日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College College of Sociology
Course Code DD341
Theme・Subtitle 環境・消費・ジェンダー
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Ikebukuro
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Tue.2
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number CCS3310
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

Through a historical review of the relationship between lifestyle and the environment from the perspective of people (gender), things, and things, we will consider daily life from a global perspective and consider it from multiple perspectives. At the same time, acquire the ability to study lifestyles, including your own career.

【Course Contents】

n today's world, where a lifestyle for a sustainable society is required, it is indispensable to look back on history in order to see the future. In this lecture, we will elucidate the lifestyles of Japan, especially before and after the war, from the period of high economic growth to today, by introducing a gender perspective, and study how to live in order to build a sustainable society in the SDGs era.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 くらしと環境を歴史的に振り返ることの意義①ー気候危機の現状
2 くらしと環境を歴史的に振り返ることの意義②ー消費形態の変更
3 消費者物価指数の変遷から見るモノの歴史
4 戦前のくらし
5 戦後から高度経済成長へ
6 公害から地球環境問題の時代へ
7 持続可能な社会にむけた人づくり(ESD)
8 MDGsからSDGsへ
9 「持続可能な消費」に関するへの国際的動向とSDGsの登場
10 「持続可能な消費」とジェンダー
11 SDGs時代の生産・消費
12 環境・開発・ジェンダー 
13 家族・衣食住・エネルギー
14 消費者市民・経済的投票という考え方

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

講義後は、講義を振り返り、当該視点で身の回りの現象を読み解き(復習)、気づいたことを次回講義で共有する。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 最終レポート(Final Report)(40%)
授業参加状況(30%)
授業内に提示した課題提出(30%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 伊藤純・斎藤悦子編著 『ジェンダーで学ぶ生活経済論(第3版)』 ミネルヴァ書房 2023 9784623089529

【参考文献 / Readings】

その他 (Others)
授業内で提示予定

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

授業計画内容は受講生の状況に合わせて変更になる可能性あり

【注意事項 / Notice】