日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College College of Sociology
Course Code DD290
Theme・Subtitle ライフスタイルの社会学
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Seminar
Campus Ikebukuro
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Tue.4
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number CCS2020
Language Japanese
Class Registration Method Automatic Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation ×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes 希望ゼミアンケートについてはR Guide「その他登録科目一覧」を参照.

【Course Objectives】

In this course, by focusing on the topic of lifestyles, students will develop the perspective and mindset for thinking about diversity in contemporary society, as well as broaden their visions and critical sense regarding lifestyle disparities as a consequence of diversification.

【Course Contents】

Life is an expansive term that includes everything from day-to-day living to a long lifetime. Lifestyle also encompasses many domains, including hobbies, diet, family relationships, and work. Each day we choose what lifestyle to practice and what not to. Behind this seemingly personal preference lies a social structure in which we may choose certain things and avoid certain things without even realizing it. By reading literature based on empirical evidence on these issues, students will gain diverse perspectives on lifestyles and deepen their sociological understanding of lifestyles. In addition, students will learn basic skills for conducting research, such as how to find and read literature and how to prepare resumes.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 イントロダクションと自己紹介
2 ライフスタイルの多様性
3 多様性についてどう考えるか(1)
4 多様性についてどう考えるか(2)
5 文献講読とディスカッション
6 文献講読とディスカッション
7 文献講読とディスカッション
8 文献講読とディスカッション
9 文献講読とディスカッション
10 文献講読とディスカッション
11 文献講読とディスカッション
12 文献講読とディスカッション
13 文献講読とディスカッション
14 総括ディスカッション

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

毎授業前に、参加者全員がその回の文献を読み、Canvas LMSのディスカッションにコメント(疑問点・批判・感想など)を簡単にまとめて(200字〜300字)投稿すること。報告担当者は、担当回には講読文献を要約した報告レジュメを作成・持参すること。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 授業内レポート(40%)
授業への取り組み・参加度(60%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 小林盾 『ライフスタイルの社会学:データから見る日本社会の多様な格差』 東京大学出版会 2017 9784130561129
その他 (Others)
適宜配布する

【参考文献 / Readings】

その他 (Others)
授業内で紹介する

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】