日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College College of Sociology
Course Code DA354
Theme・Subtitle 地域の社会的包摂と福祉の社会学
(Sociology of Social Inclusion and Welfare in Local Community)
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Seminar
Campus Ikebukuro
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number SOC3620
Language Japanese
Class Registration Method "Other" Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations 「社会調査法1・2」「社会学原論1・2」「基礎演習」の単位修得
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

Students will focus on regional societies in modern cities. Students will deepen their theoretical and practical understanding about declining population and aging society, co-existence with various different people, social changes affected by regional economy and policy, and their relationships with our civil lives.

【Course Contents】

In this seminar, students will cultivate their perspective to discuss and analyze varieties of social conditions while considering relationships among those elements. Students will look at actualities of various social lives unrolling in regions, current policies and issues of local governments, how they support daily lives of people, community organizations, and various volunteer and NPO activities. Students will learn systematically about “What facilitates and makes our lives possible?” To do that, students will widen their perspective by reading some textbooks in the first half of this seminar. During summer vacation, students will participate in seminar camp to discuss and deepen their interests about their own research themes.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 イントロダクション
2 ゼミの進め方,テキストの決定
3 テキストの講読:報告(1)
4 テキストの講読:報告(2)
5 テキストの講読:報告(3)
6 テキストの講読:報告(4)
7 テキストの講読:報告(5)
8 テキストの講読:報告(6)
9 テキストの講読:報告(7)
10 テキストの講読:報告(8)
11 テキストの講読:報告(9)
12 テキストの講読:報告(10)
13 夏期休暇期間中の各自研究構想と講読文献の紹介(1)
14 夏期休暇期間中の各自研究構想と講読文献の紹介(2)

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

テキストの講読においては,報告者,討議者,司会などの役割をゼミ生が順次担当する。活発な討議を通じ理解を深めるために,事前の予習を十分にしておくこと。専門演習2Bの個人研究およびグループ研究では,図書や文献資料を自ら調べたり,大学外のフィールドに積極的に出て調査したりすることを推奨する。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 授業参加の積極性(50%)
授業期間内の複数レポート(50%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
授業の最初にテキストの候補文献を提示し、ゼミ生と相談して決める。

【参考文献 / Readings】

その他 (Others)
授業の中で適宜紹介する。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

文献や資料等のテキストを深く読み込む能力、授業の中で積極的に発言し討議する能力、自らフィールドに赴いて労をいとわず見聞し人と語り合う意欲、筋道の通った長文を書くための下準備や執筆作業に十分に時間を取って専念できる集中力。

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

授業や課題提出に必要な情報機器(スマートフォンやタブレット端末でも可だがパソコンを強く推奨)。授業支援システムは主に Canvas LMS や Google共有ドライブ を使う予定。

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】