日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
社会学部/College of SociologyCollege of Sociology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
DD341/DD341DD341 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
環境・消費・ジェンダー |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火2/Tue.2 Tue.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CCS3310 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Through a historical review of the relationship between lifestyle and the environment from the perspective of people (gender), things, and things, we will consider daily life from a global perspective and consider it from multiple perspectives. At the same time, acquire the ability to study lifestyles, including your own career.
n today's world, where a lifestyle for a sustainable society is required, it is indispensable to look back on history in order to see the future. In this lecture, we will elucidate the lifestyles of Japan, especially before and after the war, from the period of high economic growth to today, by introducing a gender perspective, and study how to live in order to build a sustainable society in the SDGs era.
1 | くらしと環境を歴史的に振り返ることの意義①ー気候危機の現状 |
2 | くらしと環境を歴史的に振り返ることの意義②ー消費形態の変更 |
3 | 消費者物価指数の変遷から見るモノの歴史 |
4 | 戦前のくらし |
5 | 戦後から高度経済成長へ |
6 | 公害から地球環境問題の時代へ |
7 | 持続可能な社会にむけた人づくり(ESD) |
8 | MDGsからSDGsへ |
9 | 「持続可能な消費」に関するへの国際的動向とSDGsの登場 |
10 | 「持続可能な消費」とジェンダー |
11 | SDGs時代の生産・消費 |
12 | 環境・開発・ジェンダー |
13 | 家族・衣食住・エネルギー |
14 | 消費者市民・経済的投票という考え方 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
講義後は、講義を振り返り、当該視点で身の回りの現象を読み解き(復習)、気づいたことを次回講義で共有する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) 授業参加状況(30%) 授業内に提示した課題提出(30%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 伊藤純・斎藤悦子編著 | 『ジェンダーで学ぶ生活経済論(第3版)』 | ミネルヴァ書房 | 2023 | 9784623089529 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業内で提示予定 |
授業計画内容は受講生の状況に合わせて変更になる可能性あり
ライフスタイルと環境の関連について、ヒト(ジェンダー)・モノ・コトの観点から歴史的に振り返ることを通して、日常生活を地球規模の視点で捉えて多面的に考察するとともに、自らのキャリアを含めたライフスタイルのあり方について考究する能力を身に付ける。
Through a historical review of the relationship between lifestyle and the environment from the perspective of people (gender), things, and things, we will consider daily life from a global perspective and consider it from multiple perspectives. At the same time, acquire the ability to study lifestyles, including your own career.
持続可能な社会にむけたライフスタイルが求められている今日、今後のあり方を展望するためには、まずは歴史的に振り返ることが不可欠である。本講義では、特に日本の戦前・戦後、高度経済成長期から今日に至るまでをジェンダー視点を導入しながら解明し、SDGs時代に各自が持続可能な社会の構築に寄与した生き方をするための方策について考究する。なお、各回の内容は、状況に応じて前後することがある。
n today's world, where a lifestyle for a sustainable society is required, it is indispensable to look back on history in order to see the future. In this lecture, we will elucidate the lifestyles of Japan, especially before and after the war, from the period of high economic growth to today, by introducing a gender perspective, and study how to live in order to build a sustainable society in the SDGs era.
1 | くらしと環境を歴史的に振り返ることの意義①ー気候危機の現状 |
2 | くらしと環境を歴史的に振り返ることの意義②ー消費形態の変更 |
3 | 消費者物価指数の変遷から見るモノの歴史 |
4 | 戦前のくらし |
5 | 戦後から高度経済成長へ |
6 | 公害から地球環境問題の時代へ |
7 | 持続可能な社会にむけた人づくり(ESD) |
8 | MDGsからSDGsへ |
9 | 「持続可能な消費」に関するへの国際的動向とSDGsの登場 |
10 | 「持続可能な消費」とジェンダー |
11 | SDGs時代の生産・消費 |
12 | 環境・開発・ジェンダー |
13 | 家族・衣食住・エネルギー |
14 | 消費者市民・経済的投票という考え方 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
講義後は、講義を振り返り、当該視点で身の回りの現象を読み解き(復習)、気づいたことを次回講義で共有する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) 授業参加状況(30%) 授業内に提示した課題提出(30%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 伊藤純・斎藤悦子編著 | 『ジェンダーで学ぶ生活経済論(第3版)』 | ミネルヴァ書房 | 2023 | 9784623089529 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業内で提示予定 |
授業計画内容は受講生の状況に合わせて変更になる可能性あり