日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
社会学部/College of SociologyCollege of Sociology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
DD289/DD289DD289 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
イスラームと現代社会 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火4/Tue.4 Tue.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CCS2020 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
自動登録/Automatic RegistrationAutomatic Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
ゼミ希望アンケートはR Guide社会学部 「その他登録科目一覧」を確認すること. |
In this seminar, we will examine Islam and Muslim societies with a focus on the changes and diversifications that have taken place in the modern and contemporary periods. The goal is to cultivate a flexible perspective and way of thinking about societies and cultures in the modern world.
In recent years, the number of Muslims has been estimated at about a quarter of the world's population, and knowledge of this religion is essential for understanding the world's diverse societies. In this seminar, students will acquire a basic knowledge of Islam and also study the changes and diversification of thought and practice in modern and contemporary times (including topics such as modernization and westernization, secularism and Islamism, and the development of debates on gender). In order to conduct research on topics of their own interest, students will also learn basic research skills, such as how to locate and read literature and sources, and how to write a research paper.
1 | イントロダクション/Introduction |
2 | イスラーム教の基礎知識(1)/Basic Knowledge of Islam (1) |
3 | イスラーム教の基礎知識(2)/Basic Knowledge of Islam (2) |
4 | 文献講読とディスカッション /Readings and Discussions |
5 | 文献講読とディスカッション /Readings and Discussions |
6 | 文献講読とディスカッション /Readings and Discussions |
7 | 文献講読とディスカッション /Readings and Discussions |
8 | 報告準備 / Presentation Preparation |
9 | 報告準備 / Presentation Preparation |
10 | 報告とディスカッション/ Presentation and Discussion |
11 | 報告とディスカッション/ Presentation and Discussion |
12 | 報告とディスカッション/ Presentation and Discussion |
13 | 報告とディスカッション/ Presentation and Discussion |
14 | 全体のまとめ /Feedback |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
4~7回では講読する文献が指定される。報告担当者はレジュメ作成などの準備をし、他のゼミ参加者も必ず文献を読み、疑問点や論点をもって演習に参加すること。8、9回目は報告準備のために必要な情報収集・情報共有を行う。10回目以降、自由トピックについて受講生が報告を行う。
In the 4th to 7th sessions, the reading materials will be specified. The person in responsible for the report will prepare a resume, etc. All participants are expected to read the assigned readings and participate in the seminar by asking questions and raising points. In sessions 8 and 9, necessary information will be gathered and shared in preparation for the final presentations. Beginning in session 10, students will give presentations on topics of their choice.
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業内報告(40%) 授業への取り組み・参加度(60%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業内で提示する |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業内で提示する |
ゼミ希望アンケートはR Guide社会学部 「その他登録科目一覧」を確認すること.
本演習では、イスラームと呼ばれる宗教に着目し、とくにその影響を受けた諸社会の近現代における変化や多様化について学ぶ。それを通して、現代世界に対する柔軟な視点や思考方法を培うことを目指す。
In this seminar, we will examine Islam and Muslim societies with a focus on the changes and diversifications that have taken place in the modern and contemporary periods. The goal is to cultivate a flexible perspective and way of thinking about societies and cultures in the modern world.
イスラーム教の信徒(ムスリム)は近年、世界人口の約4分の1を占めると言われ、これに関する知識は、現代世界の諸社会を理解するために必要不可欠になりつつある。本演習の前半では、イスラームに関する基礎的知識を得るとともに、近現代における思想や実践の変化や多様化(近代化や西洋化、世俗主義やイスラーム主義、ジェンダーをめぐる議論の展開など)について学ぶ。演習後半では、自ら関心のあるトピックを調査するための、文献の探し方、読み方、レジュメの作成方法など、研究を進めるための基礎的なスキルを習得する。
In recent years, the number of Muslims has been estimated at about a quarter of the world's population, and knowledge of this religion is essential for understanding the world's diverse societies. In this seminar, students will acquire a basic knowledge of Islam and also study the changes and diversification of thought and practice in modern and contemporary times (including topics such as modernization and westernization, secularism and Islamism, and the development of debates on gender). In order to conduct research on topics of their own interest, students will also learn basic research skills, such as how to locate and read literature and sources, and how to write a research paper.
1 | イントロダクション/Introduction |
2 | イスラーム教の基礎知識(1)/Basic Knowledge of Islam (1) |
3 | イスラーム教の基礎知識(2)/Basic Knowledge of Islam (2) |
4 | 文献講読とディスカッション /Readings and Discussions |
5 | 文献講読とディスカッション /Readings and Discussions |
6 | 文献講読とディスカッション /Readings and Discussions |
7 | 文献講読とディスカッション /Readings and Discussions |
8 | 報告準備 / Presentation Preparation |
9 | 報告準備 / Presentation Preparation |
10 | 報告とディスカッション/ Presentation and Discussion |
11 | 報告とディスカッション/ Presentation and Discussion |
12 | 報告とディスカッション/ Presentation and Discussion |
13 | 報告とディスカッション/ Presentation and Discussion |
14 | 全体のまとめ /Feedback |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
4~7回では講読する文献が指定される。報告担当者はレジュメ作成などの準備をし、他のゼミ参加者も必ず文献を読み、疑問点や論点をもって演習に参加すること。8、9回目は報告準備のために必要な情報収集・情報共有を行う。10回目以降、自由トピックについて受講生が報告を行う。
In the 4th to 7th sessions, the reading materials will be specified. The person in responsible for the report will prepare a resume, etc. All participants are expected to read the assigned readings and participate in the seminar by asking questions and raising points. In sessions 8 and 9, necessary information will be gathered and shared in preparation for the final presentations. Beginning in session 10, students will give presentations on topics of their choice.
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業内報告(40%) 授業への取り組み・参加度(60%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業内で提示する |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業内で提示する |
ゼミ希望アンケートはR Guide社会学部 「その他登録科目一覧」を確認すること.