日本語 English
| 開講年度/ Academic YearAcademic Year  | 
20252025 | 
| 科目設置学部/ CollegeCollege  | 
社会学部/College of SociologyCollege of Sociology | 
| 科目コード等/ Course CodeCourse Code  | 
DA567/DA567DA567 | 
| テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle  | 
卒業論文の土台を整える。(Preparing the groundwork for a graduation thesis.) | 
| 授業形態/ Class FormatClass Format  | 
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) | 
| 授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items)  | 
|
| 授業形式/ Class StyleCampus  | 
演習・ゼミ/SeminarSeminar | 
| 校地/ CampusCampus  | 
池袋/IkebukuroIkebukuro | 
| 学期/ SemesterSemester  | 
春学期/Spring SemesterSpring Semester | 
| 曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room  | 
		  水3/Wed.3  Wed.3							  ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)  | 
| 単位/ CreditsCredits  | 
22 | 
| 科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number  | 
SOC4820 | 
| 使用言語/ LanguageLanguage  | 
日本語/JapaneseJapanese | 
| 履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method  | 
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration | 
| 配当年次/ Assigned YearAssigned Year  | 
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 | 
| 先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations  | 
「専門演習1」(国際社会コースはReading Sociology English)および「専門演習2」の単位修得. | 
| 他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges  | 
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 | 
| 履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation  | 
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) | 
| オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit  | 
|
| 学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy  | 
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 | 
| 備考/ NotesNotes  | 
Students will learn how to write a social science thesis and lay the groundwork for writing a graduation thesis, such as setting a theme and designing a research project.
 In this course, students will first learn the basics of thesis writing, such as what a thesis is and how to write a social science thesis.
 Then, through discussion, students will develop their own theme, methodology, critical review of previous research, and other aspects of research design for their graduation theses.
| 1 | イントロダクション | 
| 2 | 論文の書き方 1 | 
| 3 | 論文の書き方 2 | 
| 4 | 論文の書き方 3 | 
| 5 | 卒論進捗状況の報告 1 | 
| 6 | 卒論進捗状況の報告 2 | 
| 7 | 卒論進捗状況の報告 3 | 
| 8 | 卒論進捗状況の報告 4 | 
| 9 | 卒論進捗状況の報告 5 | 
| 10 | 卒論進捗状況の報告 6 | 
| 11 | 卒論進捗状況の報告 7 | 
| 12 | 卒論進捗状況の報告 8 | 
| 13 | 卒論進捗状況の報告 9 | 
| 14 | 卒論進捗状況の報告 10 | 
		 板書 /Writing on the Board
		 スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
		 上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
		 個人発表 /Individual Presentations
		 グループ発表 /Group Presentations
		 ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
		 実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
		 学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
		 校外実習・フィールドワーク /Field Work
		 上記いずれも用いない予定 /None of the above
	
卒論の完成に向けて、着実に進めていくことが重要である。報告の際は、データや資料の収集など、可能な限りの準備を進めておくこと。研究対象と積極的かつ継続的に関係を作る努力が完成度を高める。夏休み中に合宿と中間報告を課す。また最終提出前に締切を設け、完成までの改善点を確認する。
| 種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) | 
|---|---|---|
| 平常点 (In-class Points) | 100 | 
																																																			報告(70%) 議論の参加(30%)  | 
		
| 備考 (Notes) | ||
| その他 (Others) | |||||
|---|---|---|---|---|---|
| なし。 | 
| その他 (Others) | |||||
|---|---|---|---|---|---|
| 講義中に適宜紹介する。 | 
社会科学の論文の作法を学び、テーマ設定、調査設計といった卒業論文を執筆するための土台を整える。
Students will learn how to write a social science thesis and lay the groundwork for writing a graduation thesis, such as setting a theme and designing a research project.
本講義ではまず、論文とは何か、社会科学の論文の作法とは何か、といった論文執筆の基礎を確認する。そして受講者各自のテーマ設定、方法論、先行研究の批判的検討など卒業論文の調査設計に関わることを、ディスカッションを通して練り上げていく。
 In this course, students will first learn the basics of thesis writing, such as what a thesis is and how to write a social science thesis.
 Then, through discussion, students will develop their own theme, methodology, critical review of previous research, and other aspects of research design for their graduation theses.
| 1 | イントロダクション | 
| 2 | 論文の書き方 1 | 
| 3 | 論文の書き方 2 | 
| 4 | 論文の書き方 3 | 
| 5 | 卒論進捗状況の報告 1 | 
| 6 | 卒論進捗状況の報告 2 | 
| 7 | 卒論進捗状況の報告 3 | 
| 8 | 卒論進捗状況の報告 4 | 
| 9 | 卒論進捗状況の報告 5 | 
| 10 | 卒論進捗状況の報告 6 | 
| 11 | 卒論進捗状況の報告 7 | 
| 12 | 卒論進捗状況の報告 8 | 
| 13 | 卒論進捗状況の報告 9 | 
| 14 | 卒論進捗状況の報告 10 | 
		 板書 /Writing on the Board
		 スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
		 上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
		 個人発表 /Individual Presentations
		 グループ発表 /Group Presentations
		 ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
		 実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
		 学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
		 校外実習・フィールドワーク /Field Work
		 上記いずれも用いない予定 /None of the above
	
卒論の完成に向けて、着実に進めていくことが重要である。報告の際は、データや資料の収集など、可能な限りの準備を進めておくこと。研究対象と積極的かつ継続的に関係を作る努力が完成度を高める。夏休み中に合宿と中間報告を課す。また最終提出前に締切を設け、完成までの改善点を確認する。
| 種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) | 
|---|---|---|
| 平常点 (In-class Points) | 100 | 
																																																			報告(70%) 議論の参加(30%)  | 
		
| 備考 (Notes) | ||
| その他 (Others) | |||||
|---|---|---|---|---|---|
| なし。 | 
| その他 (Others) | |||||
|---|---|---|---|---|---|
| 講義中に適宜紹介する。 |