日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College College of Sociology
Course Code DA343
Theme・Subtitle
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Ikebukuro
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Tue.1
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number SOC3310
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

Life course refers to the paths we take in our lives. The era we were born in and social phenomena we encountered have great influence our life trajectories. At the same time, individual factors such as abilities and experiences play great roles too. In this class, students will analyze mutual effects of these social environmental and individual factors. Students will deepen their understanding about various life courses in modern society.  

【Course Contents】

People go through various life events from birth to death, including employment, marriage, giving birth, and changing employment. Although all of these are individual’s choices, they are also largely defined by temporal and social conditions. Students will discuss this changing life courses in passage of time from multiple perspectives, including gender, family, career, and social resource. What issues can be found in each stage of life course? Can we categorize life stages? By understanding these changing life courses in modern times, students will have opportunities to select their life courses.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 オリエンテーション
ライフコースとは何か
2 ライフサイクル論からライフコース・アプローチへ
3 少子高齢社会とライフコース
4 ライフコースから考える家族 
5 親世代のライフコース  
6 祖父祖母世代のライフコース 
7 中間のまとめと中間レポート提出
8 ポスト青年期の出現
9 就職氷河期世代の現在
10 直近のライフイベント「就職」について考える
11 ゆらぐライフコース~労働とケアの観点から
12 ライフコースとジェンダー
13 「コロナ世代」のライフコースについて考える
14 授業のまとめと期末レポート提出

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

2回のレポート提出を求める。
レポート作成には、授業時間以外の学習や調査の時間が必要となることを、あらかじめ理解しておいてほしい。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 中間のレポート(30%)
授業時に提出するコメントカード(20%)
授業への参加状況(10%)
最終レポート(Final Report)(40%)
備考 (Notes)
欠席が3分の1を超えた場合は成績評価の対象外となる。

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
特に指定しない。授業時に必要に応じてプリントを配布する。

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 岩上真珠 『ライフコースとジェンダーで読む家族(第3版)』 有斐閣 2013 9784641173965
2 藤村正之編 『いのちとライフコースの社会学』 弘文堂 2011 9784335551499
3 岩上真珠、池岡義孝ほか編著 『変容する社会と社会学ー家族・ライフコース・地域社会』 学文社 2017 9784762027062
その他 (Others)
他は必要に応じて随時紹介する。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】