日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
社会学部/College of SociologyCollege of Sociology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
DA370/DA370DA370 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
仕事の社会学 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
SOC3620 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
「専門演習2A」の単位修得 |
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Students will work on research topics in which they have an interest and complete their seminar reports.
Work forms our living and identities. It is one of essential elements that give meanings to our lives and existence. Workstyles have been diversified in recent years. Non-standard employments have increased. In addition, various forms of regular employment have appeared such as region-limited regular employees, job-limited regular employees, and short-work-hour regular employees. At the same time, reforms of workstyle have been underway thanks to the diversity management, which aims to create a workplace friendly not only to men, but also women, foreigners, seniors and sexual minorities. Corporations have been introducing various systems to allow more flexible working styles and to decrease overtime work. These include revising inefficient ways of working, introducing work-life balance programs, implementing teleworking programs to allow employees to work at homes or third places, and shifting from membership-based employment system to job-based one. In order to reform long-hours-working practices, governments have been promoting various employment policies, while labor unions also propose to create better workplaces to managements. In this seminar, students will examine workers’ identities and consciousness about working and living in changing working surroundings, as well as corporate diversity management and reforms of long-hours-working practices. In autumn semester, students will decide their research topics, examine their research topics, and complete their seminar reports.
1 | ゼミ生の研究テーマ発表 |
2 | ゼミ生の研究テーマ発表 |
3 | ゼミ生の研究テーマ発表 |
4 | 研究構想発表 |
5 | 研究構想発表 |
6 | 研究構想発表 |
7 | 調査結果発表 |
8 | 調査結果発表 |
9 | 調査結果発表 |
10 | ゼミ論文発表 |
11 | ゼミ論文発表 |
12 | ゼミ論文発表 |
13 | ゼミ論文発表 |
14 | ゼミ論文報告書最終点検 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
専門演習2Bの個人研究に際し,先行研究を幅広く検討したうえ,研究テーマの設定や構想を行うこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への出席および発表・プレゼン (50%) 報告書論文作成(50%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業時に適宜紹介する。 |
質問する能力とディスカッションする能力
社会学部科目「労働社会学」の履修が望ましい。
ゼミ生は各自研究するテーマを決め,調査を行い,調査内容を分析し,まとめ,ゼミ報告書を完成する。
Students will work on research topics in which they have an interest and complete their seminar reports.
仕事は我々の生活やアイデンティティ形成の柱であり,我々に生きる意味や存在価値を与える。近年,働き方が多様化している。正規(典型)雇用以外の非典型雇用形態が増えているだけではなく,正規雇用の中でも地域限定正社員,職種限定正社員,短時間正社員などが増えている。いわゆる多様な正社員が増えている。こうした動きと並行して,企業は男性だけではなく女性・外国人・高齢者・LGBTも働きやすい職場作りを目指すダイバーシティ・マネジメントを取り入れるとともに,働き方を改革しようと試みている。長時間労働をなくすための働き方の見直し,ワーク・ライフ・バランス制度の導入,第3の場所や自宅で働けるテレワークの導入、メンバーシップ型雇用システムからジョブ型雇用システムへの移行など,従来の働き方を変えるとともにより柔軟な働き方を可能にする諸制度が企業に導入されつつある。政府も働き方改革を掲げいろんな雇用政策を推進しており、労働組合も経営側に働きやすい職場づくりを提案する。そこで,本演習では,仕事世界の変化に伴い,働く人々の仕事に対する意識やアイデンティティについて考察するとともに,企業のダイバーシティ・マネジメントの実態や働き方改革の動きについて,考察・研究する。専門演習2Bは,専門演習2Aの議論を踏まえ,ゼミ生は各自演習で研究するテーマを決め,調査を行い,調査内容を分析し,まとめ,ゼミ報告書を完成する。
Work forms our living and identities. It is one of essential elements that give meanings to our lives and existence. Workstyles have been diversified in recent years. Non-standard employments have increased. In addition, various forms of regular employment have appeared such as region-limited regular employees, job-limited regular employees, and short-work-hour regular employees. At the same time, reforms of workstyle have been underway thanks to the diversity management, which aims to create a workplace friendly not only to men, but also women, foreigners, seniors and sexual minorities. Corporations have been introducing various systems to allow more flexible working styles and to decrease overtime work. These include revising inefficient ways of working, introducing work-life balance programs, implementing teleworking programs to allow employees to work at homes or third places, and shifting from membership-based employment system to job-based one. In order to reform long-hours-working practices, governments have been promoting various employment policies, while labor unions also propose to create better workplaces to managements. In this seminar, students will examine workers’ identities and consciousness about working and living in changing working surroundings, as well as corporate diversity management and reforms of long-hours-working practices. In autumn semester, students will decide their research topics, examine their research topics, and complete their seminar reports.
1 | ゼミ生の研究テーマ発表 |
2 | ゼミ生の研究テーマ発表 |
3 | ゼミ生の研究テーマ発表 |
4 | 研究構想発表 |
5 | 研究構想発表 |
6 | 研究構想発表 |
7 | 調査結果発表 |
8 | 調査結果発表 |
9 | 調査結果発表 |
10 | ゼミ論文発表 |
11 | ゼミ論文発表 |
12 | ゼミ論文発表 |
13 | ゼミ論文発表 |
14 | ゼミ論文報告書最終点検 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
専門演習2Bの個人研究に際し,先行研究を幅広く検討したうえ,研究テーマの設定や構想を行うこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への出席および発表・プレゼン (50%) 報告書論文作成(50%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
その他 (Others) | |||||
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授業時に適宜紹介する。 |
質問する能力とディスカッションする能力
社会学部科目「労働社会学」の履修が望ましい。