日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
社会学部/College of SociologyCollege of Sociology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
DA462/DA462DA462 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
人の移動と受け入れ社会における公正の課題 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木5/Thu.5 Thu.5 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
SOC3410 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Through this course, students will develop the ability to critically examine the current situations of Japanese society within a global context and consider how equality and justice are being pursued—or could be realized—in various social and policy frameworks.
This course focuses on the increasing movement of people driven by globalization and examines migration and host societies through the lens of equality and justice, using both domestic and international case studies.
In particular, the course explores issues related to the feminization of migrant labor, education for foreign children, and refugee concerns, analyzing the structural inequalities underlying these issues and the challenges of achieving justice.
1 | ガイダンス 平等と公正とは |
2 | グローバリゼーションにおける不平等と格差の拡大 |
3 | 移民受け入れ社会における多様性と共生の課題 |
4 | 移民労働者の女性化に伴うケア労働の現状①家事労働者 |
5 | 移民労働者の女性化に伴うケア労働の現状②介護労働者 |
6 | ディスカッション 公正に向けた取り組み |
7 | 難民問題ー受け入れに向けた課題①日本の政策 |
8 | 難民問題ー受け入れに向けた課題②共生の課題 |
9 | ディスカッション 公正に向けた取り組み |
10 | 外国人の子どもの教育における課題①教育の多様性 |
11 | 外国人の子どもの教育における課題②進路保障 |
12 | ディスカッション 公正に向けた取り組み |
13 | 格差の分析ツール:インターセクショナリティ |
14 | まとめ(最終テスト) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
上記はシラバス執筆時の予定であり,変更する場合がある。 |
授業時間外の学修に関する指示は,履修登録完了後に「 Canvas LMS 」上で履修者に対して行う。各回の予習・復習にはそれぞれ 2 時間程度を要する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終テスト(Final Test)(30%) 課題(2回×15%)(30%) 授業の参加度/フィードバックシート(20%) 授業への参加・貢献度(20%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 宮島 喬他編 | 国際社会学(改訂版) | 有斐閣 | 2023 | 9784641174825 |
その他 (Others) | |||||
他の参考文献については、配布資料中に掲示する |
グローバルな文脈から日本社会の現状を捉え、平等や公正がどのように確保されようとしているのか、確保されうるのかを考察する力を養うことを目標とする。
Through this course, students will develop the ability to critically examine the current situations of Japanese society within a global context and consider how equality and justice are being pursued—or could be realized—in various social and policy frameworks.
本科目では、グローバリゼーションの進展に伴う人の移動の増大に焦点を当て、「平等と公正」の視点から移動や受け入れ社会の在り方について、国内外の事例を用いて検討する。
特に、移民労働者の女性化に伴う問題、外国人の子どもに対する教育、難民問題を事例として取り上げ、構造的不平等との公正のための課題を検討する。
This course focuses on the increasing movement of people driven by globalization and examines migration and host societies through the lens of equality and justice, using both domestic and international case studies.
In particular, the course explores issues related to the feminization of migrant labor, education for foreign children, and refugee concerns, analyzing the structural inequalities underlying these issues and the challenges of achieving justice.
1 | ガイダンス 平等と公正とは |
2 | グローバリゼーションにおける不平等と格差の拡大 |
3 | 移民受け入れ社会における多様性と共生の課題 |
4 | 移民労働者の女性化に伴うケア労働の現状①家事労働者 |
5 | 移民労働者の女性化に伴うケア労働の現状②介護労働者 |
6 | ディスカッション 公正に向けた取り組み |
7 | 難民問題ー受け入れに向けた課題①日本の政策 |
8 | 難民問題ー受け入れに向けた課題②共生の課題 |
9 | ディスカッション 公正に向けた取り組み |
10 | 外国人の子どもの教育における課題①教育の多様性 |
11 | 外国人の子どもの教育における課題②進路保障 |
12 | ディスカッション 公正に向けた取り組み |
13 | 格差の分析ツール:インターセクショナリティ |
14 | まとめ(最終テスト) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
上記はシラバス執筆時の予定であり,変更する場合がある。 |
授業時間外の学修に関する指示は,履修登録完了後に「 Canvas LMS 」上で履修者に対して行う。各回の予習・復習にはそれぞれ 2 時間程度を要する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終テスト(Final Test)(30%) 課題(2回×15%)(30%) 授業の参加度/フィードバックシート(20%) 授業への参加・貢献度(20%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 宮島 喬他編 | 国際社会学(改訂版) | 有斐閣 | 2023 | 9784641174825 |
その他 (Others) | |||||
他の参考文献については、配布資料中に掲示する |