日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
社会学部/College of SociologyCollege of Sociology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
DA356/DA356DA356 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
日常生活の社会学 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
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授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
SOC3620 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
「社会調査法1・2」「社会学原論1・2」「基礎演習」の単位修得 |
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
We understand our actions and experiences using various methods in our everyday lives. We will consider the "member's methods" used in the practices of daily communication and care. The aim of this class is to acquire the ability to analyze the methods in everyday life or within social problems.
We understand our actions and experiences, using various methods in our daily lives. In this seminar, we will consider the methods and methodology we actually use in our everyday lives. Participants are required to acquire the ability to set up their own questions while understanding previous research in related fields, such as communication studies, identity studies, sociology of health and illness, and sociology of emotion etc. They are also required to acquire the ability to analyze the data of specific phenomena using the methods of qualitative research, such as ethnomethodology. In Seminar(3rd Year)A, participants will set up their own interests by reading previous papers and analyzing data in tutorial. In Seminar(3rd Year)B, according to the research interest of each participant, we will conduct empirical research. Based on these tasks, participants will acquire the ability to research for their graduation theses.
1 | オリエンテーション,日常生活の社会学概説,ゼミ運営方法の確認 |
2 | テキスト報告・問題関心報告1 |
3 | テキスト報告・問題関心報告2 |
4 | テキスト報告・問題関心報告3 |
5 | テキスト報告・分析課題練習1 |
6 | テキスト報告・分析課題練習2 |
7 | テキスト報告・分析課題練習3 |
8 | テキスト報告・分析課題練習4 |
9 | テキスト報告・分析課題練習5 |
10 | テキスト報告・分析課題練習6 |
11 | テキスト報告・分析課題練習7 |
12 | テキスト報告・分析課題練習8 |
13 | テキスト報告・分析課題練習9 |
14 | 研究テーマ構想報告 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
テキストの講読においては,報告者,討論者などの役割を担当するために,十分な予習が必要である。また,分析課題練習については,十分な復習が必要である。ゼミ論文の執筆においては,フィールドワークや資料収集,グループワークなど,授業時間外の活動が求められる。また,ゼミの授業時間は,作業内容に応じて,延長することがあるので,そのつもりで予定していてください。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
ゼミにおける発表及び活動状況の評価(50%) 提出課題の評価(50%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 前田泰樹他編 | 『ワードマップ エスノメソドロジー——人びとの実践から学ぶ』 | 新曜社 | 2007 | 4788510626 |
その他 (Others) | |||||
適宜提示します。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 串田秀也他 | 『会話分析入門』 | 勁草書房 | 2017 | 4326602961 |
2 | 筒井淳也・前田泰樹 | 『社会学入門——社会とのかかわりかた』 | 有斐閣 | 2017 | 464115046 |
3 | 前田泰樹・西村ユミ | 『急性期病院のエスノグラフィー——協働実践としての看護』 | 新曜社 | 2020 | 9784788516816 |
4 | 前田泰樹・西村ユミ | 『遺伝学の知識と病いの語り——遺伝性疾患をこえて生きる』 | ナカニシヤ出版 | 2018 | 4779512913 |
5 | 水川喜文他編 | 『ワークプレイス・スタディーズ——はたらくことのエスノメソドロジー』 | ハーベスト社 | 2017 | 4863390831 |
6 | 酒井泰斗他編 | 『概念分析の社会学2——実践の社会的論理』 | ナカニシヤ出版 | 2016 | 4779510147 |
その他 (Others) | |||||
適宜提示します。 |
私たちは,日常生活において,さまざまな方法を用いて,自らや互いの行為や経験を理解している。こうした日常のコミュニケーションやケアの実践において用いられる「人びとの方法(論)」について考察する。日常生活から社会問題にいたるまでの実践の論理を,私たちが参加している問題として分析する力の習得を目指す。
We understand our actions and experiences using various methods in our everyday lives. We will consider the "member's methods" used in the practices of daily communication and care. The aim of this class is to acquire the ability to analyze the methods in everyday life or within social problems.
