日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
社会学部/College of SociologyCollege of Sociology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
DA413/DA413DA413 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火5/Tue.5 Tue.5 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
SOC3110 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
-Students will not only be able to “understand” but also “do” symbolic interactionism, which is an important theory and research method in modern sociology.
-By clarifying the law of stage transitions rather than cross-sectional structures, we can solve social problems through betterment of the situation in the field.
Specific learning content is:
Students learn how to use the data-substantiated analysis (GTA) and how to think about the underlying social interaction process (SIP) paradigm (=symbolic interactionism).
In what situations you can use:
It was developed in sociology and is widely applied in fields such as nursing, care, welfare, education, organization development, and diversity & inclusion (D&I).
How to learn:
The theoretical background will be outlined in the first half of the term. In the second half, we will explain the procedure from setting an analysis theme to completing an academic paper, and deepen your learning practically, including practical training.
1 | パースのプラグマティズム:科学的な研究の要件 Peirce’s Pragmatism: Criteria for scientific research |
2 | ミードのシンボリック相互行為論:プラグマティズムを社会的現象に応用する Mead’s Symbolic Interactionism: Applying pragmatism to social phenomena |
3 | ストラウスのプロセス理論:社会的現象の因果関係を解明する Strauss’s Process theory: Clarifying the causal relationships of social phenomena |
4 | コーディング:テキストデータを概念化することで論理的に処理する Coding: Processing text data logically by conceptualizing |
5 | 領域密着理論(GT)の例:終末期患者ケア An example of grounded theory (GT): The terminal patient’s care by medical staff |
6 | 修正版GTA(M-GTA)の例:老夫による老妻ケア An example of modified GTA (M-GTA): The elderly wife’s care by elderly husband |
7 | M-GTA:実践が分析目的・分析手順の明示・理論要件の緩和 M-GTA: The purpose of analysis is to practice; Clarification of analysis procedures; Relaxation of theoretical requirements |
8 | 分析手順➀:分析テーマと分析焦点者を設定する Analysis procedure-1: Setting the analytic theme and the analytic focus person |
9 | 分析手順②:逐語記録から分析ワークシートを作成する Analysis procedure-2: Creating the analysis worksheets from the transcript |
10 | 分析手順③:結果図と概念リストを作成、修正していく Analysis procedure-3: Creating and modifying the result diagrams and the concept lists |
11 | 分析手順④:論文にまとめる Analysis procedure-4: Writing an academic paper |
12 | 実技訓練➀:分析テーマの決定と半構造化面接の実施 Practical training-1: Determination of the analytic theme and implementation of semi-structured interviews |
13 | 実技訓練②:逐語記録の作成と概念の生成 Practical training-2: Creating transcripts and generating concepts |
14 | GTAとアクションリサーチ(AR)を統合する Integrating GTA with Action Research (AR) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
指定された文献は必ず読んでくること。欠席すると以後の理解が困難になるので注意のこと。
Be sure to read the assigned literature before the class. If you miss any class, you will find difficulties for understanding later classes.
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
レポート試験 (Report Exam) | 60 | |
平常点 (In-class Points) | 40 |
授業内課題(40%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 竹下 浩 | 『精神・発達・視覚障害者の就労スキルをどう開発するか』 | 遠見書房 | 2020 | 9784866161105 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 木下康仁 | 『ライブ講義M-GTA:実践的質的研究法』 | 弘文堂 | 2007 | 9784335551109 |
背景となる知識は講義の中で説明するので、前提となる知識の習得は特に要請しない。
The background knowledge will be explained in the lecture, so no prerequisite knowledge is required.
人間は物質とは異なるため、自然科学の手法の流用には限界があります。
社会的過程をどうすれば科学的に分析できるか、興味のある方はどうぞ。
Humans are different from matter, appropriations of natural science methods has limit.
If you are interested in how social processes can be analyzed scientifically, please join.
・現代社会学の重要な理論であり研究法でもあるシンボリック相互行為論を、「判る」だけでなく「出来る」ようになる。
・断面構造ではなく段階移行の法則を解明することで、現場の状況改善を通じた社会的問題の解決を実現する。
-Students will not only be able to “understand” but also “do” symbolic interactionism, which is an important theory and research method in modern sociology.
