日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
社会学部/College of SociologyCollege of Sociology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
DA571/DA571DA571 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
コミュニティにおける社会問題 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金2/Fri.2 Fri.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
SOC4820 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
「専門演習1」(国際社会コースはReading Sociology English)および「専門演習2」の単位修得. |
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Determine a topic for the graduation thesis and develop a research plan. To do so, review previous research, identify the area of interest for the graduation research, and clarify the research question.Then, the research subject is limited, a research plan is developed, and a fieldwork survey is conducted during the summer vacation. The process will be worked through through guidance.
Each student will present a conceptual presentation on the topic of his/her graduation thesis, review previous research, determine how to collect materials and data, and determine research methods.
Through reports, discussions, and individual guidance in the exercises, students will identify areas of interest and clarify research questions in accordance with their respective themes, and formulate a research plan by limiting the scope of research.
Fieldwork research will be conducted during the summer vacation.
1 | イントロダクション |
2 | 卒業研究の進め方、リサーチクエスチョンの構築から調査計画立案まで |
3 | 参加者による報告(1) |
4 | 参加者による報告(2) |
5 | 参加者による報告(3) |
6 | 参加者による報告(4) |
7 | 参加者による報告(5) |
8 | 中間総括 |
9 | 参加者による報告(6) |
10 | 参加者による報告(7) |
11 | 参加者による報告(8) |
12 | 参加者による報告(9) |
13 | 参加者による報告(10) |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
演習内で指示します。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業内報告レポート、発言、積極的関与(60%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
演習内で適宜指示する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
各自のテーマに沿って指示する。 |
ノートPCまたはタブレット等、教材や資料を読める機器を授業に持参すること。
卒業論文のテーマを決定し、調査計画を立てる。そのために、先行研究をレビューし、卒業研究の関心領域を特定化してリサーチクエスチョンを明らかにする。そして研究対象を限定し、調査計画を立て、夏休みにフィールドワーク調査を行う。その過程を指導を通して作業を進める。
Determine a topic for the graduation thesis and develop a research plan. To do so, review previous research, identify the area of interest for the graduation research, and clarify the research question.Then, the research subject is limited, a research plan is developed, and a fieldwork survey is conducted during the summer vacation. The process will be worked through through guidance.
各自の卒業論文のテーマについて、構想発表を行い、先行研究のレビュー、資料やデータの収集方法、調査方法の決定を行う。
演習での報告・討論と個別指導などを通して、それぞれのテーマに沿って関心領域を特定化してリサーチクエスリョンを明確にし、研究対象を限定化して調査計画を立案する。
夏休みにフィールドワーク調査を行う。
Each student will present a conceptual presentation on the topic of his/her graduation thesis, review previous research, determine how to collect materials and data, and determine research methods.
Through reports, discussions, and individual guidance in the exercises, students will identify areas of interest and clarify research questions in accordance with their respective themes, and formulate a research plan by limiting the scope of research.
Fieldwork research will be conducted during the summer vacation.
1 | イントロダクション |
2 | 卒業研究の進め方、リサーチクエスチョンの構築から調査計画立案まで |
3 | 参加者による報告(1) |
4 | 参加者による報告(2) |
5 | 参加者による報告(3) |
6 | 参加者による報告(4) |
7 | 参加者による報告(5) |
8 | 中間総括 |
9 | 参加者による報告(6) |
10 | 参加者による報告(7) |
11 | 参加者による報告(8) |
12 | 参加者による報告(9) |
13 | 参加者による報告(10) |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
演習内で指示します。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業内報告レポート、発言、積極的関与(60%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
演習内で適宜指示する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
各自のテーマに沿って指示する。 |
ノートPCまたはタブレット等、教材や資料を読める機器を授業に持参すること。