日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
社会学部/College of SociologyCollege of Sociology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
DD291/DD291DD291 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火4/Tue.4 Tue.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CCS2020 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
自動登録/Automatic RegistrationAutomatic Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
ゼミ希望アンケートはR Guide社会学部 「その他登録科目一覧」を確認すること. |
①Develop fundamental sociological research skills through resume preparation, reviews of previous
studies, and discussions.
②Foster the ability to critically and multifacetedly read academic literature, deepening
understanding of research contexts and significance.
③Learn the basic knowledge and perspectives of social gerontology through specialized
literature, and acquire the ability to apply them to real-world issues.
As population aging progresses, maintaining physical and mental health while staying connected to society has become a challenge not only for individuals but for society as a whole. In light of this, this seminar aims to deepen understanding of social gerontology by engaging in group readings and discussions of relevant literature in the field. Through these activities, participants will gain insights into research trends on interpersonal relationships and social participation in later life.
1 | イントロダクション |
2 | レジュメの切り方 |
3 | 文献のディスカッション |
4 | 文献のディスカッション |
5 | 文献のディスカッション |
6 | 文献のディスカッション |
7 | 文献のディスカッション |
8 | 文献のディスカッション |
9 | 文献のディスカッション |
10 | 文献のディスカッション |
11 | 文献のディスカッション |
12 | 文献のディスカッション |
13 | 文献のディスカッション |
14 | 文献のディスカッション |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
決められた講読文献を事前に読んで来ること
報告担当者は講義日の前日までにレジュメを作成し、参加人数に合わせてそれを印刷して、講義日の当日に
教員を含めた講義参加者に配布すること
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
レジュメの作成と発表(50%) リアクションペーパー(複数回)(50%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
講義の際に適宜指示する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
講義の際に適宜指示する。 |
ゼミ希望アンケートはR Guide社会学部 「その他登録科目一覧」を確認すること.
①レジュメ作成、先行研究のレビュー、討論を通じて、社会学的研究の基本的なスキルを身につける。
②文献を批判的かつ多角的に読む力を養い、研究の背景や意義を深く理解する。
③専門的な文献をもとに、老年社会学の基礎的な知識や考え方を学び、それを実社会の課題に応用する視点を身に
つける。
①Develop fundamental sociological research skills through resume preparation, reviews of previous
studies, and discussions.
②Foster the ability to critically and multifacetedly read academic literature, deepening
understanding of research contexts and significance.
③Learn the basic knowledge and perspectives of social gerontology through specialized
literature, and acquire the ability to apply them to real-world issues.
人口高齢化が進展する中で、高齢者が社会とのつながりを保ちつつ、身体的・精神的健康を維持することは、個人の問題を超えて社会全体の課題となっています。このような背景を踏まえ、本演習では老年社会学(社会老年学)分野の関連文献を輪読し、それに基づく議論を通じて、高齢期における人間関係や社会参加に関する研究の動向を把握し、老年社会学(社会老年学)への理解を深めることを目的とする。
As population aging progresses, maintaining physical and mental health while staying connected to society has become a challenge not only for individuals but for society as a whole. In light of this, this seminar aims to deepen understanding of social gerontology by engaging in group readings and discussions of relevant literature in the field. Through these activities, participants will gain insights into research trends on interpersonal relationships and social participation in later life.
1 | イントロダクション |
2 | レジュメの切り方 |
3 | 文献のディスカッション |
4 | 文献のディスカッション |
5 | 文献のディスカッション |
6 | 文献のディスカッション |
7 | 文献のディスカッション |
8 | 文献のディスカッション |
9 | 文献のディスカッション |
10 | 文献のディスカッション |
11 | 文献のディスカッション |
12 | 文献のディスカッション |
13 | 文献のディスカッション |
14 | 文献のディスカッション |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
決められた講読文献を事前に読んで来ること
報告担当者は講義日の前日までにレジュメを作成し、参加人数に合わせてそれを印刷して、講義日の当日に
教員を含めた講義参加者に配布すること
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
レジュメの作成と発表(50%) リアクションペーパー(複数回)(50%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
講義の際に適宜指示する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
講義の際に適宜指示する。 |
ゼミ希望アンケートはR Guide社会学部 「その他登録科目一覧」を確認すること.