日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
社会学部/College of SociologyCollege of Sociology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
DA462/DA462DA462 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
国際社会と人権 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
土2/Sat.2 Sat.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
SOC3410 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
10月10日付科目担当者の変更 変更前:島崎 裕子 |
This course aims to focus on the human rights situation in international society and to consider what "equality and justice" means. Then, from this course, students will examine global human rights issues from an international perspective and think about peace. After enrolling in this course, our goal is for students to develop a perspective on these topics and to be able to see the world from both national and international perspectives.
In this course, we would study the concepts of equality and justice: what are human rights, what is a democracy, and what is reconciliation. Based on these concepts, we would discuss equality and justice using historical and current cases from around the world. Specific cases would be taken from the civil war in Cambodia, child soldiers, minority peoples/indigenous peoples, equality and justice from a gender perspective, and civil rights issues as well.
1 | ガイダンス |
2 | 人権とは何か① |
3 | 人権とは何か② |
4 | デモクラシーとは何か |
5 | 現代における貧困と人権 |
6 | 差別はどのようにつくられるのか |
7 | 国際社会と世界人権宣言 |
8 | 世界の事例から① 政治的平等 |
9 | 世界の事例から② 国家と内戦 |
10 | 世界の事例から③ 民族 |
11 | 世界の事例から③ 平等と公正 |
12 | 世界の事例から④ ジェンダー |
13 | 世界の事例から⑤ 文化と多様性 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
随時、資料等を配布。事前事後学習に努めること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(30%) 課題(2回×15%)(30%) 授業の参加度/フィードバックシート(20%) 授業への参加・貢献度(20%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 山田満 | 『平和構築のトリロジー』 | 明石書店 | 2021 | |
2 | R.A.ダール | 『デモクラシーとは何か』 | 岩波書店 | 2009 |
本科目では、国際社会における人権状況について「平等と公正」の視点から考えることを目的とし、国際的な視点から世界の人権について考える。本科目の履修後には、平等と公正について、幅広い視野をもって世界を捉えられる視点を養うことを目標とする。
This course aims to focus on the human rights situation in international society and to consider what "equality and justice" means. Then, from this course, students will examine global human rights issues from an international perspective and think about peace. After enrolling in this course, our goal is for students to develop a perspective on these topics and to be able to see the world from both national and international perspectives.
本科目の内容は、「平等と公正」をテーマに、「人権とは何か」「デモクラシーとは何か」の概念を学ぶ。それらの概念を基礎に、世界各国にみられる歴史的な事例や現代における事例を用いて、平等と公正について考察を深める。具体的事例では、カンボジアにおける内戦や、少年兵、ジェンダーに関連する事例、現代における貧困の問題、少数民族問題、差別と排除にまつわる公民権の視点から平等と公正を考える。
In this course, we would study the concepts of equality and justice: what are human rights, what is a democracy, and what is reconciliation. Based on these concepts, we would discuss equality and justice using historical and current cases from around the world. Specific cases would be taken from the civil war in Cambodia, child soldiers, minority peoples/indigenous peoples, equality and justice from a gender perspective, and civil rights issues as well.
1 | ガイダンス |
2 | 人権とは何か① |
3 | 人権とは何か② |
4 | デモクラシーとは何か |
5 | 現代における貧困と人権 |
6 | 差別はどのようにつくられるのか |
7 | 国際社会と世界人権宣言 |
8 | 世界の事例から① 政治的平等 |
9 | 世界の事例から② 国家と内戦 |
10 | 世界の事例から③ 民族 |
11 | 世界の事例から③ 平等と公正 |
12 | 世界の事例から④ ジェンダー |
13 | 世界の事例から⑤ 文化と多様性 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
随時、資料等を配布。事前事後学習に努めること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(30%) 課題(2回×15%)(30%) 授業の参加度/フィードバックシート(20%) 授業への参加・貢献度(20%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 山田満 | 『平和構築のトリロジー』 | 明石書店 | 2021 | |
2 | R.A.ダール | 『デモクラシーとは何か』 | 岩波書店 | 2009 |