日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College College of Sociology
Course Code DA360
Theme・Subtitle 社会階層と不平等の計量社会学(Quantitative Sociology of Social Stratification and Inequality)
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Seminar
Campus Ikebukuro
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room
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Credits 2
Course Number SOC3620
Language Japanese
Class Registration Method "Other" Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations 「社会調査法1・2」「社会学原論1・2」「基礎演習」の単位修得
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

The purpose of this course is to develop student's basic skills in quantitative sociological research by reading literature on social stratification and inequality, and training in critical thinking and data analysis.

【Course Contents】

In this seminar, we will study various inequalities in society from the perspective of social class and the method of quantitative data analysis. In particular, each student will examine their own research topics, focusing on changes in inequality or people's social attitudes, and causes and consequences of life events, such as marriage, childbirth, getting a job, changing job, and so on.
In the spring semester, students will acquire a sociological perspective by reading designated texts. We will also train students to improve their critical thinking skills. Quantitative sociology requires data analysis skills, so we will also provide practical training in analysis.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 コース・オリエンテーション
2 グラフ作成実習①,地域と格差問題
3 グラフ作成実習②,班編成
4 テキスト第1章,班別テーマ報告
5 テキスト第2章,先行研究の探索・渉猟と整理
6 テキスト第3章,先行研究の乗り越え方①
7 テキスト第4章,先行研究の乗り越え方②
8 テキスト第5章,班別分析報告
9 テキスト第6章,さまざまな研究成果
10 テキスト第7章,プレゼンテーション報告と議論
11 テキスト第8章,班別中間報告
12 テキスト第9章,統計データ分析結果の文章化①
13 テキスト第10章,統計データ分析結果の文章化②
14 班別最終報告、演習のまとめ

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

復習のための課題(クリティカルシンキングの問題、データ解析の問題)が毎週課されます。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 授業内で提示する課題(複数回)(60%)
報告(個人およびグループ)(40%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 平沢和司 『格差の社会学入門 第2版』 北海道大学出版会 2021 4832968815

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 道田泰司・宮元博章 『クリティカル進化(シンカー)論』 北大路書房 1999 9784762821394
2 三輪哲・林雄亮 『SPSSによる応用多変量解析』 オーム社 2014 4274050114

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

ゼミでは基本的に紙の資料(レジュメ)配布はしません。資料は、Canvas LMSやクラウドにアップロードし、各自それを閲覧するようにします。したがって、パソコンなど、インターネット接続可能で、資料を見られるようなデバイスを授業に必ず持参してください。

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】