日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
社会学部/College of SociologyCollege of Sociology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
DD246/DD246DD246 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
「マイノリティ」のアメリカ誌 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金4/Fri.4 Fri.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CCS3210 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Students will build foundations to think about modern multi-racial US.
By reffering to the anthropological ideas, students will study social situations surrounding ethnic minorities in US. Students will consider historical transitions and current conditions from perspective of minorities involved. In the second half of this class, professor will use aboriginal Hawaiian society as example, which professor had conducted surveys over the years. Students will use this to think about modern multi-racial US.
1 | イントロダクション |
2 | 文化理論の基礎① 「文化」とは? |
3 | 文化理論の基礎② 「進化」とは? |
4 | 文化理論の基礎③ 文化相対主義とは? |
5 | 世界の先住民・マイノリティ① 世界の先住民族のこれまでと今 |
6 | 世界の先住民・マイノリティ② アイヌ社会のこれまでと今 |
7 | 世界の先住民・マイノリティ③ 琉球社会における先住性とは? |
8 | 世界の先住民・マイノリティ④ アボリジニ社会と同化政策 |
9 | エスニック・プライド運動① アフリカ中心主義とアメリカ主義 |
10 | エスニック・プライド運動② アジア系とラテン系コミュニティへの波及 |
11 | エスニック・プライド運動③ アメリカ先住民社会とプライド運動 |
12 | 先住ハワイ社会① ハワイにおける伝統社会 |
13 | 先住ハワイ社会② ハワイと近代化 |
14 | 先住ハワイ社会③ 先住ハワイ社会とフライド運動 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
オンラインで配布するスライド資料および課題資料(予習用/復習用)は、期末レポートにも係わる内容です。必ず読むようにしてください。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
レポート試験 (Report Exam) | 60 | |
平常点 (In-class Points) | 40 |
毎回の小レポート(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業内で適宜紹介します。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 鎌田 遵 | 『ネイティブ・アメリカンー先住民社会の現在』 | 岩波書店 | 2009 | |
2 | Jocelyn Linnekin | Children of the Land: Exchange and Status in a Hawaiian Community | Rutgers University Press | 1985 | |
3 | Kehaulani J. Kāuanui | Hawaiian Blood: Colonialism and the Politics of Sovereignty and Indigeneity | Duke University Press | 2008 | |
4 | Davianna Pōmaikaʻi McGregor | Nā Kuʻāina: Living Hawaiian Culture | University of Hawaiʻi Press | 2007 | |
5 | 四條真也 | 『ハワイアン・プライドー今を生きるハワイ人の民族誌』 | 教友社 | 2019 |
受講生は以上の講義内容を充分ご理解いただいたうえで、履修をしてください。
多民族社会アメリカの今を考える土台を養う。
Students will build foundations to think about modern multi-racial US.
本授業では、文化人類学の理論を用いながら、主にアメリカ合衆国におけるエスニック・マイノリティを取り巻く社会的状況や、現在までの変遷について、マイノリティ当事者の視点も踏まえ理解を深めます。また、授業では、担当講師が調査を行ってきた先住ハワイ社会を例に、多民族社会アメリカの現在について考えます。
By reffering to the anthropological ideas, students will study social situations surrounding ethnic minorities in US. Students will consider historical transitions and current conditions from perspective of minorities involved. In the second half of this class, professor will use aboriginal Hawaiian society as example, which professor had conducted surveys over the years. Students will use this to think about modern multi-racial US.
1 | イントロダクション |
2 | 文化理論の基礎① 「文化」とは? |
3 | 文化理論の基礎② 「進化」とは? |
4 | 文化理論の基礎③ 文化相対主義とは? |
5 | 世界の先住民・マイノリティ① 世界の先住民族のこれまでと今 |
6 | 世界の先住民・マイノリティ② アイヌ社会のこれまでと今 |
7 | 世界の先住民・マイノリティ③ 琉球社会における先住性とは? |
8 | 世界の先住民・マイノリティ④ アボリジニ社会と同化政策 |
9 | エスニック・プライド運動① アフリカ中心主義とアメリカ主義 |
10 | エスニック・プライド運動② アジア系とラテン系コミュニティへの波及 |
11 | エスニック・プライド運動③ アメリカ先住民社会とプライド運動 |
12 | 先住ハワイ社会① ハワイにおける伝統社会 |
13 | 先住ハワイ社会② ハワイと近代化 |
14 | 先住ハワイ社会③ 先住ハワイ社会とフライド運動 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
オンラインで配布するスライド資料および課題資料(予習用/復習用)は、期末レポートにも係わる内容です。必ず読むようにしてください。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
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レポート試験 (Report Exam) | 60 | |
平常点 (In-class Points) | 40 |
毎回の小レポート(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
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授業内で適宜紹介します。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | 鎌田 遵 | 『ネイティブ・アメリカンー先住民社会の現在』 | 岩波書店 | 2009 | |
2 | Jocelyn Linnekin | Children of the Land: Exchange and Status in a Hawaiian Community | Rutgers University Press | 1985 | |
3 | Kehaulani J. Kāuanui | Hawaiian Blood: Colonialism and the Politics of Sovereignty and Indigeneity | Duke University Press | 2008 | |
4 | Davianna Pōmaikaʻi McGregor | Nā Kuʻāina: Living Hawaiian Culture | University of Hawaiʻi Press | 2007 | |
5 | 四條真也 | 『ハワイアン・プライドー今を生きるハワイ人の民族誌』 | 教友社 | 2019 |
受講生は以上の講義内容を充分ご理解いただいたうえで、履修をしてください。