日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
社会学部/College of SociologyCollege of Sociology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
DA360/DA360DA360 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
社会階層と不平等の計量社会学(Quantitative Sociology of Social Stratification and Inequality) |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
SOC3620 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
「社会調査法1・2」「社会学原論1・2」「基礎演習」の単位修得 |
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
The purpose of this course is to develop student's basic skills in quantitative sociological research by reading literature on social stratification and inequality, and training in critical thinking and data analysis.
In this seminar, we will study various inequalities in society from the perspective of social class and the method of quantitative data analysis. In particular, each student will examine their own research topics, focusing on changes in inequality or people's social attitudes, and causes and consequences of life events, such as marriage, childbirth, getting a job, changing job, and so on.
In the spring semester, students will acquire a sociological perspective by reading designated texts. We will also train students to improve their critical thinking skills. Quantitative sociology requires data analysis skills, so we will also provide practical training in analysis.
1 | コース・オリエンテーション |
2 | グラフ作成実習①,地域と格差問題 |
3 | グラフ作成実習②,班編成 |
4 | テキスト第1章,班別テーマ報告 |
5 | テキスト第2章,先行研究の探索・渉猟と整理 |
6 | テキスト第3章,先行研究の乗り越え方① |
7 | テキスト第4章,先行研究の乗り越え方② |
8 | テキスト第5章,班別分析報告 |
9 | テキスト第6章,さまざまな研究成果 |
10 | テキスト第7章,プレゼンテーション報告と議論 |
11 | テキスト第8章,班別中間報告 |
12 | テキスト第9章,統計データ分析結果の文章化① |
13 | テキスト第10章,統計データ分析結果の文章化② |
14 | 班別最終報告、演習のまとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
復習のための課題(クリティカルシンキングの問題、データ解析の問題)が毎週課されます。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業内で提示する課題(複数回)(60%) 報告(個人およびグループ)(40%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 平沢和司 | 『格差の社会学入門 第2版』 | 北海道大学出版会 | 2021 | 4832968815 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 道田泰司・宮元博章 | 『クリティカル進化(シンカー)論』 | 北大路書房 | 1999 | 9784762821394 |
2 | 三輪哲・林雄亮 | 『SPSSによる応用多変量解析』 | オーム社 | 2014 | 4274050114 |
ゼミでは基本的に紙の資料(レジュメ)配布はしません。資料は、Canvas LMSやクラウドにアップロードし、各自それを閲覧するようにします。したがって、パソコンなど、インターネット接続可能で、資料を見られるようなデバイスを授業に必ず持参してください。
社会階層や不平等にかんする文献の講読と、批判的思考力およびデータ解析の訓練により、計量社会学の基礎的能力を身につける。
The purpose of this course is to develop student's basic skills in quantitative sociological research by reading literature on social stratification and inequality, and training in critical thinking and data analysis.
このゼミでは、社会にある様々な不平等を、階層という視点と、計量分析という方法によってとらえ、研究していく。特に、格差や人びとの意識が移り変わっていくことや、人生のなかで起こるイベント(結婚や出産、就職や転職など)の原因や帰結などへと注目して、それぞれ独自の研究課題を設定することになる。
専門演習2Aでは、指定したテキストを講読することによって、社会学的な視点を獲得する。また、クリティカルシンキングの訓練をおこなって、批判的思考力を高める。計量社会学ではデータ解析の技能が必要なので、分析の実習もおこなっていく。
In this seminar, we will study various inequalities in society from the perspective of social class and the method of quantitative data analysis. In particular, each student will examine their own research topics, focusing on changes in inequality or people's social attitudes, and causes and consequences of life events, such as marriage, childbirth, getting a job, changing job, and so on.
In the spring semester, students will acquire a sociological perspective by reading designated texts. We will also train students to improve their critical thinking skills. Quantitative sociology requires data analysis skills, so we will also provide practical training in analysis.
1 | コース・オリエンテーション |
2 | グラフ作成実習①,地域と格差問題 |
3 | グラフ作成実習②,班編成 |
4 | テキスト第1章,班別テーマ報告 |
5 | テキスト第2章,先行研究の探索・渉猟と整理 |
6 | テキスト第3章,先行研究の乗り越え方① |
7 | テキスト第4章,先行研究の乗り越え方② |
8 | テキスト第5章,班別分析報告 |
9 | テキスト第6章,さまざまな研究成果 |
10 | テキスト第7章,プレゼンテーション報告と議論 |
11 | テキスト第8章,班別中間報告 |
12 | テキスト第9章,統計データ分析結果の文章化① |
13 | テキスト第10章,統計データ分析結果の文章化② |
14 | 班別最終報告、演習のまとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
復習のための課題(クリティカルシンキングの問題、データ解析の問題)が毎週課されます。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業内で提示する課題(複数回)(60%) 報告(個人およびグループ)(40%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 平沢和司 | 『格差の社会学入門 第2版』 | 北海道大学出版会 | 2021 | 4832968815 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | 道田泰司・宮元博章 | 『クリティカル進化(シンカー)論』 | 北大路書房 | 1999 | 9784762821394 |
2 | 三輪哲・林雄亮 | 『SPSSによる応用多変量解析』 | オーム社 | 2014 | 4274050114 |
ゼミでは基本的に紙の資料(レジュメ)配布はしません。資料は、Canvas LMSやクラウドにアップロードし、各自それを閲覧するようにします。したがって、パソコンなど、インターネット接続可能で、資料を見られるようなデバイスを授業に必ず持参してください。