日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
社会学部/College of SociologyCollege of Sociology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
DA359/DA359DA359 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
ジェンダー/セクシュアリティの社会学 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
SOC3620 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
「社会調査法1・2」「社会学原論1・2」「基礎演習」の単位修得 |
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
This course aims to examine social issues and develop insights into their backgrounds through gender/sexuality perspectives.
Common beliefs surrounding gender and sexuality can have diverse effects on individuals and society, often leading to the exclusion of specific social groups and resulting in significant social challenges. Our objective is to gain insights into how these dynamics are advancing in today's society.
By engaging in reading and discussions centered around literature that explores gender disparities and inequalities, students will learn how to formulate research questions and analyze society through the lens of gender and sexuality.
1 | 授業運営方法の確認、講読する文献の紹介、報告の担当決め |
2 | 受講者の問題関心についての報告 |
3 | 文献講読・ディスカッション① |
4 | 文献講読・ディスカッション② |
5 | 文献講読・ディスカッション③ |
6 | 文献講読・ディスカッション④ |
7 | 文献講読・ディスカッション⑤ |
8 | 文献講読・ディスカッション⑥ |
9 | 文献講読・ディスカッション⑦ |
10 | 文献講読・ディスカッション⑧ |
11 | 文献講読・ディスカッション⑨ |
12 | 文献講読・ディスカッション⑩ |
13 | 文献講読・ディスカッション⑪ |
14 | 授業のまとめ、ゼミ合宿にむけて |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
予習:講読する文献を読んで授業に臨む。報告者は、報告用の資料を準備する。
復習:ディスカッションの内容を踏まえて、考えたことをまとめ、リアクションペーパーとして提出する。
発展的な学習:自分の経験、身の回りで起きた出来事、ニュースで報道された事件などをジェンダー/セクシュアリティの視点からとらえてみる。それによって気づいたことを誰かに話してみる。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
リアクションペーパー(50%) プレゼンテーション(30%) 議論への貢献(20%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
なし |
PCないしモバイル端末
初回の授業で、講読文献の候補を提示する。受講希望者と相談のうえ、購読文献を決定する。
ジェンダー/セクシュアリティの視点から現代社会の課題をとらえ、その背景を分析、考察する力を身につける。
This course aims to examine social issues and develop insights into their backgrounds through gender/sexuality perspectives.
性に関する固定観念や規範は、個人の経験や社会のしくみに様々な仕方で影響を与え、ときに特定の社会集団を排除したり、深刻な社会問題を生じさせたりしている。この授業では、性に関する固定観念や規範がどのように格差や差別を生み出しているのかについて、考察を深める。
授業では、現代社会の課題をジェンダー/セクシュアリティの視点から取り上げている文献を講読する。文献の内容に関する議論を通して、社会に対する関心や問題意識を深めながら、ジェンダー/セクシュアリティの視点から問いを設定する方法、社会を分析する方法を学ぶ。
Common beliefs surrounding gender and sexuality can have diverse effects on individuals and society, often leading to the exclusion of specific social groups and resulting in significant social challenges. Our objective is to gain insights into how these dynamics are advancing in today's society.
By engaging in reading and discussions centered around literature that explores gender disparities and inequalities, students will learn how to formulate research questions and analyze society through the lens of gender and sexuality.
1 | 授業運営方法の確認、講読する文献の紹介、報告の担当決め |
2 | 受講者の問題関心についての報告 |
3 | 文献講読・ディスカッション① |
4 | 文献講読・ディスカッション② |
5 | 文献講読・ディスカッション③ |
6 | 文献講読・ディスカッション④ |
7 | 文献講読・ディスカッション⑤ |
8 | 文献講読・ディスカッション⑥ |
9 | 文献講読・ディスカッション⑦ |
10 | 文献講読・ディスカッション⑧ |
11 | 文献講読・ディスカッション⑨ |
12 | 文献講読・ディスカッション⑩ |
13 | 文献講読・ディスカッション⑪ |
14 | 授業のまとめ、ゼミ合宿にむけて |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
予習:講読する文献を読んで授業に臨む。報告者は、報告用の資料を準備する。
復習:ディスカッションの内容を踏まえて、考えたことをまとめ、リアクションペーパーとして提出する。
発展的な学習:自分の経験、身の回りで起きた出来事、ニュースで報道された事件などをジェンダー/セクシュアリティの視点からとらえてみる。それによって気づいたことを誰かに話してみる。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
リアクションペーパー(50%) プレゼンテーション(30%) 議論への貢献(20%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
なし |
PCないしモバイル端末
初回の授業で、講読文献の候補を提示する。受講希望者と相談のうえ、購読文献を決定する。