日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College College of Sociology
Course Code DA564
Theme・Subtitle
Class Format Face-to-face (partially online)
Class Format (Supplementary Items) 対面(一部オンライン)
Campus Seminar
Campus Ikebukuro
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Wed.3
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Credits 2
Course Number SOC4820
Language Japanese
Class Registration Method "Other" Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations 「専門演習1」(国際社会コースはReading Sociology English)および「専門演習2」の単位修得.
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation ×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

For the first half of Thesis Writing Seminar to write graduation theses, students will clarify their concepts and decide their subjects.

【Course Contents】

To write their theses, students must clarify which issues they are interested in. Discovering their questions is not easy as students must repeatedly ask themselves questions. Class in seminar format is advantageous as it allows students to carry out this process in a communal place.
In Thesis Writing Seminar 1 of spring semester, students will aim to determine their graduation thesis subjects. To do that, students will carry out basic processes, i.e. clarify issues they are interested in, collect prior researches, discuss about them, submit their arguments, and organize them. Then students will participate in interim report meeting in summer seminar lodging trip.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 イントロダクション
2 各自の卒業論文構想報告(1)
3 各自の卒業論文構想報告(2)
4 各自の卒業論文構想報告(3)
5 各自の卒業論文構想報告(4)
6 論文作成中間報告(1)
7 論文作成中間報告(2)
8 論文作成中間報告(3)
9 論文作成中間報告(4)
10 論文作成中間報告(5)
11 論文作成中間報告(6)
12 論文作成中間報告(7)
13 論文作成中間報告(8)
14 論文作成中間報告(9)

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

補足事項 (Supplementary Items)
夏休み期間中に合宿を実施し、その中で研究の進捗状況について中間報告をおこなう。

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

このゼミでは,全員が順次,卒業論文の構想発表および中間報告をおこなうので,事前の準備を必ずしておくこと。また,自分の報告の番でない時には,他のメンバーの報告について積極的にコメントをすること。受けたコメントは自身の論考に反映させるよう努める。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 授業参加の積極性(40%)
授業期間内における複数回の報告(60%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
特に指定しない。

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 白井利明・高橋一郎 『よくわかる卒論の書き方(第2版)』 ミネルヴァ書房 2013 9784623065721
2 井上真琴 『図書館に訊け!』 筑摩書房 2004 9784480061867
その他 (Others)
そのほかの参考文献や資料は,授業の中で適宜紹介する。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

論文作成は、自身の問題関心や仮説を研ぎ澄ますために粘り強く自己の内面に問いかける一方、有用な情報を求めて文献・資料探し、フィールドワーク、データ検索等のために積極的に外に出ていく努力を必要とする取り組みである。また、絶対的な期限が定められているため、計画性が大変重要である。ゼミ生や教員との討議を通して自身のプランを適宜見直していくコミュニケーション力や思考の柔軟性も求められる。

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

Canvas LMS や Google共有ドライブ を使用するので、PCやタブレット等の情報端末を持参すること。

【その他 / Others】

対面での授業を原則とする。ただし、5回を上限にオンライン授業を実施することがある。その場合の実施回については、授業支援システム(Canvas LMS)やメール等で指示する。

【注意事項 / Notice】