日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
社会学部/College of SociologyCollege of Sociology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
DA417/DA417DA417 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
自己実現と連帯 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月4/Mon.4 Mon.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
SOC3510 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
・Understanding and explaining the field of social movement theory.
・Understanding and explaining important keywords when considering social movements.
・Acquiring an awareness, objects, and methodologies when approaching social movements, and expressing them appropriately.
What kind of phenomenon is a social movement? It is a mirror-like phenomenon that reflects events occurring in this society, and is also a clue to understanding social change. It is often thought of as something "unusual" and carried out by peculiar people, but is that really the case? The scope of social movements is wide, including community development, volunteer, clubs, NPOs/NGOs, civic activities, civil disobedience, etc. The scope is also wide, from the micro level of social movements that arise in everyday life, to the mezzo level of the formation of groups and identities, and the macro level of bringing about changes in systems and structures. Based on these, this class aims to reconsider social movements as something that can be felt close to, taken an interest in, and committed to through the study of theory, history, and case studies.
1 | 社会運動論の射程及びガイダンス |
2 | 社会運動の歴史と現在 |
3 | ジェンダー/セクシュアリティと社会運動 |
4 | 貧困と社会運動 |
5 | 障害と社会運動 |
6 | 病と社会運動 |
7 | ディアスポラと社会運動 |
8 | トランスナショナリティと社会運動 |
9 | エコロジーと社会運動 |
10 | まちづくりと社会運動 |
11 | コミュニティと社会運動 |
12 | 宗教と社会運動 |
13 | 歴史・文化と社会運動 |
14 | ダイバーシティと社会運動 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
動画資料も活用する |
事前に配信される授業資料(スライド、文献等)を読み込んで臨むこと(予習約2時間程度)
受講した授業内容について資料を参考に振り返り、紹介されたリソースなどにあたり、学びを深めること(復習約2時間程度)
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) 小テスト(40%) 授業への積極的な参画度合い(20%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 長谷川公一編 | 『社会運動の現在―市民社会の声』 | 有斐閣 | 2020 | 9784641174535 |
2 | 山本崇記 | 『住民運動と行政権力のエスノグラフィ―差別と住民主体をめぐる〈京都論〉』 | 晃洋書房 | 2020 | 9784771033795 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 田中優子、法政大学社会学部「社会を変えるための実践論」講座編 | 『そろそろ「社会運動」の話をしよう【改訂新版】』 | 明石書店 | 2019 | 9784750348209 |
2 | 小熊英二 | 『社会を変えるには』 | 講談社 | 2012 | 9784062881685 |
基本資料は事前に配信するので、授業にはPC・iPad等、適当なディバイスを持参して臨むこと
シラバス執筆時点(2025年1月)から内容に変更があった場合は、Canvas-LMS内にて伝達するので注意すること。また、授業内でも適宜、アナウンスする。
・社会運動論とはどのような領域であるのかについて理解し説明することができる。
・社会運動を考察するうえで重要となるキーワードについて理解し説明することができる。
・具体的な社会運動に接近する問題意識、対象、方法論を身に着け、それらを適切に表現することができる。
・Understanding and explaining the field of social movement theory.
・Understanding and explaining important keywords when considering social movements.
・Acquiring an awareness, objects, and methodologies when approaching social movements, and expressing them appropriately.
社会運動とはどのような事象か。それは、この社会で生じる出来事を映し出す鏡のような現象であり、社会の変動を理解する手がかりでもある。「非日常」的で、特異な人たちによってなされるものと思われがちであるが、果たしてそうだろうか。まちづくり、ボランティア、サークル、NPO・NGO、市民活動、市民的不服従等、社会運動が指し示す範囲はひろい。日常性から発生する社会運動のミクロレベル、集団やアイデンティティの形成をめぐるメゾレベル、そして、制度や体制に変化を生じさせるマクロレベルまで、その射程も広範囲に及ぶ。本授業では、これらを踏まえて、理論、歴史、事例の学びを通じて、社会運動を身近に感じ、関心を持ち、また、コミットメントし得るものとして捉え直すことを目指す。
What kind of phenomenon is a social movement? It is a mirror-like phenomenon that reflects events occurring in this society, and is also a clue to understanding social change. It is often thought of as something "unusual" and carried out by peculiar people, but is that really the case? The scope of social movements is wide, including community development, volunteer, clubs, NPOs/NGOs, civic activities, civil disobedience, etc. The scope is also wide, from the micro level of social movements that arise in everyday life, to the mezzo level of the formation of groups and identities, and the macro level of bringing about changes in systems and structures. Based on these, this class aims to reconsider social movements as something that can be felt close to, taken an interest in, and committed to through the study of theory, history, and case studies.
1 | 社会運動論の射程及びガイダンス |
2 | 社会運動の歴史と現在 |
3 | ジェンダー/セクシュアリティと社会運動 |
4 | 貧困と社会運動 |
5 | 障害と社会運動 |
6 | 病と社会運動 |
7 | ディアスポラと社会運動 |
8 | トランスナショナリティと社会運動 |
9 | エコロジーと社会運動 |
10 | まちづくりと社会運動 |
11 | コミュニティと社会運動 |
12 | 宗教と社会運動 |
13 | 歴史・文化と社会運動 |
14 | ダイバーシティと社会運動 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
動画資料も活用する |
事前に配信される授業資料(スライド、文献等)を読み込んで臨むこと(予習約2時間程度)
受講した授業内容について資料を参考に振り返り、紹介されたリソースなどにあたり、学びを深めること(復習約2時間程度)
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) 小テスト(40%) 授業への積極的な参画度合い(20%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 長谷川公一編 | 『社会運動の現在―市民社会の声』 | 有斐閣 | 2020 | 9784641174535 |
2 | 山本崇記 | 『住民運動と行政権力のエスノグラフィ―差別と住民主体をめぐる〈京都論〉』 | 晃洋書房 | 2020 | 9784771033795 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 田中優子、法政大学社会学部「社会を変えるための実践論」講座編 | 『そろそろ「社会運動」の話をしよう【改訂新版】』 | 明石書店 | 2019 | 9784750348209 |
2 | 小熊英二 | 『社会を変えるには』 | 講談社 | 2012 | 9784062881685 |
基本資料は事前に配信するので、授業にはPC・iPad等、適当なディバイスを持参して臨むこと
シラバス執筆時点(2025年1月)から内容に変更があった場合は、Canvas-LMS内にて伝達するので注意すること。また、授業内でも適宜、アナウンスする。