日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
社会学部/College of SociologyCollege of Sociology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
DA379/DA379DA379 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
ジェンダー/セクシュアリティの社会学 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木4/Thu.4 Thu.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
SOC3620 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
「専門演習2A」の単位修得 |
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
This course aims to examine social issues and develop insights into their backgrounds through gender/sexuality perspectives.
Common beliefs around gender and sexuality can have various effects on individuals and society, frequently excluding particular social groups and resulting in significant social problems. Students will conduct their own research using what they learned during the spring semester. It is expected of every student to choose a social phenomenon to observe, generate a research question from a gender/sexuality perspective, carry out research, analyze the results, and submit an essay.
1 | 授業運営方法の確認、報告の担当決め |
2 | 研究テーマの発表 |
3 | 先行研究の検討① |
4 | 先行研究の検討② |
5 | 先行研究の検討③ |
6 | 研究方法の検討① |
7 | 研究方法の検討② |
8 | 研究方法の検討③ |
9 | 中間報告① |
10 | 中間報告② |
11 | 中間報告③ |
12 | 最終報告① |
13 | 最終報告② |
14 | 最終報告③ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
個人研究に関する情報を積極的に収集する。報告者は、報告用の資料を準備する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
ゼミ論文(40%) プレゼンテーション(30%) 議論への貢献(30%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
PCないしモバイル端末
ジェンダー/セクシュアリティの視点から現代社会の課題をとらえ、その背景を分析、考察する力を身につける。
This course aims to examine social issues and develop insights into their backgrounds through gender/sexuality perspectives.
性をめぐる固定観念や規範は、個人の経験や社会のしくみに様々な仕方で影響を与え、ときに特定の社会集団を排除したり、深刻な社会問題を生じさせたりしている。この授業では、「専門演習2A」での学習を踏まえ、個人研究を行う。各自で観察する社会現象を選び、ジェンダー/セクシュアリティの視点から問いを設定し、調査、分析をする。その成果をまとめたゼミ論文を執筆する。
Common beliefs around gender and sexuality can have various effects on individuals and society, frequently excluding particular social groups and resulting in significant social problems. Students will conduct their own research using what they learned during the spring semester. It is expected of every student to choose a social phenomenon to observe, generate a research question from a gender/sexuality perspective, carry out research, analyze the results, and submit an essay.
1 | 授業運営方法の確認、報告の担当決め |
2 | 研究テーマの発表 |
3 | 先行研究の検討① |
4 | 先行研究の検討② |
5 | 先行研究の検討③ |
6 | 研究方法の検討① |
7 | 研究方法の検討② |
8 | 研究方法の検討③ |
9 | 中間報告① |
10 | 中間報告② |
11 | 中間報告③ |
12 | 最終報告① |
13 | 最終報告② |
14 | 最終報告③ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
個人研究に関する情報を積極的に収集する。報告者は、報告用の資料を準備する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
ゼミ論文(40%) プレゼンテーション(30%) 議論への貢献(30%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
PCないしモバイル端末