日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College College of Sociology
Course Code DA442
Theme・Subtitle 差別はつくられる
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Ikebukuro
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Thu.5
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Credits 2
Course Number SOC3210
Language Japanese
Class Registration Method Lottery Registration(定員:50人/ Capacity:50)
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes 他学部生抽選登録用.社会学部生は科目コード登録.

【Course Objectives】

Understand discrimination as a problem of social structure and acquire knowledge and skills to live with others.

【Course Contents】

Discrimination is not a matter of individual awareness that someone is prejudiced against someone else, but a matter of social structure. In other words, it is strongly related to social attributes and is truly a sociological issue.

People are categorized according to various lines of demarcation, and live in a structural inequality that is made up of these lines of demarcation. In this diverse society, people cannot live without communicating with "others," and the problem of unequal power relations based on social position is inevitable in human relationships.

In class, students first learn about structural inequality—the relationship between the minority and the majority—as a prerequisite for thinking about discrimination, and then deal with related concepts and related topics that have become visible in recent years.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 ガイダンスとイントロダクション
2 差別について考える前に:マイノリティとマジョリティ①
3 差別について考える前に:マイノリティとマジョリティ②
4 改めて差別とは?:差別はつくられる
5 障害の「社会モデル」
6 レイシズム/ヘイトスピーチとヘイトクライム①
7 レイシズム/ヘイトスピーチとヘイトクライム②
8 歴史否定と差別
9 インターネットと差別
10 ルッキズムとレイシャルプロファイリング
11 マイクロアグレッションとハラスメント
12 ポリティカル・コレクトネスと文化の盗用
13 まとめ①
14 まとめ②

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

補足事項 (Supplementary Items)
映像資料を活用するのでそのつもりで。

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

必要に応じて別途指示する。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 複数回の課題(単位修得上すべて必須)(80%)
毎回のリアクション(Googleフォーム)(20%)
備考 (Notes)
課題をすべて提出していない場合、また2/3以上の出席をしていない場合は単位修得不可。

【テキスト / Textbooks】

なし/None

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 清水晶子,ハン・トンヒョン,飯野由里子 『ポリティカル・コレクトネスからどこへ』 有斐閣 2022 9784641174771
2 キム・ジヘ 『差別はたいてい悪意のない人がする』 大月書店 2021 9784272331031
その他 (Others)
必要に応じてその都度紹介する。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

LMSにアップロードした配布資料を確認し、授業の際に参照できること。
授業内容と関連する社会問題や表現物について幅広く興味を持ち、調べたり様々な角度から考えてみたりできること。

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

資料配布は紙ではなくLMSで行うため、PCやタブレットの持参を推奨。
リアクションもGoogleフォームで実施するため、PCやタブレットを持参できなくてもスマホは必須。

【その他 / Others】

以下、よければ見に行ってみてください。
■「Yahoo!ニュース エキスパート」担当教員執筆ページ
https://news.yahoo.co.jp/expert/authors/hantonghyon

5限はお腹が空くので困る人はあらかじめ備えておきましょう。では!

【注意事項 / Notice】