日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
社会学部/College of SociologyCollege of Sociology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
DD283/DD283DD283 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
宗教社会学をとおして社会学や社会学の研究方法について理解する |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火4/Tue.4 Tue.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CCS2020 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
自動登録/Automatic RegistrationAutomatic Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
ゼミ希望アンケートはR Guide社会学部 「その他登録科目一覧」を確認すること. |
The course objectives are to learn skills in sociological research methods by exploring research in the sociology of religion.
The learning objectives for students are as follows:
①Students will understand the (religious) sociological perspective.
②Students will be able to view social phenomena from a (religious) sociological perspective.
③Students will be able to conduct their own research using these perspectives.
Students won't be studying the sociology of religion as an end in itself, but using it as a vehicle for learning sociological research methods.
In this exercise, Students will do the following four things.
①Students will learn about sociological research methods from the research findings of the sociology of religion.
②Students will learn to write a summary, as well as process and method to create presentation.
③Students will learn how to find relevant sociological research papers based on their own interests.
④Students will make presentations on subjects they are interested in.
1 | オリエンテーション |
2 | 教員による講義①:宗教社会学の研究成果①―マックス・ウェーバー |
3 | 教員による講義②:宗教社会学の研究成果②―エミール・デュルケム |
4 | 教員による講義③:要約の書き方、レジュメ作成および発表の手順・方法 |
5 | 学生の発表準備 |
6 | 学生による発表① |
7 | 学生による発表② |
8 | 学生による発表③ |
9 | 学生による発表④ |
10 | 学生による発表⑤ |
11 | 学生による発表⑥ |
12 | 学生による発表⑦ |
13 | 学生による発表⑧ |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
予習としては漠然とした内容で構いませんので、自分の興味関心について言語化できるようにしてきてください。
復習が必要な時は、その都度、指示をだします。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) 学生による発表(30%) 授業への参加姿勢(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
必要に応じてプリントを配布します。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 櫻井義秀・三木英編 | 『よくわかる宗教社会学』 | ミネルヴァ書房 | 2007 | 4623049965 |
2 | 宮内泰介 | 『社会学をはじめる』 | ちくま書房 | 2024 | 9784480684868 |
3 | 石岡丈昇 | 『エスノグラフィ入門』 | ちくま書房 | 2024 | 9784480076465 |
4 | 佐藤郁哉 | 『リサーチ・クエスチョンとは何か?』 | ちくま書房 | 2024 | 9784480076564 |
その他 (Others) | |||||
その他、授業中に参考文献を適宜お知らせします。 |
ゼミ希望アンケートはR Guide社会学部 「その他登録科目一覧」を確認すること.
本演習の目的は、宗教社会学の研究成果を学ぶことを通して、社会学的研究の方法を身に着けることです。
その際、本演習の到達目標は、以下の3点と考えています。
①(宗教)社会学的な視点を理解する。
②(宗教)社会学的な視点で社会現象をみられるようにする。
③上記の視点を応用して、自分の興味関心に役立たせる。
みなさんは、宗教社会学を学ぶのではなく、宗教社会学を通して社会学的研究方法を学びます。
The course objectives are to learn skills in sociological research methods by exploring research in the sociology of religion.
The learning objectives for students are as follows:
①Students will understand the (religious) sociological perspective.
②Students will be able to view social phenomena from a (religious) sociological perspective.
③Students will be able to conduct their own research using these perspectives.
Students won't be studying the sociology of religion as an end in itself, but using it as a vehicle for learning sociological research methods.
本演習では、以下の4点のことを行ないます。
①宗教社会学の研究成果から社会学的研究方法について学びます。
②要約の書き方、レジュメの作成、発表について学びます。
③自分の興味関心にもとづいて、適切に社会学の研究論文を探す方法を学びます。
④自分の興味関心を抱くテーマについて発表します。
In this exercise, Students will do the following four things.
①Students will learn about sociological research methods from the research findings of the sociology of religion.
②Students will learn to write a summary, as well as process and method to create presentation.
③Students will learn how to find relevant sociological research papers based on their own interests.
④Students will make presentations on subjects they are interested in.
1 | オリエンテーション |
2 | 教員による講義①:宗教社会学の研究成果①―マックス・ウェーバー |
3 | 教員による講義②:宗教社会学の研究成果②―エミール・デュルケム |
4 | 教員による講義③:要約の書き方、レジュメ作成および発表の手順・方法 |
5 | 学生の発表準備 |
6 | 学生による発表① |
7 | 学生による発表② |
8 | 学生による発表③ |
9 | 学生による発表④ |
10 | 学生による発表⑤ |
11 | 学生による発表⑥ |
12 | 学生による発表⑦ |
13 | 学生による発表⑧ |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
予習としては漠然とした内容で構いませんので、自分の興味関心について言語化できるようにしてきてください。
復習が必要な時は、その都度、指示をだします。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) 学生による発表(30%) 授業への参加姿勢(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
必要に応じてプリントを配布します。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 櫻井義秀・三木英編 | 『よくわかる宗教社会学』 | ミネルヴァ書房 | 2007 | 4623049965 |
2 | 宮内泰介 | 『社会学をはじめる』 | ちくま書房 | 2024 | 9784480684868 |
3 | 石岡丈昇 | 『エスノグラフィ入門』 | ちくま書房 | 2024 | 9784480076465 |
4 | 佐藤郁哉 | 『リサーチ・クエスチョンとは何か?』 | ちくま書房 | 2024 | 9784480076564 |
その他 (Others) | |||||
その他、授業中に参考文献を適宜お知らせします。 |
ゼミ希望アンケートはR Guide社会学部 「その他登録科目一覧」を確認すること.