日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College College of Sociology
Course Code DA350
Theme・Subtitle 仕事の社会学
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Seminar
Campus Ikebukuro
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room
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Credits 2
Course Number SOC3620
Language Japanese
Class Registration Method "Other" Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations 「社会調査法1・2」「社会学原論1・2」「基礎演習」の単位修得
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

Students will read literatures which examine workers' identities and work-consciousness, various workstyles, corporate diversity managements, and reforms of workstyles by corporations, labor unions, and governments.

【Course Contents】

Work forms our living and identities. It is one of essential elements that give meanings to our lives and existence. Workstyles have been diversified in recent years. Non-standard employments have increased. In addition, various forms of regular employment have appeared such as region-limited regular employees, job-limited regular employees, and short-work-hour regular employees. At the same time, reforms of workstyle have been underway thanks to the diversity management, which aims to create a workplace friendly not only to men, but also women, foreigners, seniors and sexual minorities. Corporations have been introducing various systems to allow more flexible working styles and to decrease overtime work. These include revising inefficient ways of working, introducing work-life balance programs, implementing teleworking programs to allow employees to work at homes or third places, and shifting from membership-based employment system to job-based one. In order to reform long-hours-working practices, governments have been promoting various employment policies, while labor unions also propose to create better workplaces to managements. In this seminar, students will examine workers’ identities and consciousness about working and living in changing working surroundings, as well as corporate diversity management and reforms of long-hours-working practices. In spring semester, students will read literatures in order to acquire perspectives required to analyze the above-mentioned changes in working surroundings.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 Introduction
2 労働者,労働組合,雇用・労働政策、企業の人事制度などに関する新聞記事検索
3 文献講読
4 文献講読
5 文献講読
6 文献講読
7 文献講読
8 文献講読
9 文献講読
10 ゲスト講師講義
11 ゲスト講師講義
12 ゼミ生の研究テーマ関連文献報告
13 ゼミ生の研究テーマ関連文献報告
14 ゼミ生の研究テーマ関連文献報告

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

専門演習2Aの文献講読に際し,講読する文献を事前に読み,内容を把握し,疑問点,ディスカッションする論点などについて考えること。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 授業への出席および発表・プレゼン (60%)
ディスカッションへの参加(40%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
テキストは初回で提示する。

【参考文献 / Readings】

その他 (Others)
参考文献は授業にて随時紹介する。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

質問する能力と調査する能力

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

社会学部科目「労働社会学」の履修が望ましい。

【注意事項 / Notice】