日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
社会学部/College of SociologyCollege of Sociology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
DA568/DA568DA568 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(一部オンライン)/Face-to-face (partially online)Face-to-face (partially online) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
対面 |
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木4/Thu.4 Thu.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
SOC4820 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
「専門演習1」(国際社会コースはReading Sociology English)および「専門演習2」の単位修得. |
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
The purpose of this class is to delve into concerns and interests, conduct information gathering and literature review, and find a research theme or field that I can passionately pursue until the end.
This seminar will primarily revolve around individual presentations. However, it is incorrect to think that students only needs to attend when it's their turn to presentations. Thinking about how to improve the papers of others and providing comments is directly linked to enhancing the quality of yours own. Therefore, regular attendance is strongly encouraged.
1 | イントロダクション |
2 | 問題関心の共有・掘り下げ |
3 | 個人報告 |
4 | 個人報告 |
5 | 個人報告 |
6 | 個人報告 |
7 | 個人報告 |
8 | 個人報告 |
9 | 個人報告 |
10 | 個人報告 |
11 | 個人報告 |
12 | 個人報告 |
13 | 個人報告 |
14 | 夏季休暇中の研究計画・課題を立てる |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
自分自身と向き合い、問題意識と関心を磨いていくこと。
先行研究の収集・検討、テーマに関する情報収集を行うこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
発表内容(50%) 議論への参加(50%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
自らの問題意識・関心を掘り下げ、情報収集・文献購読を行いながら、情熱を持って最後まで取り組める研究テーマ・フィールドを見つけることを目指します。
The purpose of this class is to delve into concerns and interests, conduct information gathering and literature review, and find a research theme or field that I can passionately pursue until the end.
個人報告を主軸に進めていきます。ただし、「自分が報告するときだけ出席すればよい」「ノルマを果たせばよい」というわけではありません。報告担当者の卒論をより良いものにするにはどうすればよいのか考え、コメントすることは、自分自身の卒論を高めることに結びついついています。したがって、出席点は取りませんが、欠かさず出席することを強く求めます。
This seminar will primarily revolve around individual presentations. However, it is incorrect to think that students only needs to attend when it's their turn to presentations. Thinking about how to improve the papers of others and providing comments is directly linked to enhancing the quality of yours own. Therefore, regular attendance is strongly encouraged.
1 | イントロダクション |
2 | 問題関心の共有・掘り下げ |
3 | 個人報告 |
4 | 個人報告 |
5 | 個人報告 |
6 | 個人報告 |
7 | 個人報告 |
8 | 個人報告 |
9 | 個人報告 |
10 | 個人報告 |
11 | 個人報告 |
12 | 個人報告 |
13 | 個人報告 |
14 | 夏季休暇中の研究計画・課題を立てる |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
自分自身と向き合い、問題意識と関心を磨いていくこと。
先行研究の収集・検討、テーマに関する情報収集を行うこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
発表内容(50%) 議論への参加(50%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None