私たちは,日常生活から始まって病いの経験やケアの実践などにいたるまで,何らかの方法を用いて自らや互いの経験や行為を理解し,さまざまな社会生活を営んでいる。このゼミでは,私たちが社会生活を営むさいに実際に用いている方法(論)について,社会学的に考察する。コミュニケーション論や,アイデンティティ論,ケア論,健康と病いの社会学,感情や記憶の社会学など,関連する領域の先行研究を理解しつつ,自らの問いを設定する能力を身につける。同時に,自らの問いを具体的な現象の中に位置づけ,エスノメソドロジーなどの質的研究を中心とした考え方のもとで分析する能力を身につける。そのために,専門演習2Aでは,テキスト講読や課題・データセッションなどを通じて,各自の問題関心と分析力を練り上げる。専門演習2Bは,各人の研究構想も踏まえながら経験的研究を行い,成果をまとめていく。こうした作業をもとに,4年次の卒業論文作成へ向けて,知的体力を習得する。
We understand our actions and experiences, using various methods in our daily lives. In this seminar, we will consider the methods and methodology we actually use in our everyday lives. Participants are required to acquire the ability to set up their own questions while understanding previous research in related fields, such as communication studies, identity studies, sociology of health and illness, and sociology of emotion etc. They are also required to acquire the ability to analyze the data of specific phenomena using the methods of qualitative research, such as ethnomethodology. In Seminar(3rd Year)A, participants will set up their own interests by reading previous papers and analyzing data in tutorial. In Seminar(3rd Year)B, according to the research interest of each participant, we will conduct empirical research. Based on these tasks, participants will acquire the ability to research for their graduation theses.
1 | オリエンテーション,日常生活の社会学概説,ゼミ運営方法の確認 |
2 | テキスト報告・問題関心報告1 |
3 | テキスト報告・問題関心報告2 |
4 | テキスト報告・問題関心報告3 |
5 | テキスト報告・分析課題練習1 |
6 | テキスト報告・分析課題練習2 |
7 | テキスト報告・分析課題練習3 |
8 | テキスト報告・分析課題練習4 |
9 | テキスト報告・分析課題練習5 |
10 | テキスト報告・分析課題練習6 |
11 | テキスト報告・分析課題練習7 |
12 | テキスト報告・分析課題練習8 |
13 | テキスト報告・分析課題練習9 |
14 | 研究テーマ構想報告 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
テキストの講読においては,報告者,討論者などの役割を担当するために,十分な予習が必要である。また,分析課題練習については,十分な復習が必要である。ゼミ論文の執筆においては,フィールドワークや資料収集,グループワークなど,授業時間外の活動が求められる。また,ゼミの授業時間は,作業内容に応じて,延長することがあるので,そのつもりで予定していてください。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
ゼミにおける発表及び活動状況の評価(50%) 提出課題の評価(50%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | 前田泰樹他編 | 『ワードマップ エスノメソドロジー——人びとの実践から学ぶ』 | 新曜社 | 2007 | 4788510626 |
その他 (Others) | |||||
適宜提示します。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | 串田秀也他 | 『会話分析入門』 | 勁草書房 | 2017 | 4326602961 |
2 | 筒井淳也・前田泰樹 | 『社会学入門——社会とのかかわりかた』 | 有斐閣 | 2017 | 464115046 |
3 | 前田泰樹・西村ユミ | 『急性期病院のエスノグラフィー——協働実践としての看護』 | 新曜社 | 2020 | 9784788516816 |
4 | 前田泰樹・西村ユミ | 『遺伝学の知識と病いの語り——遺伝性疾患をこえて生きる』 | ナカニシヤ出版 | 2018 | 4779512913 |
5 | 水川喜文他編 | 『ワークプレイス・スタディーズ——はたらくことのエスノメソドロジー』 | ハーベスト社 | 2017 | 4863390831 |
6 | 酒井泰斗他編 | 『概念分析の社会学2——実践の社会的論理』 | ナカニシヤ出版 | 2016 | 4779510147 |
その他 (Others) | |||||
適宜提示します。 |