日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
社会学部/College of SociologyCollege of Sociology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
DA561/DA561DA561 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(一部オンライン)/Face-to-face (partially online)Face-to-face (partially online) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
受講生の事情によりオンライン参加がありうる。 |
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水3/Wed.3 Wed.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
SOC4820 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
「専門演習1」(国際社会コースはReading Sociology English)および「専門演習2」の単位修得. |
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Students will work on deciding subjects of their graduation theses, which is the former half of the task to write the graduation theses.
Students examining the following topics will receive instructions to help them write their graduation theses: young peoples' labor, elderly people's labor, female labor, male labor, various forms of employment, work-life balance, and other topics about working. To decide topics of their graduation theses, students will be required to search literatures related to their topics, to review previous studies on topics, to investigate data related to topics, and to finalize their themes. Students are able to develop an originality of their graduation thesis themes through several presentations and discussions in class.
Reviewing previous studies is extremely important when deciding a theme of graduation thesis and establishing research hypotheses.
1 | Introduction |
2 | 全受講生の卒論テーマ発表 |
3 | テーマと関連する先行研究一覧発表 |
4 | テーマと関連する先行研究のレビュー報告1 |
5 | テーマと関連する先行研究のレビュー報告2 |
6 | テーマと関連する先行研究のレビュー報告3 |
7 | テーマと関連する先行研究のレビュー報告4 |
8 | テーマと関連する先行研究のレビュー報告5 |
9 | テーマと関連する先行研究のレビュー報告6 |
10 | 卒論構想発表1 |
11 | 卒論構想発表2 |
12 | 卒論構想発表3 |
13 | 卒論構想発表4 |
14 | 全受講生の夏休み中の卒論作成計画発表 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
必要に応じて授業内で指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
ディスカッションへの参加(40%) 授業時発表(60%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
特に指定しない。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業時に随時紹介する。 |
卒業論文作成の前半作業として,卒業論文の題目を決めるまでの作業を行う。
Students will work on deciding subjects of their graduation theses, which is the former half of the task to write the graduation theses.
卒業論文のテーマとして,若年労働、高齢者労働、女性労働、男性労働、雇用形態(働き方)の多様化,ワーク・ライフ・バランス問題など働くことに関連するテーマを考えている学生を対象に卒業論文作成の指導を行う。卒業論文の題目の決定に至るまでの作業,すなわち,関心のあるテーマに関連する文献調べ,テーマと関連する先行研究のレビュー,テーマと関連するデータ調べ,テーマの確定などの一連の作業を行う。ゼミ生は,数回にわたる報告やディスカッションを通じて,卒業論文のテーマのオリジナリティを高めることを目指してほしい。
テーマを決め仮説を設定するに至るまでは,先行研究のレビューが非常に重要な作業なので,授業では卒論題目届の時期(6月末)までゼミ生に先行研究の検討作業を中心的に行ってもらい,順次報告してもらうつもりである。
Students examining the following topics will receive instructions to help them write their graduation theses: young peoples' labor, elderly people's labor, female labor, male labor, various forms of employment, work-life balance, and other topics about working. To decide topics of their graduation theses, students will be required to search literatures related to their topics, to review previous studies on topics, to investigate data related to topics, and to finalize their themes. Students are able to develop an originality of their graduation thesis themes through several presentations and discussions in class.
Reviewing previous studies is extremely important when deciding a theme of graduation thesis and establishing research hypotheses.
1 | Introduction |
2 | 全受講生の卒論テーマ発表 |
3 | テーマと関連する先行研究一覧発表 |
4 | テーマと関連する先行研究のレビュー報告1 |
5 | テーマと関連する先行研究のレビュー報告2 |
6 | テーマと関連する先行研究のレビュー報告3 |
7 | テーマと関連する先行研究のレビュー報告4 |
8 | テーマと関連する先行研究のレビュー報告5 |
9 | テーマと関連する先行研究のレビュー報告6 |
10 | 卒論構想発表1 |
11 | 卒論構想発表2 |
12 | 卒論構想発表3 |
13 | 卒論構想発表4 |
14 | 全受講生の夏休み中の卒論作成計画発表 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
必要に応じて授業内で指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
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平常点 (In-class Points) | 100 |
ディスカッションへの参加(40%) 授業時発表(60%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
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特に指定しない。 |
その他 (Others) | |||||
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授業時に随時紹介する。 |