日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
社会学部/College of SociologyCollege of Sociology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
DA463/DA463DA463 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
社会認識と哲学/被爆をめぐるアーカイブにむけて |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月4/Mon.4 Mon.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
SOC3410 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
The course deals with the state of society from various angles and encourages reflection on the relationship between oneself and society.
We will consider how we can tell our own stories through listening to the stories of others. Specifically, we will focus on the stories of victims of the Great East Japan Earthquake, especially those who are engaged in storytelling at the Great East Japan Earthquake and Nuclear Disaster Museum in Futaba-machi, Futaba-gun, Fukushima Prefecture, and the experiences of Nagasaki A-bomb survivors who have continued to tell their stories as survivors of the atomic bombing.
When one tells one's own story, that story is always filled with "the unspeakable. How do survivors of traumatic events tell their stories? How can those who listen to survivors' narratives internalize the experience of listening to them into their own narratives and express them as "my" experience?
Autoethnography, a recent focus of attention in qualitative research methods, approaches these questions directly. By confronting the experience of self-transformation that accompanies encounters with others, attempts are being made to focus on "feelings" and "human nature," which have not been adequately covered by conventional sociology and social research. In light of these research trends, we will consider the meaning of living with others through time spent facing the individual and concrete narratives of survivors of the Great East Japan Earthquake and A-bomb survivors.
1 | イントロダクション |
2 | 福田須磨子のライフヒストリー |
3 | 長崎被爆者へのまなざし |
4 | 記憶の表象と物語の限界 |
5 | 聞き手としての〈わたし〉 |
6 | ナラティブの力 |
7 | 長崎をめぐる記憶のポリティクス |
8 | ライフストーリーとオートエスノグラフィ |
9 | 虚構のリアリズム |
10 | 『長い時間をかけた人間の経験』 |
11 | 福島県双葉町における出会い |
12 | 罪意識の同心円 |
13 | 死と死別の感情社会学 |
14 | 〈被爆者〉になる |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
各回のリアクションペーパー。
その他、授業時間外の学習に関する指示は、必要に応じて別途指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
リアクションペーパー(60%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 高山真 | 『〈被爆者〉になる 変容する〈わたし〉のライフストーリー・インタビュー』 | せりか書房 | 2016 | 9784796703536 |
その他 (Others) | |||||
適宜資料を配布する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 長谷川公一・浜日出夫・藤村正之・町村敬志 | 『社会学』 | 有斐閣 | 2007 | 9784641053700 |
2 | 石田忠 | 『反原爆 長崎被爆者の生活史』 | 未来社 | 1973 | |
3 | ロバート・J.リフトン | 『ヒロシマを生き抜く 精神史的考察』 | 岩波書店 | 2009 | 9784006002268 |
4 | 野家啓一 | 『歴史を哲学する 七日間の集中講義 』 | 岩波書店 | 2016 | 4006003420 |
5 | 浜日出夫(編著) | 『サバイバーの社会学 喪のある景色を読み解く』 | ミネルヴァ書房 | 2021 | 9784623091898 |
6 | 福田須磨子 | 『われなお生きてあり』 | 筑摩書房 | 1968 | |
7 | アーサー・W・フランク | 『傷ついた物語の語り手 身体・病い・倫理』 | ゆみる出版 | 2002 | 4946509291 |
その他 (Others) | |||||
適宜紹介する |
課題をオンライン上で入力できる機器や通信環境。
社会のありようをさまざまな角度から扱い,自らと社会との関係についての考察を促す。
The course deals with the state of society from various angles and encourages reflection on the relationship between oneself and society.
