日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
社会学部/College of SociologyCollege of Sociology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
DA378/DA378DA378 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
家族と親密な関係の社会学(The sociology of families and intimate relationships) |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
SOC3620 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
「専門演習2A」の単位修得 |
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Through a review of the literature and research on families and intimate relationships, students will acquire the ability to think objectively about these issues from political, social, and historical perspectives.
Family and intimate relationship issues are often considered personal problems. However, they change dramatically with time and social structure.
In recent years, family issues such as declining birthrates and unmarried couples have attracted much attention. These issues are not only the result of individual choices, but also have a great deal to do with the transformation of postwar Japan's social structure in the wake of globalization.
This seminar aims to provide a structural understanding of these family and intimate relationship issues, taking into account the social and historical background.
From the fall semester, each student will prepare a research report based on his/her own interests. The research report and discussion will also provide an opportunity to reflect on how each student's theme relates to those of the other students.
1 | 専門演習2Bガイダンス |
2 | 先行研究の検討 1 |
3 | 先行研究の検討 2 |
4 | 研究方法の検討 1 |
5 | 研究方法の検討 2 |
6 | 研究方法の検討 3 |
7 | 個人研究中間報告 1 |
8 | 個人研究中間報告 2 |
9 | 構成の再検討 1 |
10 | 構成の再検討 2 |
11 | 個人研究最終報告 1 |
12 | 個人研究最終報告 2 |
13 | 個人研究最終報告 3 |
14 | 総括討論 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
各回の報告および最終報告書の作成は、授業時間外も含めた入念な準備のもとに責任をもって作成すること。
報告書作成のための参考文献は適宜指定する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
報告書の達成水準(50%) ディスカッション(50%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
使用する文献については、受講生の関心にあわせて開講後に決定する。 |
文献講読、文献資料の探索、ディスカッションについて意欲を有すること。家族社会学や文献資料の探索については、授業で講義する。
持ち運び可能なPC
家族および親密な関係に関する文献講読を通じて、これらの問題を、政治、社会、歴史的視点を踏まえて客観的に考える力を身につける。
Through a review of the literature and research on families and intimate relationships, students will acquire the ability to think objectively about these issues from political, social, and historical perspectives.
家族や親密な関係の問題は、身近で個人的な問題と考えられやすい。しかしそれらは時代や社会のあり方によって大きく変わる。近年注目を集めている少子化や未婚化などの家族をめぐる状況の変化は、諸個人の選択の結果でもあるが、その背景にはグローバル化に伴う戦後日本の社会構造の変容も大きく関わっている。
本ゼミではこうした家族および親密な関係に関する問題について、社会的、歴史的背景を踏まえながら、構造的に把握することを目指す。
専門演習2Bからは、各人それぞれの関心にもとづき、調査報告書を作成してもらう。研究報告とディスカッションは、各人のテーマがそれぞれどのように関わっているかということについても考える機会とする。
Family and intimate relationship issues are often considered personal problems. However, they change dramatically with time and social structure.
In recent years, family issues such as declining birthrates and unmarried couples have attracted much attention. These issues are not only the result of individual choices, but also have a great deal to do with the transformation of postwar Japan's social structure in the wake of globalization.
This seminar aims to provide a structural understanding of these family and intimate relationship issues, taking into account the social and historical background.
From the fall semester, each student will prepare a research report based on his/her own interests. The research report and discussion will also provide an opportunity to reflect on how each student's theme relates to those of the other students.
1 | 専門演習2Bガイダンス |
2 | 先行研究の検討 1 |
3 | 先行研究の検討 2 |
4 | 研究方法の検討 1 |
5 | 研究方法の検討 2 |
6 | 研究方法の検討 3 |
7 | 個人研究中間報告 1 |
8 | 個人研究中間報告 2 |
9 | 構成の再検討 1 |
10 | 構成の再検討 2 |
11 | 個人研究最終報告 1 |
12 | 個人研究最終報告 2 |
13 | 個人研究最終報告 3 |
14 | 総括討論 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
各回の報告および最終報告書の作成は、授業時間外も含めた入念な準備のもとに責任をもって作成すること。
報告書作成のための参考文献は適宜指定する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
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平常点 (In-class Points) | 100 |
報告書の達成水準(50%) ディスカッション(50%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
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使用する文献については、受講生の関心にあわせて開講後に決定する。 |
文献講読、文献資料の探索、ディスカッションについて意欲を有すること。家族社会学や文献資料の探索については、授業で講義する。
持ち運び可能なPC