日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
社会学部/College of SociologyCollege of Sociology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
DD285/DD285DD285 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
大都市に居住するということ ~集うところ:生活するところ~ |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火4/Tue.4 Tue.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CCS2020 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
自動登録/Automatic RegistrationAutomatic Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
ゼミ希望アンケートはR Guide社会学部 「その他登録科目一覧」を確認すること. |
Students will study lives and residence in metropolis while analyzing facilities, cultures, and modern urban structures that support urban lives. Students will cultivate various perspectives to observe urban lives.
Life in cities changes greatly with the times, including social and technological change, and diversity and division can be seen. Therefore, it can be assumed that the state of life, expectations, and questions of the city will vary from student to student. The aim is to clarify one's own opinions and use this as a place to learn through constructive discussion.
In urban spaces, characteristics, changes, and problems of modern society become concentrated and apparent. In addition, ideas of administrations, capitals, laborers, and residents cross path, causing both intended and unintended results in these spaces. However, as many people’s lives are urbanized, these historical dynamisms become obscured, were accepted and considered normal parts of lives.
In order to examine the dynamism and problems of such urban life, it is necessary not only to actually observe it, but also to consider various data, and to examine the perspectives from which urban research has studied urban life to date. There is a need to learn.
First, in order to understand recent urban life from multiple angles, we will examine various ``basic literature on urban sociology'' that we have casually touched upon. While using the text as a base, the students will also practice debating their own opinions regarding the urban devices and culture that they perceive.
Next, we will examine social changes such as the introduction of IT in daily life, the increasing number of unmarried people, the declining birthrate and aging population, as well as the various problems and limitations of the urban structure that have been accumulated, by providing an overview of career development in urban life. I would also like to examine the literature on urban facilities, spaces, and cultural devices from the perspective of whether they are alien to urban life or necessary. Since this is a very current issue, it is necessary to learn not only sociology, but also the concepts of urban space design in economics, public administration, and living space studies. I would like to deepen my understanding of urban life by being exposed to approaches to cities from as wide a range of fields as possible.
1 | 演習の説明 自己紹介・分担決め |
2 | 都市社会学の文献 |
3 | 都市社会学の文献 |
4 | 都市社会学の文献 |
5 | 都市社会学の文献 |
6 | 都市社会学の文献 |
7 | キャリアの文献 |
8 | キャリアの文献 |
9 | キャリアの文献 |
10 | キャリアの文献 |
11 | 都市空間・施設の文献 |
12 | 都市空間・施設の文献 |
13 | 都市空間・施設の文献 |
14 | 都市空間・施設の文献 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
実りある議論・討論のためには、発表者が丁寧なレジュメを作成すること・熱意ある発表をすることだけでなく、受講生の能動的な議論への参画が必要である。そのために徹底した文献の精読や下調べを求める。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
演習への積極性(60%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
熱心に議論に参加することを出席とみなす。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 西村純子・池田心豪 編 | 『社会学で考えるライフ&キャリア』 | 中央経済社 | 2023 | 9784502464010 |
2 | 祐成保志・武田俊輔 編 | 『コミュニティの社会学』 | 有斐閣 | 2023 | 9784641174948 |
3 | 玉野和志 | 『町内会 コミュニティからみる日本近代』 | 筑摩書房 | 2024 | 9784480076298 |
4 | 小倉祥子 | 『地域からみる女性のライフ・キャリア』 | ナカニシヤ出版 | 2023 | 9784779516931 |
5 | 御田寺圭 | 『フォールン・ブリッジ 橋渡し不可能な分断社会を生きるために』 | 徳間書店 | 2024 | 9784198658458 |
その他 (Others) | |||||
使用するテキストは初回授業にて検討するので、指示があるまで購入する必要はない。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 吉原直樹・近森高明 編 | 『都市のリアル』 | 有斐閣 | 2013 | 9784641173927 |
2 | 近森高明・工藤保則 編 | 『無印都市の社会学』 | 法律文化社 | 2013 | 9784589035318 |
3 | 高野光平・加島卓・飯田豊 編 | 『現代文化への社会学』 | 北樹出版 | 2023 | 9784779307225 |
4 | 大多和直樹 | 『放課後の社会学』 | 北樹出版 | 2014 | 9784779304279 |
その他 (Others) | |||||
受講生の関心により適宜指示する。 |
・使用テキストを丁寧に要約しレジュメ作成できる能力
・テキストを批判的に精読し自身の意見を表明できる能力
担当箇所の発表だけでなく、司会や討論者もあらかじめ指定するために、半期で相当の担当量を担うことになる。
ゼミ希望アンケートはR Guide社会学部 「その他登録科目一覧」を確認すること.
大都市での生活・居住をテーマとして、都市生活を支える施設・文化や現代的な都市構造を考察することによって、都市で生活するということについて、様々な視点を養う。
また、都市での生活は社会変動や技術の変化など時代の状況により大いに変化し、かつ多様性や分断が確認できるものである。よって、その生活のあり様や期待像、疑問点などは受講生によって様々であると想定できる。自身の意見を明確にし、建設的な議論を学ぶ場として研鑽をめざす。
Students will study lives and residence in metropolis while analyzing facilities, cultures, and modern urban structures that support urban lives. Students will cultivate various perspectives to observe urban lives.
Life in cities changes greatly with the times, including social and technological change, and diversity and division can be seen. Therefore, it can be assumed that the state of life, expectations, and questions of the city will vary from student to student. The aim is to clarify one's own opinions and use this as a place to learn through constructive discussion.
