日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
社会学部/College of SociologyCollege of Sociology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
DA445/DA445DA445 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
戦後日本社会と「自分らしさ」の変貌 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木2/Thu.2 Thu.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
SOC3210 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選登録/Lottery RegistrationLottery Registration(定員:50人/ Capacity:50) |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
社会学部以外の学部生の抽選登録用.社会学部生は科目コード登録. |
Students will interpret various cultural phenomena from identity concepts. They will deepen their understanding about connections among themselves and others in modern society.
In this lecture, students will analyze formation of self-identity in social and historical contexts. Particularly, students will follow 1960 Japanese trendy cultures and media experiences when thinking about impacts of changing lifestyles on youths’ self-formations. Originally the word ‘identity’ gained widespread acceptance near end of 1960. It had shaken values that had been supporting modern society. By searching for youth interest and cultural trends at that time, students will obtain clues to think about changes in modern self-formation models. Furthermore, students will gain perspective to compare their relationships with themselves and others in modern time.
1 | イントロダクション |
2 | 自己アイデンティティと社会的アイデンティティ |
3 | 近代社会とアイデンティティ問題 |
4 | 立身出世主義の精神 社会的アイデンティティの追求 |
5 | 煩悶する青年たち 自己アイデンティティの模索 |
6 | アイデンティティの季節(1) 戦後の教育改革と怒れる若者たち |
7 | アイデンティティの季節(2) エリクソンのアイデンティティ理論 |
8 | アイデンティティの季節(3) 高度経済成長と理想の時代 |
9 | モラトリアム人間論 日本におけるエリクソン理論の受容 |
10 | 若者文化の変貌 消費社会と虚構の時代 |
11 | 消費を通じた自己実現 アイデンティティ問題の退潮 |
12 | 脱アイデンティティの時代 分散化する自己 |
13 | モラトリアムの終わり 留保から決断へ |
14 | アイデンティティのゆくえ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
講義内容は連続しているので,講義資料を読み返し,また授業のなかで掲示した参考文献に目を通しておくのが望ましい。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
レポート試験 (Report Exam) | 80 | |
平常点 (In-class Points) | 20 |
授業内小テスト(20%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
テキストは特に指定しない。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | アンソニー・ギデンズ | 『モダニティと自己アイデンティティ』 | ハーベスト社 | 2005 | 4938551748 |
2 | 浅野智彦 | 『「若者」とは誰か アイデンティティの社会学』 | 河出書房新社 | 2024 | 4309231667 |
3 | 三宅香帆 | 『なぜ働いていると本が読めなくなるのか』 | 集英社 | 2024 | 4087213129 |
4 | 大澤真幸 | 『不可能性の時代』 | 岩波書店 | 2008 | 4004311225 |
5 | 宇野常寛 | 『ゼロ年代の想像力』 | 早川書房 | 2011 | 4150310475 |
その他 (Others) | |||||
その他の参考文献は授業内で指示する。 |
科目名はアイデンティティ論ですが、一般的に想像される、ナショナリズムやエスニシティ、戦争や移民、ジェンダー等のトピックは扱いません。明治以降の青年文化をたどることで日本人の自己形成がどのような変遷を遂げてきたかを考察するのが目的です。ですので、日本の近現代史についてある程度の興味と知識を持っていることが必要です。
講義資料(レジュメ)は毎週火曜、CanvasLMSにアップロードする。
様々な文化現象をアイデンティティという概念から読み解き,現代社会における「自己」と「他者」の関係性について理解を深める。
Students will interpret various cultural phenomena from identity concepts. They will deepen their understanding about connections among themselves and others in modern society.
この講義では,自己アイデンティティの形成を,社会的・歴史的なコンテクストのなかで考察することをめざす。特に1960年代以降の日本社会に生じた生活様式の変容が若者の自己形成に与えた影響を,当時の流行文化やメディア体験等に即して考えていきたい。そもそもアイデンティティという言葉が一般に流布したのは1960年代末であり,その背景には近代社会を支えてきた価値観が大きく揺らぎ始めたことがある。ゆえに当時の若者の関心や文化傾向を探ることは,近代的な自己形成モデルの変化を考える手がかりになるし,また現在の私たちの自己や人間関係のあり方を相対化する視点をも提供してくれるはずである。
In this lecture, students will analyze formation of self-identity in social and historical contexts. Particularly, students will follow 1960 Japanese trendy cultures and media experiences when thinking about impacts of changing lifestyles on youths’ self-formations. Originally the word ‘identity’ gained widespread acceptance near end of 1960. It had shaken values that had been supporting modern society. By searching for youth interest and cultural trends at that time, students will obtain clues to think about changes in modern self-formation models. Furthermore, students will gain perspective to compare their relationships with themselves and others in modern time.
1 | イントロダクション |
2 | 自己アイデンティティと社会的アイデンティティ |
3 | 近代社会とアイデンティティ問題 |
4 | 立身出世主義の精神 社会的アイデンティティの追求 |
5 | 煩悶する青年たち 自己アイデンティティの模索 |
6 | アイデンティティの季節(1) 戦後の教育改革と怒れる若者たち |
7 | アイデンティティの季節(2) エリクソンのアイデンティティ理論 |
8 | アイデンティティの季節(3) 高度経済成長と理想の時代 |
9 | モラトリアム人間論 日本におけるエリクソン理論の受容 |
10 | 若者文化の変貌 消費社会と虚構の時代 |
11 | 消費を通じた自己実現 アイデンティティ問題の退潮 |
12 | 脱アイデンティティの時代 分散化する自己 |
13 | モラトリアムの終わり 留保から決断へ |
14 | アイデンティティのゆくえ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
講義内容は連続しているので,講義資料を読み返し,また授業のなかで掲示した参考文献に目を通しておくのが望ましい。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
レポート試験 (Report Exam) | 80 | |
平常点 (In-class Points) | 20 |
授業内小テスト(20%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
テキストは特に指定しない。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | アンソニー・ギデンズ | 『モダニティと自己アイデンティティ』 | ハーベスト社 | 2005 | 4938551748 |
2 | 浅野智彦 | 『「若者」とは誰か アイデンティティの社会学』 | 河出書房新社 | 2024 | 4309231667 |
3 | 三宅香帆 | 『なぜ働いていると本が読めなくなるのか』 | 集英社 | 2024 | 4087213129 |
4 | 大澤真幸 | 『不可能性の時代』 | 岩波書店 | 2008 | 4004311225 |
5 | 宇野常寛 | 『ゼロ年代の想像力』 | 早川書房 | 2011 | 4150310475 |
その他 (Others) | |||||
その他の参考文献は授業内で指示する。 |
科目名はアイデンティティ論ですが、一般的に想像される、ナショナリズムやエスニシティ、戦争や移民、ジェンダー等のトピックは扱いません。明治以降の青年文化をたどることで日本人の自己形成がどのような変遷を遂げてきたかを考察するのが目的です。ですので、日本の近現代史についてある程度の興味と知識を持っていることが必要です。
講義資料(レジュメ)は毎週火曜、CanvasLMSにアップロードする。