日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College College of Sociology
Course Code DA443
Theme・Subtitle セクシュアル・マイノリティから現代社会を考える
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Ikebukuro
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Tue.1
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Credits 2
Course Number SOC3210
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

 As their first goal in this discipline, students will acquire basic knowledge about sexuality.
 Next, students will consider freedom of sexuality while critiquing and analyzing LGBT boom observed in recent years. As their second goal, students will acquire ability to think deeper about current states of sexuality.

【Course Contents】

 Sexuality is closely connected to our lifestyle issues. However, we do not have frequent opportunities to learn and think intellectually about this knowledge in our daily lives. Therefore, in this class, students will learn basic terminologies and perspectives surrounding sexuality to form their intellectual foundations.
 Next, students will go through modern sexuality issues and social movement history. Students will focus on sexual minority when doing these. Students will then learn about researches conducted in sociology area. They will then analyze various sexuality issues from sociology perspective.
 One of the issues is LGBT phenomenon booming in Japan in recent years. People are acting to eliminate LGBT discrimination. On the other hand, some have pointed out distinctions among LGBT terminologies and exclusion of various non-verbal sexualities. In addition, human rights and gap elimination issues such as LGBT market and same-sex marriage have been under spotlight. However, these are closely connected to capitalism and only parts of the sexual minorities receive the blessing. Students will not stop their train of thought by declaring all discriminations are unjust. Instead, they will learn how to think and see beyond these.
 Although this class will focus on sexual minorities represented by LGBT, students will consider various sexualities when advancing in lecture. Students will aim to acquire broad yet flexible perspective. To do that, students will review historical timeline during which sexuality entered people’s minds. Next, professor will introduce various sexualities under spotlight now and several researches targeting these. When thinking about current sexuality, students will go beyond genders and connect these with lifestyle subjects.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 ガイダンス、セクシュアリティとはなにか −性にまつわる用語の整理
2 性の問題化(1) −フーコーの『性の歴史』を手がかりに
3 性の問題化(2) −日本における問題化の歴史
4 セクシュアル・マイノリティと社会運動の歴史(1) −欧米の同性愛に関する運動を中心に
5 セクシュアル・マイノリティと社会運動の歴史(2) −日本における社会運動
6 当事者とは誰か −アイデンティティにまつわる諸問題
7 セクシュアリティをめぐる研究視点の転回(1) −「同性愛者は10人に1人」説をめぐって
8 セクシュアリティをめぐる研究視点の転回(2) −レズビアン/ゲイ・スタディーズからクィア・スタディーズへ
9 日本のセクシュアル・マイノリティ研究の概観 −同性愛研究を中心に
10 「LGBT市場」を考える(1) −「LGBT」はセンスがあって裕福か?
11 「LGBT市場」を考える(2) −「市場」から取り残される人々の存在
12 「同性婚」「パートナーシップ制度」(1) −結婚とはなにか
13 「同性婚」「パートナーシップ制度」(2) −同性婚にまつわる議論
14 まとめ −セクシュアリティの自由を考える

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

 初回授業時までに、受講生各自がどのような関心をもって本科目に臨むか、関心と動機を明確にしておくこと。また授業期間を通じて、セクシュアリティにまつわる情報や議論について積極的に触れるようにし、これらを批判的見地からの検討を心がけること。
 各回の授業前にレジュメをCanvas LMSにて配付するので、それをもとに事前に予習しておくこと。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
レポート試験 (Report Exam) 60
平常点 (In-class Points)40 中間レポート(40%)
備考 (Notes)
中間レポートは、課題提示時期までの授業内容を習得しているかを確認するために課す。

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
テキストの指定はない。Canvas LMSにて事前配布するレジュメをテキストの代替とする。

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 石田仁 『はじめて学ぶLGBT 基礎からトレンドまで』 ナツメ社 2019 9784816365829
2 風間孝・ 河口和也・ 守如子・ 赤枝香奈子著 『教養のためのセクシュアリティ・スタディーズ』 法律文化社 2018 9784589039705
3 森山至貴 『LGBTを読みとく: クィア・スタディーズ入門』 筑摩書房 2017 9784480069436
その他 (Others)
上に記したのは、入門編に位置づけられる文献である。より専門的に学んでいくことを希望する学生は、上記文献に示されている参考文献にアプローチすることが望ましい。また、それ以外の参考文献についても、適宜授業にて提示する。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

授業計画は、2024年1月時点でのものである。学生の関心や理解に応じて、講義内容の調整を行なう可能性がある。

【注意事項 / Notice】