都市とは現代社会がもつ特徴・変化・問題点が集中的に、そして鮮明に現れる空間である。それはまた行政・資本・労働者・住民等のそれぞれの思惑が交錯し、まさに「意図した結果」「意図せざる結果」として表出される空間でもある。しかし,多くの人々の生活が都市化した現在、そのような歴史的なダイナミズムに気づくことは難しく、疑問なく「当然の」生活だと思われている。
そのような都市生活のダイナミズムや問題点を検証するには、実際に観察するだけでなく、様々なデータを検討することや、これまでの都市研究がどのような視点で都市生活を研究してきたかを学ぶ必要性がある。
まず、近年の都市生活を多角的に捉えるために、我々が何気なく触れている様々な「都市社会学の基礎文献」を検討する。テキストをベースとしながら、自分達が感じている都市的装置や文化に対して、各自の意見の討論の練習も兼ねて展開することとする。
続いて、生活のIT化や未婚化・少子高齢化といった社会変動や、蓄積されてきた都市構造の諸問題や限界について、都市的生活におけるキャリア形成を概観することにより検討する。また、都市生活にとって異質的であるのか必然的であるのかという観点から、都市施設・空間や文化装置の文献も検討してみたい。きわめて現在的な課題であるので、社会学だけでなく、経済学・行政学や生活空間学における都市空間設計の考え方も習得する必要がある。できるだけ幅広い分野からの都市へのアプローチに触れることによって、都市生活への理解を深めていきたい。
In urban spaces, characteristics, changes, and problems of modern society become concentrated and apparent. In addition, ideas of administrations, capitals, laborers, and residents cross path, causing both intended and unintended results in these spaces. However, as many people’s lives are urbanized, these historical dynamisms become obscured, were accepted and considered normal parts of lives.
In order to examine the dynamism and problems of such urban life, it is necessary not only to actually observe it, but also to consider various data, and to examine the perspectives from which urban research has studied urban life to date. There is a need to learn.
First, in order to understand recent urban life from multiple angles, we will examine various ``basic literature on urban sociology'' that we have casually touched upon. While using the text as a base, the students will also practice debating their own opinions regarding the urban devices and culture that they perceive.
Next, we will examine social changes such as the introduction of IT in daily life, the increasing number of unmarried people, the declining birthrate and aging population, as well as the various problems and limitations of the urban structure that have been accumulated, by providing an overview of career development in urban life. I would also like to examine the literature on urban facilities, spaces, and cultural devices from the perspective of whether they are alien to urban life or necessary. Since this is a very current issue, it is necessary to learn not only sociology, but also the concepts of urban space design in economics, public administration, and living space studies. I would like to deepen my understanding of urban life by being exposed to approaches to cities from as wide a range of fields as possible.
1 | 演習の説明 自己紹介・分担決め |
2 | 都市社会学の文献 |
3 | 都市社会学の文献 |
4 | 都市社会学の文献 |
5 | 都市社会学の文献 |
6 | 都市社会学の文献 |
7 | キャリアの文献 |
8 | キャリアの文献 |
9 | キャリアの文献 |
10 | キャリアの文献 |
11 | 都市空間・施設の文献 |
12 | 都市空間・施設の文献 |
13 | 都市空間・施設の文献 |
14 | 都市空間・施設の文献 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
実りある議論・討論のためには、発表者が丁寧なレジュメを作成すること・熱意ある発表をすることだけでなく、受講生の能動的な議論への参画が必要である。そのために徹底した文献の精読や下調べを求める。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
演習への積極性(60%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
熱心に議論に参加することを出席とみなす。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 西村純子・池田心豪 編 | 『社会学で考えるライフ&キャリア』 | 中央経済社 | 2023 | 9784502464010 |
2 | 祐成保志・武田俊輔 編 | 『コミュニティの社会学』 | 有斐閣 | 2023 | 9784641174948 |
3 | 玉野和志 | 『町内会 コミュニティからみる日本近代』 | 筑摩書房 | 2024 | 9784480076298 |
4 | 小倉祥子 | 『地域からみる女性のライフ・キャリア』 | ナカニシヤ出版 | 2023 | 9784779516931 |
5 | 御田寺圭 | 『フォールン・ブリッジ 橋渡し不可能な分断社会を生きるために』 | 徳間書店 | 2024 | 9784198658458 |
その他 (Others) | |||||
使用するテキストは初回授業にて検討するので、指示があるまで購入する必要はない。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 吉原直樹・近森高明 編 | 『都市のリアル』 | 有斐閣 | 2013 | 9784641173927 |
2 | 近森高明・工藤保則 編 | 『無印都市の社会学』 | 法律文化社 | 2013 | 9784589035318 |
3 | 高野光平・加島卓・飯田豊 編 | 『現代文化への社会学』 | 北樹出版 | 2023 | 9784779307225 |
4 | 大多和直樹 | 『放課後の社会学』 | 北樹出版 | 2014 | 9784779304279 |
その他 (Others) | |||||
受講生の関心により適宜指示する。 |
・使用テキストを丁寧に要約しレジュメ作成できる能力
・テキストを批判的に精読し自身の意見を表明できる能力
担当箇所の発表だけでなく、司会や討論者もあらかじめ指定するために、半期で相当の担当量を担うことになる。
ゼミ希望アンケートはR Guide社会学部 「その他登録科目一覧」を確認すること.