日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
社会学部/College of SociologyCollege of Sociology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
DD295/DD295DD295 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
Debating "Race" with Ghassan Hage's Works |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火4/Tue.4 Tue.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CCS2020 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
自動登録/Automatic RegistrationAutomatic Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
In this class, we will discuss the discourse surrounding 'race' and 'ethnicity' through a close reading of Ghassan Hage's "Is Racism an Environmental Threat?".
Ghassan Hage, an Australian anthropologist and sociologist, has published numerous works on issues related to nationalism and ethnicity. The text we will closely read in this class deals with both 'racial issues' and 'environmental issues.' According to Hage, although 'racial issues' and 'environmental issues' may initially seem unrelated, they are actually deeply interconnected. Through a close reading of this work, we will come to understand how various social issues unfold while being closely interlinked with one another.
1 | ice break meeting |
2 | Preface and Introduction (1) |
3 | Introduction (2) |
4 | 1 Islamophobia and the becoming-wolf of the Muslim other (1) |
5 | 1 Islamophobia and the becoming-wolf of the Muslim other (2) |
6 | 1 Islamophobia and the becoming-wolf of the Muslim other (3) |
7 | 2 Islamophobia and the dynamics of ecological and colonial overexploitation (1) |
8 | 2 Islamophobia and the dynamics of ecological and colonial overexploitation (2) |
9 | 2 Islamophobia and the dynamics of ecological and colonial overexploitation (3) |
10 | 3 The elementary structures of generalized domestication (1) |
11 | 3 The elementary structures of generalized domestication (2) |
12 | 3 The elementary structures of generalized domestication (3) |
13 | Conclusion: Negotiating the wolf |
14 | General Discussion |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
各回の講読論文については、担当者だけではなく、全員きちんと読んでから授業に臨んでください。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
各回の報告担当(40%) 各回でのディスカッションでのパフォーマンス(60%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | Ghassan Hage | Is Racism an environmental threat? | polity | 2017 | 9780745692272 |
その他 (Others) | |||||
テキストは担当講師が準備し、初回の授業で配布します。 |
この授業では、ガッサン・ハージのIs Racism an Environmental Threat?を精読することを通して、「人種」「民族」を語ることについて議論します。
In this class, we will discuss the discourse surrounding 'race' and 'ethnicity' through a close reading of Ghassan Hage's "Is Racism an Environmental Threat?".
オーストラリアの人類学者であり、社会学者のガッサン・ハージは、ナショナリズムやエスニシティの問題について、数多くの論考を発表してきました。この授業で精読する文献は、「人種問題」と「環境問題」とを扱っている。ハージによると、一見全く関係ないように思われる「人種問題」と「環境問題」とは、実は極めて密接に関係している。私たちは、本書の精読を通して、様々な社会問題が相互に密接に結びつきながら展開していることを知るだろう。
Ghassan Hage, an Australian anthropologist and sociologist, has published numerous works on issues related to nationalism and ethnicity. The text we will closely read in this class deals with both 'racial issues' and 'environmental issues.' According to Hage, although 'racial issues' and 'environmental issues' may initially seem unrelated, they are actually deeply interconnected. Through a close reading of this work, we will come to understand how various social issues unfold while being closely interlinked with one another.
1 | ice break meeting |
2 | Preface and Introduction (1) |
3 | Introduction (2) |
4 | 1 Islamophobia and the becoming-wolf of the Muslim other (1) |
5 | 1 Islamophobia and the becoming-wolf of the Muslim other (2) |
6 | 1 Islamophobia and the becoming-wolf of the Muslim other (3) |
7 | 2 Islamophobia and the dynamics of ecological and colonial overexploitation (1) |
8 | 2 Islamophobia and the dynamics of ecological and colonial overexploitation (2) |
9 | 2 Islamophobia and the dynamics of ecological and colonial overexploitation (3) |
10 | 3 The elementary structures of generalized domestication (1) |
11 | 3 The elementary structures of generalized domestication (2) |
12 | 3 The elementary structures of generalized domestication (3) |
13 | Conclusion: Negotiating the wolf |
14 | General Discussion |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
各回の講読論文については、担当者だけではなく、全員きちんと読んでから授業に臨んでください。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
各回の報告担当(40%) 各回でのディスカッションでのパフォーマンス(60%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | Ghassan Hage | Is Racism an environmental threat? | polity | 2017 | 9780745692272 |
その他 (Others) | |||||
テキストは担当講師が準備し、初回の授業で配布します。 |