日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20262026 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
社会学部/College of SociologyCollege of Sociology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
DA379/DA379DA379 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
ジェンダー/セクシュアリティの社会学 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
SOC3620 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
「専門演習2A」の単位修得 |
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
This course aims to explore social issues and examine their underlying contexts from a gender and sexuality perspective.
Building on their learning from the spring semester, students will undertake independent research by examining a specific social phenomenon. They are expected to develop a research question through the lens of gender and sexuality, carry out an investigation, analyze their findings, and present their conclusions in a final essay.
1 | 授業運営方法の確認、報告の担当決め |
2 | 研究テーマの発表 |
3 | 先行研究の検討① |
4 | 先行研究の検討② |
5 | 先行研究の検討③ |
6 | 先行研究の検討④ |
7 | 研究方法の検討① |
8 | 研究方法の検討② |
9 | 研究方法の検討③ |
10 | 研究方法の検討④ |
11 | 最終報告① |
12 | 最終報告② |
13 | 最終報告③ |
14 | ゼミ論文集の作成にむけて |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
個人研究に関する情報を積極的に収集する。報告者は、報告用の資料を準備する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
ゼミ論文(40%) プレゼンテーション(30%) 議論への貢献(30%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
PCないしモバイル端末
ジェンダー/セクシュアリティの視点から現代社会の課題をとらえ、その背景を分析、考察する力を身につける。
This course aims to explore social issues and examine their underlying contexts from a gender and sexuality perspective.
この授業では、「専門演習2A」での学習を踏まえ、個人研究を行う。各自で観察する社会現象を選び、ジェンダー/セクシュアリティの視点から問いを設定し、調査、分析をする。その成果をまとめたゼミ論文を執筆する。
Building on their learning from the spring semester, students will undertake independent research by examining a specific social phenomenon. They are expected to develop a research question through the lens of gender and sexuality, carry out an investigation, analyze their findings, and present their conclusions in a final essay.
1 | 授業運営方法の確認、報告の担当決め |
2 | 研究テーマの発表 |
3 | 先行研究の検討① |
4 | 先行研究の検討② |
5 | 先行研究の検討③ |
6 | 先行研究の検討④ |
7 | 研究方法の検討① |
8 | 研究方法の検討② |
9 | 研究方法の検討③ |
10 | 研究方法の検討④ |
11 | 最終報告① |
12 | 最終報告② |
13 | 最終報告③ |
14 | ゼミ論文集の作成にむけて |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
個人研究に関する情報を積極的に収集する。報告者は、報告用の資料を準備する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
ゼミ論文(40%) プレゼンテーション(30%) 議論への貢献(30%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
PCないしモバイル端末