-By clarifying the law of stage transitions rather than cross-sectional structures, we can solve social problems through betterment of the situation in the field.
具体的な学びの内容は:
データ対話型分析法(GTA)の「やり方」と、基礎となる社会的相互行為過程(SIP)パラダイム(=シンボリック相互行為論)の「考え方」を学ぶ。
どのような場面で活かせるか:
社会学で発展し、看護・介護・福祉・教育・組織開発・多様性と包括(D&I)などの現場で広く応用されている。
どのように学ぶか:
授業前半回で理論的背景を概説する。後半回では分析テーマの設定から論文完成までの手続きを解説、実技訓練を含めて実践的に学びを深める。
Specific learning content is:
Students learn how to use the data-substantiated analysis (GTA) and how to think about the underlying social interaction process (SIP) paradigm (=symbolic interactionism).
In what situations you can use:
It was developed in sociology and is widely applied in fields such as nursing, care, welfare, education, organization development, and diversity & inclusion (D&I).
How to learn:
The theoretical background will be outlined in the first half of the term. In the second half, we will explain the procedure from setting an analysis theme to completing an academic paper, and deepen your learning practically, including practical training.
1 | パースのプラグマティズム:科学的な研究の要件 Peirce’s Pragmatism: Criteria for scientific research |
2 | ミードのシンボリック相互行為論:プラグマティズムを社会的現象に応用する Mead’s Symbolic Interactionism: Applying pragmatism to social phenomena |
3 | ストラウスのプロセス理論:社会的現象の因果関係を解明する Strauss’s Process theory: Clarifying the causal relationships of social phenomena |
4 | コーディング:テキストデータを概念化することで論理的に処理する Coding: Processing text data logically by conceptualizing |
5 | 領域密着理論(GT)の例:終末期患者ケア An example of grounded theory (GT): The terminal patient’s care by medical staff |
6 | 修正版GTA(M-GTA)の例:老夫による老妻ケア An example of modified GTA (M-GTA): The elderly wife’s care by elderly husband |
7 | M-GTA:実践が分析目的・分析手順の明示・理論要件の緩和 M-GTA: The purpose of analysis is to practice; Clarification of analysis procedures; Relaxation of theoretical requirements |
8 | 分析手順➀:分析テーマと分析焦点者を設定する Analysis procedure-1: Setting the analytic theme and the analytic focus person |
9 | 分析手順②:逐語記録から分析ワークシートを作成する Analysis procedure-2: Creating the analysis worksheets from the transcript |
10 | 分析手順③:結果図と概念リストを作成、修正していく Analysis procedure-3: Creating and modifying the result diagrams and the concept lists |
11 | 分析手順④:論文にまとめる Analysis procedure-4: Writing an academic paper |
12 | 実技訓練➀:分析テーマの決定と半構造化面接の実施 Practical training-1: Determination of the analytic theme and implementation of semi-structured interviews |
13 | 実技訓練②:逐語記録の作成と概念の生成 Practical training-2: Creating transcripts and generating concepts |
14 | GTAとアクションリサーチ(AR)を統合する Integrating GTA with Action Research (AR) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
指定された文献は必ず読んでくること。欠席すると以後の理解が困難になるので注意のこと。
Be sure to read the assigned literature before the class. If you miss any class, you will find difficulties for understanding later classes.
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
レポート試験 (Report Exam) | 60 | |
平常点 (In-class Points) | 40 |
授業内課題(40%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 竹下 浩 | 『精神・発達・視覚障害者の就労スキルをどう開発するか』 | 遠見書房 | 2020 | 9784866161105 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 木下康仁 | 『ライブ講義M-GTA:実践的質的研究法』 | 弘文堂 | 2007 | 9784335551109 |
背景となる知識は講義の中で説明するので、前提となる知識の習得は特に要請しない。
The background knowledge will be explained in the lecture, so no prerequisite knowledge is required.
人間は物質とは異なるため、自然科学の手法の流用には限界があります。
社会的過程をどうすれば科学的に分析できるか、興味のある方はどうぞ。
Humans are different from matter, appropriations of natural science methods has limit.
If you are interested in how social processes can be analyzed scientifically, please join.