他者の語りを聞くことをとおして自己を物語ることについて考えます。具体的には東日本大震災の被災者、とりわけ福島県双葉郡双葉町の東日本大震災・原子力災害伝承館にて語り部に取り組む方々の語りと長崎原爆被災の被爆者として体験を語りつづけてきた方々の経験に焦点を定めます。
自己を物語る際には、その自己物語にかならず「語りえないもの」が孕まれます。トラウマと呼ばれる出来事を体験したサバイバーは、どのように自己を物語るのか。サバイバーの語りを聞く者は、その語りを聞く経験をどのように自己物語に内包し、〈わたし〉の経験として表現することができるのか。
近年の質的調査法において注目されるオートエスノグラフィは、こうした問題に直接アプローチするものです。他者との出会いに伴う自己の変容の経験に向き合うことをとおして、従来の社会学や社会調査では十分に対象とされてこなかった「感情」や「人間性」に視点を定めた試みが展開されています。こうした研究動向をふまえて、東日本大震災のサバイバーと原爆被災者の個別的かつ具体的な語りに向き合う時間をとおして、他者とともに生きることの意味を考えます。
We will consider how we can tell our own stories through listening to the stories of others. Specifically, we will focus on the stories of victims of the Great East Japan Earthquake, especially those who are engaged in storytelling at the Great East Japan Earthquake and Nuclear Disaster Museum in Futaba-machi, Futaba-gun, Fukushima Prefecture, and the experiences of Nagasaki A-bomb survivors who have continued to tell their stories as survivors of the atomic bombing.
When one tells one's own story, that story is always filled with "the unspeakable. How do survivors of traumatic events tell their stories? How can those who listen to survivors' narratives internalize the experience of listening to them into their own narratives and express them as "my" experience?
Autoethnography, a recent focus of attention in qualitative research methods, approaches these questions directly. By confronting the experience of self-transformation that accompanies encounters with others, attempts are being made to focus on "feelings" and "human nature," which have not been adequately covered by conventional sociology and social research. In light of these research trends, we will consider the meaning of living with others through time spent facing the individual and concrete narratives of survivors of the Great East Japan Earthquake and A-bomb survivors.
1 | イントロダクション |
2 | 福田須磨子のライフヒストリー |
3 | 長崎被爆者へのまなざし |
4 | 記憶の表象と物語の限界 |
5 | 聞き手としての〈わたし〉 |
6 | ナラティブの力 |
7 | 長崎をめぐる記憶のポリティクス |
8 | ライフストーリーとオートエスノグラフィ |
9 | 虚構のリアリズム |
10 | 『長い時間をかけた人間の経験』 |
11 | 福島県双葉町における出会い |
12 | 罪意識の同心円 |
13 | 死と死別の感情社会学 |
14 | 〈被爆者〉になる |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
各回のリアクションペーパー。
その他、授業時間外の学習に関する指示は、必要に応じて別途指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
リアクションペーパー(60%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 高山真 | 『〈被爆者〉になる 変容する〈わたし〉のライフストーリー・インタビュー』 | せりか書房 | 2016 | 9784796703536 |
その他 (Others) | |||||
適宜資料を配布する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 長谷川公一・浜日出夫・藤村正之・町村敬志 | 『社会学』 | 有斐閣 | 2007 | 9784641053700 |
2 | 石田忠 | 『反原爆 長崎被爆者の生活史』 | 未来社 | 1973 | |
3 | ロバート・J.リフトン | 『ヒロシマを生き抜く 精神史的考察』 | 岩波書店 | 2009 | 9784006002268 |
4 | 野家啓一 | 『歴史を哲学する 七日間の集中講義 』 | 岩波書店 | 2016 | 4006003420 |
5 | 浜日出夫(編著) | 『サバイバーの社会学 喪のある景色を読み解く』 | ミネルヴァ書房 | 2021 | 9784623091898 |
6 | 福田須磨子 | 『われなお生きてあり』 | 筑摩書房 | 1968 | |
7 | アーサー・W・フランク | 『傷ついた物語の語り手 身体・病い・倫理』 | ゆみる出版 | 2002 | 4946509291 |
その他 (Others) | |||||
適宜紹介する |
課題をオンライン上で入力できる機器や通信環境。