3版)』 | 有斐閣 | 2013 | 9784641173965 |
2 | 藤村正之編 | 『いのちとライフコースの社会学』 | 弘文堂 | 2011 | 9784335551499 |
3 | 岩上真珠、池岡義孝ほか編著 | 『変容する社会と社会学ー家族・ライフコース・地域社会』 | 学文社 | 2017 | 9784762027062 |
その他 (Others) | |||||
他は必要に応じて随時紹介する。 |
「ライフコース」とは個々人がたどる「人生の軌道」である。私たちはいつどのような時代に生まれ、どのような社会的事象に遭遇するかで、人生形成に大きな影響を受ける。同時に個々が置かれた状況やその能力、経験といった個人的要因が強く関係する。本授業では、そうした社会的環境と個人的要因との相互作用について考察するとともに、現代社会における多様なライフコースについての理解を深めることを目標とする。
Life course refers to the paths we take in our lives. The era we were born in and social phenomena we encountered have great influence our life trajectories. At the same time, individual factors such as abilities and experiences play great roles too. In this class, students will analyze mutual effects of these social environmental and individual factors. Students will deepen their understanding about various life courses in modern society.
人は生まれてから死ぬまでの間に就職、結婚、出産、転職など、様々なライフイベントを経験する。そのどれもが個々人の選択であると同時に、時代や社会状況に大きく規定されている。時代とともに変化するライフコースについて、ジェンダー、家族、キャリア、社会的資源といった、いくつかの視点から検討していきたい。ライフコースの各段階にどのような課題があるのか、そもそもライフステージを区切ることは可能なのかなど、現代の変容するライフコースを理解することで、自らのライフコース選択について考える機会にしてもらいたい。
People go through various life events from birth to death, including employment, marriage, giving birth, and changing employment. Although all of these are individual’s choices, they are also largely defined by temporal and social conditions. Students will discuss this changing life courses in passage of time from multiple perspectives, including gender, family, career, and social resource. What issues can be found in each stage of life course? Can we categorize life stages? By understanding these changing life courses in modern times, students will have opportunities to select their life courses.
1 | オリエンテーション ライフコースとは何か |
2 | ライフサイクル論からライフコース・アプローチへ |
3 | 少子高齢社会とライフコース |
4 | ライフコースから考える家族 |
5 | 親世代のライフコース |
6 | 祖父祖母世代のライフコース |
7 | 中間のまとめと中間レポート提出 |
8 | ポスト青年期の出現 |
9 | 就職氷河期世代の現在 |
10 | 直近のライフイベント「就職」について考える |
11 | ゆらぐライフコース~労働とケアの観点から |
12 | ライフコースとジェンダー |
13 | 「コロナ世代」のライフコースについて考える |
14 | 授業のまとめと期末レポート提出 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
2回のレポート提出を求める。
レポート作成には、授業時間以外の学習や調査の時間が必要となることを、あらかじめ理解しておいてほしい。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
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平常点 (In-class Points) | 100 |
中間のレポート(30%) 授業時に提出するコメントカード(20%) 授業への参加状況(10%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
欠席が3分の1を超えた場合は成績評価の対象外となる。 |
その他 (Others) | |||||
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特に指定しない。授業時に必要に応じてプリントを配布する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | 岩上真珠 | 『ライフコースとジェンダーで読む家族(第3版)』 | 有斐閣 | 2013 | 9784641173965 |
2 | 藤村正之編 | 『いのちとライフコースの社会学』 | 弘文堂 | 2011 | 9784335551499 |
3 | 岩上真珠、池岡義孝ほか編著 | 『変容する社会と社会学ー家族・ライフコース・地域社会』 | 学文社 | 2017 | 9784762027062 |
その他 (Others) | |||||
他は必要に応じて随時紹介する。 |