日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
社会学部/College of SociologyCollege of Sociology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
DD291/DD291DD291 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
音楽社会学の方法 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
|
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火4/Tue.4 Tue.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CCS2020 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
|
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
|
備考/ NotesNotes |
The goal of this course is to help students develop an appropriate understanding of social research related to music and to accurately grasp its position in contemporary society.
Sociology has been intrigued by music since its inception. Music is, however, an "ephemeral" object that cannot be seen or touched. Sociology, in addressing this aspect of music, has chosen to explore this difficult object formally by utilizing a wide variety of research methods and social theories. In this course, we will investigate some of the ways in which sociology objectifies the phenomenon of music by unpacking one of the various techniques of social research: quantitative social research.
1 | イントロダクション |
2 | 文献講読 |
3 | 文献講読 |
4 | 文献講読 |
5 | 文献講読 |
6 | 文献講読 |
7 | 文献講読 |
8 | 文献講読 |
9 | 文献講読 |
10 | 文献講読 |
11 | 文献講読 |
12 | 文献講読 |
13 | 文献講読 |
14 | 振り返りとまとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
各回の担当者は事前にレジュメを作成すること。
担当でない参加者も、各回で対象となる文献を読み、コメントや疑問点などを整理しておくこと。
その他教員が案内する参考文献などにも目を通すこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(30%) レジュメの報告(30%) 出欠席と授業への参加態度(30%) 議論への参加意欲や積極性など(10%) |
備考 (Notes) | ||
2/3以上の出席をしていない場合は単位修得不可。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 南田勝也/木島由晶/永井純一/小川博司編 | 『音楽化社会の現在:統計データで読むポピュラー音楽』 | 新曜社 | 2019 | 9784788516212 |
その他 (Others) | |||||
適宜教員が案内する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 北田暁大/解体研編 | 『社会にとって趣味とは何か:文化社会学の方法規準』 | 河出書房新社 | 2017 | 9784309625034 |
2 | 片岡栄美 | 『趣味の社会学:文化・階層・ジェンダー』 | 青弓社 | 2019 | 9784787234568 |
3 | 南田勝也/木島由晶/永井純一/平石貴士編 | 『コロナ禍のライブをめぐる調査レポート:JASPM COVID-19 research projects 2020-2021』 | 日本ポピュラー音楽学会 | 2021 | 9784802081412 |
本講の目標は、音楽に係わる社会調査を適切に理解し、その現代社会における位置づけを正確に把握することである。
The goal of this course is to help students develop an appropriate understanding of social research related to music and to accurately grasp its position in contemporary society.
社会学がその初期から関心を向けてきた対象のひとつに音楽がある。しかしながら音楽は、見ることも触れることもできないような、いわば「儚い」対象である。対象のこうした特徴を引き受けるなかで社会学が選んだのは、多種多様な調査技法や社会理論を活用することによって、この捉えがたい対象を形式的に探求するという方途である。本講では、様々な社会調査技法の中のひとつである定量的な社会調査研究を紐解くことによって、社会学が音楽という現象を対象化する方法の一端を分析的に検討する。
Sociology has been intrigued by music since its inception. Music is, however, an "ephemeral" object that cannot be seen or touched. Sociology, in addressing this aspect of music, has chosen to explore this difficult object formally by utilizing a wide variety of research methods and social theories. In this course, we will investigate some of the ways in which sociology objectifies the phenomenon of music by unpacking one of the various techniques of social research: quantitative social research.
1 | イントロダクション |
2 | 文献講読 |
3 | 文献講読 |
4 | 文献講読 |
5 | 文献講読 |
6 | 文献講読 |
7 | 文献講読 |
8 | 文献講読 |
9 | 文献講読 |
10 | 文献講読 |
11 | 文献講読 |
12 | 文献講読 |
13 | 文献講読 |
14 | 振り返りとまとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
各回の担当者は事前にレジュメを作成すること。
担当でない参加者も、各回で対象となる文献を読み、コメントや疑問点などを整理しておくこと。
その他教員が案内する参考文献などにも目を通すこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(30%) レジュメの報告(30%) 出欠席と授業への参加態度(30%) 議論への参加意欲や積極性など(10%) |
備考 (Notes) | ||
2/3以上の出席をしていない場合は単位修得不可。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 南田勝也/木島由晶/永井純一/小川博司編 | 『音楽化社会の現在:統計データで読むポピュラー音楽』 | 新曜社 | 2019 | 9784788516212 |
その他 (Others) | |||||
適宜教員が案内する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 北田暁大/解体研編 | 『社会にとって趣味とは何か:文化社会学の方法規準』 | 河出書房新社 | 2017 | 9784309625034 |
2 | 片岡栄美 | 『趣味の社会学:文化・階層・ジェンダー』 | 青弓社 | 2019 | 9784787234568 |
3 | 南田勝也/木島由晶/永井純一/平石貴士編 | 『コロナ禍のライブをめぐる調査レポート:JASPM COVID-19 research projects 2020-2021』 | 日本ポピュラー音楽学会 | 2021 | 9784802081412 |