日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College College of Sociology
Course Code DA359
Theme・Subtitle ジェンダー/セクシュアリティの社会学
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Seminar
Campus Ikebukuro
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number SOC3620
Language Japanese
Class Registration Method "Other" Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations 「社会調査法1・2」「社会学原論1・2」「基礎演習」の単位修得
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

This course aims to examine social issues and develop insights into their backgrounds through gender/sexuality perspectives.

【Course Contents】

 Common beliefs surrounding gender and sexuality can have diverse effects on individuals and society, often leading to the exclusion of specific social groups and resulting in significant social challenges. Our objective is to gain insights into how these dynamics are advancing in today's society.
 By engaging in reading and discussions centered around literature that explores gender disparities and inequalities, students will learn how to formulate research questions and analyze society through the lens of gender and sexuality.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 授業運営方法の確認、講読する文献の紹介、報告の担当決め
2 受講者の問題関心についての報告
3 文献講読・ディスカッション①
4 文献講読・ディスカッション②
5 文献講読・ディスカッション③
6 文献講読・ディスカッション④
7 文献講読・ディスカッション⑤
8 文献講読・ディスカッション⑥
9 文献講読・ディスカッション⑦
10 文献講読・ディスカッション⑧
11 文献講読・ディスカッション⑨
12 文献講読・ディスカッション⑩
13 文献講読・ディスカッション⑪
14 授業のまとめ、ゼミ合宿にむけて

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

予習:講読する文献を読んで授業に臨む。報告者は、報告用の資料を準備する。
復習:ディスカッションの内容を踏まえて、考えたことをまとめ、リアクションペーパーとして提出する。
発展的な学習:自分の経験、身の回りで起きた出来事、ニュースで報道された事件などをジェンダー/セクシュアリティの視点からとらえてみる。それによって気づいたことを誰かに話してみる。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 リアクションペーパー(50%)
プレゼンテーション(30%)
議論への貢献(20%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
なし

【参考文献 / Readings】

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

PCないしモバイル端末

【その他 / Others】

初回の授業で、講読文献の候補を提示する。受講希望者と相談のうえ、購読文献を決定する。

【注意事項 / Notice】