日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20262026 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
社会学部/College of SociologyCollege of Sociology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
DA380/DA380DA380 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
社会階層と不平等の計量社会学(Quantitative Sociology of Social Stratification and Inequality) |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
SOC3620 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
「専門演習2A」の単位修得 |
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
The purpose of this course is to develop student's applied skills in quantitative sociological research by reading literature on social stratification and inequality, and training in critical thinking and data analysis.
In this seminar, we will study various inequalities in society from the perspective of social class and the method of quantitative data analysis. In particular, each student will examine their own research topics, focusing on changes in inequality or people's social attitudes, and causes and consequences of life events, such as marriage, childbirth, getting a job, changing job, and so on.
In the fall semester, students will develop their research skills in quantitative sociology by reading designated books. In addition, students will improve their ability to come up with research ideas and concepts through training in constructing their own hypotheses based on criticism of previous research. Further analysis training will be conducted based on real large-scale survey datasets.
1 | 演習2Aのふりかえり、コース・オリエンテーション |
2 | 領域別の計量社会学(1) |
3 | 領域別の計量社会学(2) |
4 | 領域別の計量社会学(3) |
5 | 報告:研究テーマと従属変数(1) |
6 | 報告:研究テーマと従属変数(2) |
7 | 社会現象を説明する理論ー社会階級、社会関係資本 |
8 | 報告:研究の説明枠組みと独立変数(1) |
9 | 報告:研究の説明枠組みと独立変数(2) |
10 | 比較による拡張―縦断的比較、横断的比較、集団間比較 |
11 | 報告:比較データ分析(1) |
12 | 報告:比較データ分析(2) |
13 | 論文の学術的価値 |
14 | 演習のまとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
復習のための課題(文献批判や仮説構築の問題、データ解析の問題)がほぼ毎週課されます。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業内で提示する課題(複数回)(60%) ゼミ論(40%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 筒井淳也ほか | 『計量社会学入門―社会をデータでよむ』 | 世界思想社 | 2015 | 4790716716 |
2 | 与謝野有紀ほか | 『社会の見方、測り方』 | 勁草書房 | 2006 | 4326601868 |
ゼミでは基本的に紙の資料(レジュメ)配布はしません。資料は、Canvas LMSやクラウドにアップロードし、各自それを閲覧するようにします。したがって、パソコンなど、インターネット接続可能で、資料を見られるようなデバイスを授業に必ず持参してください。
社会階層や不平等にかんする文献の講読と、批判的思考力およびデータ解析の訓練により、計量社会学の応用的能力を身につけることを目標とする。
The purpose of this course is to develop student's applied skills in quantitative sociological research by reading literature on social stratification and inequality, and training in critical thinking and data analysis.
このゼミでは、社会にある様々な不平等を、階層という視点と、計量分析という方法によってとらえ、研究していく。特に、格差や人びとの意識が移り変わっていくことや、人生のなかで起こるイベント(結婚や出産、就職や転職など)の原因や帰結などへと注目して、それぞれ独自の研究課題を設定することになる。
専門演習2Bでは、指定した書籍を講読することによって、計量社会学の研究能力を培う。そのほかに、先行研究への批判から独自の仮説を構築する訓練により、研究の着想や構想の能力を高める。実際の大規模社会調査データセットに基づいて、さらなる分析の実習もおこなっていく。
In this seminar, we will study various inequalities in society from the perspective of social class and the method of quantitative data analysis. In particular, each student will examine their own research topics, focusing on changes in inequality or people's social attitudes, and causes and consequences of life events, such as marriage, childbirth, getting a job, changing job, and so on.
In the fall semester, students will develop their research skills in quantitative sociology by reading designated books. In addition, students will improve their ability to come up with research ideas and concepts through training in constructing their own hypotheses based on criticism of previous research. Further analysis training will be conducted based on real large-scale survey datasets.
1 | 演習2Aのふりかえり、コース・オリエンテーション |
2 | 領域別の計量社会学(1) |
3 | 領域別の計量社会学(2) |
4 | 領域別の計量社会学(3) |
5 | 報告:研究テーマと従属変数(1) |
6 | 報告:研究テーマと従属変数(2) |
7 | 社会現象を説明する理論ー社会階級、社会関係資本 |
8 | 報告:研究の説明枠組みと独立変数(1) |
9 | 報告:研究の説明枠組みと独立変数(2) |
10 | 比較による拡張―縦断的比較、横断的比較、集団間比較 |
11 | 報告:比較データ分析(1) |
12 | 報告:比較データ分析(2) |
13 | 論文の学術的価値 |
14 | 演習のまとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
復習のための課題(文献批判や仮説構築の問題、データ解析の問題)がほぼ毎週課されます。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業内で提示する課題(複数回)(60%) ゼミ論(40%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 筒井淳也ほか | 『計量社会学入門―社会をデータでよむ』 | 世界思想社 | 2015 | 4790716716 |
2 | 与謝野有紀ほか | 『社会の見方、測り方』 | 勁草書房 | 2006 | 4326601868 |
ゼミでは基本的に紙の資料(レジュメ)配布はしません。資料は、Canvas LMSやクラウドにアップロードし、各自それを閲覧するようにします。したがって、パソコンなど、インターネット接続可能で、資料を見られるようなデバイスを授業に必ず持参してください。