日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
社会学部/College of SociologyCollege of Sociology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
DA372/DA372DA372 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
マイノリティと社会運動の社会学② |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
SOC3620 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
「専門演習2A」の単位修得 |
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
While keywords such as "diversity" and "multicultural coexistence" are overused, in the real world, serious discrimination and human rights violations such as hate speech and microaggressions occur. How can we build strong symbiotic relationships in international and local relationships? To do so, it is necessary to learn from the various social practices of people who have been considered "minorities" and understand their visions, methods, and mentalities for the future society. In this class, as a seminar activity, we will approach minority-related issues from various angles, and aim to develop the skills required for graduation research through group activities and individual research.
We will understand the development of social movements and daily life related to minorities, particularly people with disabilities, sexual minorities, Burakumin, foreigners, and sick people, from both a historical and contemporary perspective. We will organize and interpret research materials for this purpose and learn basic perspectives. We will also incorporate fieldwork and project-based group work to the extent possible and go to the field. Through these, we will also improve our methodological skills in social research.
In Specialized Seminar A, seminar students will read and report on textbooks, and the aim is to obtain a basic perspective on the social practices of minorities.
In Specialized Seminar B, students will set a theme based on their own awareness of the issues and deepen their individual research in preparation for writing a report.
Through these, students will form an awareness of issues, set goals, and acquire skills in order to complete their graduation research.
1 | 個人研究の課題設定についての報告 |
2 | 個人研究報告①A |
3 | 個人研究報告①B |
4 | 個人研究報告①C |
5 | 個人研究報告①D |
6 | 個人研究報告①E |
7 | 報告書作成に向けた準備作業(論文作成法等) |
8 | 個人研究報告②A |
9 | 個人研究報告②B |
10 | 個人研究報告②C |
11 | 個人研究報告②D |
12 | 個人研究報告②E |
13 | 専門演習2Bの総括と報告書作成に向けた作業① |
14 | 専門演習2Bの総括と報告書作成に向けた作業② |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
マイノリティをめぐる諸問題について文献・諸リソースを紹介するので、各自学習をしてください(予習・復習)。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) 演習でのプレゼンテーション(40%) 演習でのディスカッション(20%) |
備考 (Notes) | ||
3分の2以上出席していない場合は、成績評価の対象としない。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
演習内で適宜指示する。 |
CanvasLMSなどで資料共有などをおこなうために、PCやタブレットなどのデバイスを毎回持参してください。
「ダイバーシティ」や「多文化共生」といったキーワードが過剰に取り上げられる一方で、現実の社会では、ヘイトスピーチやマイクロアグレッション等、深刻な差別・人権侵害が生じている。私たちは、国際的且つ地域的な関係の中で、どのように強靭な共生関係を築いていくことができるのか。そのためには、「マイノリティ」とされてきた人々の様々な社会実践に学び、未来社会への構想・方法・心性を理解していくことが必要である。本授業では、ゼミ活動として、マイノリティに関わる諸問題に様々な角度からアプローチし、グループ活動と個人研究を通じて、卒業論文作成に向けた力を養うことを目標とする。
While keywords such as "diversity" and "multicultural coexistence" are overused, in the real world, serious discrimination and human rights violations such as hate speech and microaggressions occur. How can we build strong symbiotic relationships in international and local relationships? To do so, it is necessary to learn from the various social practices of people who have been considered "minorities" and understand their visions, methods, and mentalities for the future society. In this class, as a seminar activity, we will approach minority-related issues from various angles, and aim to develop the skills required for graduation research through group activities and individual research.
マイノリティ―特に、障害者、性的マイノリティ、部落民、外国人、病者等―に関わる社会運動と日常生活の展開について、歴史的且つ現代的に理解する。そのための研究資料を整理・読解していき、基本的視角を学ぶ。可能な範囲で、フィールドワークやプロジェクトベースのグループワークも取り入れ、現場にも出かけ、当事者と出会う。それらを通じて、社会調査の方法論上のスキルも向上させていく。
専門演習2Aでは、ゼミ生がテキストの講読、報告を行い、マイノリティの社会実践に関する基本的視角を得ることを基本とする。
専門演習2Bでは、各自の問題意識に基づきテーマ設定を行い、報告書の作成に向けて、個人研究を深めていく。
これらを通じて、卒業論文の完成に向けた問題意識の形成、課題の設定、スキルの体得を行う。
We will understand the development of social movements and daily life related to minorities, particularly people with disabilities, sexual minorities, Burakumin, foreigners, and sick people, from both a historical and contemporary perspective. We will organize and interpret research materials for this purpose and learn basic perspectives. We will also incorporate fieldwork and project-based group work to the extent possible and go to the field. Through these, we will also improve our methodological skills in social research.
In Specialized Seminar A, seminar students will read and report on textbooks, and the aim is to obtain a basic perspective on the social practices of minorities.
In Specialized Seminar B, students will set a theme based on their own awareness of the issues and deepen their individual research in preparation for writing a report.
Through these, students will form an awareness of issues, set goals, and acquire skills in order to complete their graduation research.
1 | 個人研究の課題設定についての報告 |
2 | 個人研究報告①A |
3 | 個人研究報告①B |
4 | 個人研究報告①C |
5 | 個人研究報告①D |
6 | 個人研究報告①E |
7 | 報告書作成に向けた準備作業(論文作成法等) |
8 | 個人研究報告②A |
9 | 個人研究報告②B |
10 | 個人研究報告②C |
11 | 個人研究報告②D |
12 | 個人研究報告②E |
13 | 専門演習2Bの総括と報告書作成に向けた作業① |
14 | 専門演習2Bの総括と報告書作成に向けた作業② |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
マイノリティをめぐる諸問題について文献・諸リソースを紹介するので、各自学習をしてください(予習・復習)。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) 演習でのプレゼンテーション(40%) 演習でのディスカッション(20%) |
備考 (Notes) | ||
3分の2以上出席していない場合は、成績評価の対象としない。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
演習内で適宜指示する。 |
CanvasLMSなどで資料共有などをおこなうために、PCやタブレットなどのデバイスを毎回持参してください。