日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
社会学部/College of SociologyCollege of Sociology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
DA432/DA432DA432 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金2/Fri.2 Fri.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
SOC3110 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Students will learn specific examples of sociological research using methods of quantitative analysis. Through this course, students will gain an understanding of the characteristics of contemporary society and develop a sociological way of thinking.
The following three objectives are set for students.
(1) To be able to comprehensively and pluralistically understand the issues of contemporary society
(2) To be able to critically examine empirical research
(3) To be able to formulate one's own opinions on issues in contemporary society.
First, I will explain how quantitative research in sociology is carried out, and what to think about in order to "measure society." Next, I will explain how the quantitative analysis method for analyzing survey data is actually used, introducing specific research examples. Throughout, we will consider the importance of understanding the characteristics of modern Japan from survey data.
1 | 計量社会学という方法について |
2 | 計量研究の基礎1:リサーチクエスチョン、記述的な問い、因果的な問い |
3 | 計量研究の基礎2:因果関係、統計的因果推論 |
4 | 計量研究の基礎3:理論仮説と作業仮説 |
5 | 計量研究の実際例1:階層(格差・不平等) |
6 | 計量研究の実際例1:階層(社会移動) |
7 | 計量研究の実際例1:階層(教育) |
8 | 小括:これまでのまとめと確認 |
9 | 計量研究の実際例2:幸福 |
10 | 計量研究の実際例3:主観的健康 |
11 | 計量研究の実際例4:働き方 |
12 | 計量研究の実際例5:社会意識① |
13 | 計量研究の実際例6:社会意識② |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
・授業時間外学習に関する指示は、履修登録完了後に Canvas LMS 上で履修者に対して行います。
・各回の予習、復習にはそれぞれ 2 時間程度を要します。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 70 | |
平常点 (In-class Points) | 30 |
各種提出物(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
テキストは使用せず、必要な資料は配布します。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 与謝野有紀ほか編 | 『社会の見方,測り方―計量社会学への招待』 | 勁草書房 | 2006 | 4326601868 |
2 | 筒井淳也ほか編 | 『計量社会学入門 ―社会をデータでよむ』 | 世界思想社 | 2015 | 4790716716 |
3 | 轟亮・杉野勇・平沢和司編 | 『入門・社会調査法 ―2ステップで基礎から学ぶ(第4版)』 | 法律文化社 | 2021 | 4589041413 |
他の授業等によって、社会調査および統計学の基礎的な知識を理解しておいてください。
計量分析の手法を用いた社会学研究の具体例を学びます。これを通じて、現代社会の特徴を把握するとともに、社会学的な思考法を養います。
受講生の到達目標は以下の3点です。1)現代社会の課題について、総合的・多元的に理解することができる、2)既存の経験的研究を批判的に検討できるようになる、3)現代社会の課題について、自分なりの意見を形成することができる
Students will learn specific examples of sociological research using methods of quantitative analysis. Through this course, students will gain an understanding of the characteristics of contemporary society and develop a sociological way of thinking.
The following three objectives are set for students.
(1) To be able to comprehensively and pluralistically understand the issues of contemporary society
(2) To be able to critically examine empirical research
(3) To be able to formulate one's own opinions on issues in contemporary society.
まず、社会学における計量研究がどのような手順で行われるか、「社会を測る」ために何を考えればよいのか、について説明します。つぎに、調査データを分析する計量分析の手法が実際にはどのように用いられているかについて、具体的な研究例を紹介しながら解説します。全体を通じて、調査データから現代日本の特徴を把握することの重要性について考えます。
First, I will explain how quantitative research in sociology is carried out, and what to think about in order to "measure society." Next, I will explain how the quantitative analysis method for analyzing survey data is actually used, introducing specific research examples. Throughout, we will consider the importance of understanding the characteristics of modern Japan from survey data.
1 | 計量社会学という方法について |
2 | 計量研究の基礎1:リサーチクエスチョン、記述的な問い、因果的な問い |
3 | 計量研究の基礎2:因果関係、統計的因果推論 |
4 | 計量研究の基礎3:理論仮説と作業仮説 |
5 | 計量研究の実際例1:階層(格差・不平等) |
6 | 計量研究の実際例1:階層(社会移動) |
7 | 計量研究の実際例1:階層(教育) |
8 | 小括:これまでのまとめと確認 |
9 | 計量研究の実際例2:幸福 |
10 | 計量研究の実際例3:主観的健康 |
11 | 計量研究の実際例4:働き方 |
12 | 計量研究の実際例5:社会意識① |
13 | 計量研究の実際例6:社会意識② |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
・授業時間外学習に関する指示は、履修登録完了後に Canvas LMS 上で履修者に対して行います。
・各回の予習、復習にはそれぞれ 2 時間程度を要します。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 70 | |
平常点 (In-class Points) | 30 |
各種提出物(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
テキストは使用せず、必要な資料は配布します。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 与謝野有紀ほか編 | 『社会の見方,測り方―計量社会学への招待』 | 勁草書房 | 2006 | 4326601868 |
2 | 筒井淳也ほか編 | 『計量社会学入門 ―社会をデータでよむ』 | 世界思想社 | 2015 | 4790716716 |
3 | 轟亮・杉野勇・平沢和司編 | 『入門・社会調査法 ―2ステップで基礎から学ぶ(第4版)』 | 法律文化社 | 2021 | 4589041413 |
他の授業等によって、社会調査および統計学の基礎的な知識を理解しておいてください。