日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
社会学部/College of SociologyCollege of Sociology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
DA464/DA464DA464 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
持続可能な地域社会のデザイン |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火4/Tue.4 Tue.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
SOC3410 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
In this class, students will learn about concepts of organizations such as NPOs to deepen their understanding about theory and reality. They will also analyze conditions and future trends of society in this context.
In addition to administration, NPOs and NGOs are playing greater roles at solving problems in family, state, and society. Although many NPOs are small, they are flexible enough to facilitate citizens’ regional revitalization, create new values in market and workstyle. However, many are plagued by communication and sustainability issues.
In this lecture, students will focus on connections among administrations, NPOs, and corporations. Students will also study these questions. What are required for administration and NPOs to work together? What are profits for NPO sector? What are growth and results for NPO sector? How will NPO compete with existing business markets?
In addition to participating in subject discussions in classroom and completing assignments, students will also talk to guests working in welfare sector and organizations active overseas.
1 | 序論:「NPO/NGO」研究の範囲と潮流 |
2 | 非営利セクターの概念(1)NPOの実態と市民社会 |
3 | 非営利セクターの概念(2)NPOの台頭と行政との関り |
4 | 非営利セクターの概念(3)NPOの法制度 |
5 | 事例研究(1)NPOやソーシャルビジネスのロジックモデルの作成 |
6 | 事例研究(2)NPOやソーシャルビジネスのゲストスピーカーを予定 |
7 | 協働を考える(1)企業が解決する社会課題 |
8 | 協働を考える(2)多様なアクターとコミュニティの再考 |
9 | 協働を考える(3)社会起業家とイノベーション |
10 | 新しい公共経営(1)持続可能性と多世代共創社会 |
11 | 新しい公共経営(2)休眠預金等活用と社会インパクト投資 |
12 | 事例研究(3)国際事情とNGO活動(ゲストスピーカーを予定) |
13 | NPOの理論。改めて社会インパクトを考える |
14 | まとめ:振り返り |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
事前に提示する関連資料、該当書籍を読んだうえで出席すること。積極的にNPO/ NGOの記事やSNS,ウエッブサイトにアクセスする、イベントに参加する、ボランティアに参加することを推奨する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
レポート試験 (Report Exam) | 45 | |
平常点 (In-class Points) | 55 |
授業内小レポート(15%) リアクションペーパー、授業への貢献(30%) 授業内小テスト(10%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 樽見・服部編著 | 『新・公共経営論ー事例から学ぶ市民社会のカタチ』 | ミネルヴァ書房 | 2020 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 松永佳甫 | 『公共経営学入門』 | 大阪大学出版会 | 2015 | |
2 | 服部・武藤・渋澤 | 『ソーシャルイノベーション』 | 日本経済評論社 | 2012 | |
3 | 大守隆 | 『ソーシャルキャピタルと経済』 | ミネルヴァ書房 | 2018 | |
4 | 服部篤子 | 『未来を創る企業内イノベーターたち』 | 近代セールス社 | 2012 |
ゲストスピーカーの都合により実施回に変更がありうる。授業時に情報を共有するとともに、授業支援システム(Canvas LMS等)で指示する。
内閣府NPOサイト
日本経済団体連合会1%クラブサイト
休眠預金等活用サイトほか、海外のプラットフォームを授業時に紹介する。
この授業では、NPONGOと行政や企業との関りから市民社会の担い手や制度など概念を学び、理論と実際について理解を深めること、さらに,その背景にある社会の課題と将来像を考察し自らのキャリを考えることを目的とします。
In this class, students will learn about concepts of organizations such as NPOs to deepen their understanding about theory and reality. They will also analyze conditions and future trends of society in this context.
家族、地域、社会に生じる多様な課題の解決にむけて、非営利組織(NPO)やNGOの役割が高まってきました。NPO等は、小規模な団体が多いものの、その柔軟性をもち、市民の主体的な地域づくりを促進する点、市場や働き方に新たな価値観を提案する点が特徴としてあげられます。しかしながら、多くが発信力や持続性に問題を抱えています。
そこで、本講は、行政、NPO、企業との関係に着目し、「行政とNPOが協働するためには何が必要か」、「社会起業家にとって利益とは何か」、「NPONGOの成長や成果は何か」、「持続可能な社会に市民社会はどう寄与するのか」、「市場の成長と地域の持続可能性は両立するのか」といった問いにむきあいます。
具体的なテーマについて課題等を課すほか、NPONGOの代表などゲストとの対話を予定しています。
In addition to administration, NPOs and NGOs are playing greater roles at solving problems in family, state, and society. Although many NPOs are small, they are flexible enough to facilitate citizens’ regional revitalization, create new values in market and workstyle. However, many are plagued by communication and sustainability issues.
In this lecture, students will focus on connections among administrations, NPOs, and corporations. Students will also study these questions. What are required for administration and NPOs to work together? What are profits for NPO sector? What are growth and results for NPO sector? How will NPO compete with existing business markets?
In addition to participating in subject discussions in classroom and completing assignments, students will also talk to guests working in welfare sector and organizations active overseas.
1 | 序論:「NPO/NGO」研究の範囲と潮流 |
2 | 非営利セクターの概念(1)NPOの実態と市民社会 |
3 | 非営利セクターの概念(2)NPOの台頭と行政との関り |
4 | 非営利セクターの概念(3)NPOの法制度 |
5 | 事例研究(1)NPOやソーシャルビジネスのロジックモデルの作成 |
6 | 事例研究(2)NPOやソーシャルビジネスのゲストスピーカーを予定 |
7 | 協働を考える(1)企業が解決する社会課題 |
8 | 協働を考える(2)多様なアクターとコミュニティの再考 |
9 | 協働を考える(3)社会起業家とイノベーション |
10 | 新しい公共経営(1)持続可能性と多世代共創社会 |
11 | 新しい公共経営(2)休眠預金等活用と社会インパクト投資 |
12 | 事例研究(3)国際事情とNGO活動(ゲストスピーカーを予定) |
13 | NPOの理論。改めて社会インパクトを考える |
14 | まとめ:振り返り |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
事前に提示する関連資料、該当書籍を読んだうえで出席すること。積極的にNPO/ NGOの記事やSNS,ウエッブサイトにアクセスする、イベントに参加する、ボランティアに参加することを推奨する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
レポート試験 (Report Exam) | 45 | |
平常点 (In-class Points) | 55 |
授業内小レポート(15%) リアクションペーパー、授業への貢献(30%) 授業内小テスト(10%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 樽見・服部編著 | 『新・公共経営論ー事例から学ぶ市民社会のカタチ』 | ミネルヴァ書房 | 2020 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 松永佳甫 | 『公共経営学入門』 | 大阪大学出版会 | 2015 | |
2 | 服部・武藤・渋澤 | 『ソーシャルイノベーション』 | 日本経済評論社 | 2012 | |
3 | 大守隆 | 『ソーシャルキャピタルと経済』 | ミネルヴァ書房 | 2018 | |
4 | 服部篤子 | 『未来を創る企業内イノベーターたち』 | 近代セールス社 | 2012 |
ゲストスピーカーの都合により実施回に変更がありうる。授業時に情報を共有するとともに、授業支援システム(Canvas LMS等)で指示する。
内閣府NPOサイト
日本経済団体連合会1%クラブサイト
休眠預金等活用サイトほか、海外のプラットフォームを授業時に紹介する。