日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College College of Sociology
Course Code DA584
Theme・Subtitle
Class Format Face-to-face (partially online)
Class Format (Supplementary Items) 対面(一部オンライン)
Campus Seminar
Campus Ikebukuro
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Wed.3
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Credits 2
Course Number SOC4820
Language Japanese
Class Registration Method "Other" Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations 「卒業論文演習1」の単位修得
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation ×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

As the final stage of studying in this university, students will write and finish their graduation theses.

【Course Contents】

Students will consider their findings in Thesis Writing Seminar 1 and complete their graduation theses. There exists a wide gap between thinking abstractly and writing them down in paragraphs. When writing graduation theses, students must write down their thoughts, convey them correctly to others, and understand their research's position in relation to prior researches in their academic contexts. As a result, students must create unique contents, while following rules and formats when writing their theses.
Students will consider the above, make presentations during seminar, participate in discussion, and receive instruction from professor when completing their graduation theses.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 論文作成中間報告(1)
2 論文作成中間報告(2)
3 論文作成中間報告(3)
4 論文作成中間報告(4)
5 論文作成中間報告(5)
6 論文作成中間報告(6)
7 論文作成中間報告(7)
8 論文作成中間報告(8)
9 論文作成中間報告(9)
10 論文作成中間報告(10)
11 論文作成中間報告(11)
12 論文作成中間報告(12)
13 口頭発表(1)
14 口頭発表(2)

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

このゼミでは, 全員が順次, 卒業論文の進捗状況について中間報告をおこなうので, 事前の準備を必ずしておくこと。 また, 自分の報告の番でない時には, 他のメンバーの報告について積極的にコメントをすること。受けたコメントは自身の論考に反映させるよう努める。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 授業内報告および下書き提出(70%)
口頭発表(30%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
特に指定しない。

【参考文献 / Readings】

その他 (Others)
参考文献や資料は授業の中で適宜紹介する。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

論文作成は、自身の問題関心や仮説を研ぎ澄ますために粘り強く自己の内面に問いかける一方、有用な情報を求めて文献・資料探し、フィールドワーク、データ検索等のために積極的に外に出ていく努力を必要とする取り組みである。また、絶対的な期限が定められているため、計画性が大変重要である。ゼミ生や教員との討議を通して自身のプランを適宜見直していくコミュニケーション力や思考の柔軟性も求められる。

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

Canvas LMS や Google共有ドライブ を使用するので、PCやタブレット等の情報端末を持参すること。

【その他 / Others】

対面での授業を原則とする。ただし、5回を上限にオンライン授業を実施することがある。その場合の実施回については、授業支援システム(Canvas LMS)やメール等で指示する。

【注意事項 / Notice】