日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College College of Sociology
Course Code DD240
Theme・Subtitle
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Ikebukuro
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Thu.1
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Credits 2
Course Number CCS3410
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

・Students will be able to explain allegations and problems found in existing theories of consumer culture.
・Students will be able to explain historical transition and current state of consumer culture.
・Students will be able to explain social problems caused by consumer culture.
・Students will be able to discuss new trends in consumer culture and the desirable future direction for consumption.

【Course Contents】

Students will study contemporary society culture from the perspective of "consumer culture." Students will discuss systematically its various aspects, social contexts, social impacts, historical transitions, and future trends. In the first half, professor will explain the mechanisms of consumer society and how its culture causes various social issues. For their interim works, students will watch video materials and participate in discussions. In the second half, students will discuss contemporary aspects of consumer culture such as risk reduction, digitalization, and sustainability.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 オリエンテーション
2 消費社会の定義と消費社会論の特徴:
「消費社会」とはなにか?「消費社会」論とはどのような研究分野か?
3 消費社会の成立と展開:
いつから消費社会といえるのか?
4 現代資本主義と消費社会:
消費社会はどのような経済システムによって支えられているか?
5 消費と広告・マーケティング:
広告やセールス・プロモーションは消費需要を創出するか?
6 消費社会の諸問題:
消費社会はどのような社会問題を引き起こしているか?
7 中間ワーク──映像資料の視聴と議論
8 消費社会の人間像:
社会学は消費者をどのように捉えてきたか?
9 消費文化のゆくえ:
消費者の欲望はどこに向かうのか?
10 リスク社会の到来と消費:
リスクの増大が消費に与える影響とは?
11 情報社会化の進行と消費:
インターネットやデジタル化が消費に与える影響とは?
12 環境問題の深刻化と消費社会:
消費と環境問題にはどのようなかかわりがあるのか?
13 持続可能な消費社会を目指して:
社会に配慮したライフスタイルの潮流とは?
14 まとめ

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

予復習については各回の最後に指示する。各回の予習・復習にはそれぞれ2時間程度を要する。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 参加状況・毎回の課題(40%)
中間ワーク(20%)
最終テスト(Final Test)(40%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 間々田孝夫・藤岡真之・水原俊博・寺島拓幸 『新・消費社会論』 有斐閣 2021 4641174610

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 間々田孝夫 『21世紀の消費──無謀、絶望、そして希望』 ミネルヴァ書房 2016 4623075397
その他 (Others)
授業中に適宜紹介する。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

ノートPC,タブレット端末,スマートフォンなどインターネットに接続できる機器

【その他 / Others】

・PowerPointを使用した講義形式で,映像資料を適宜活用する。
・各回の課題は個人またはグループで取り組み,Webフォームに提出してもらう。回答の共有および振り返りは授業内におこなう。

【注意事項 / Notice】