日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
社会学部/College of SociologyCollege of Sociology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
DD347/DD347DD347 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
国境を越えた手仕事と里山 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水2/Wed.2 Wed.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CCS3313 |
使用言語/ LanguageLanguage |
その他/OthersOthers |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Consider the relationship between craft and nature in multiple ways by focusing on case studies from rural areas in Europe, South America, and Japan.
Craft and handmaking are embedded in a web of social relationships involving human and non-human actors. Through case studies from Europe, South America, and Japan, we will learn about the modern history and current predicament of crafts and consider their relationship with the environment from multiple perspectives. Furthermore, we will explore how rural communities around the world are rethinking crafts to face issues of depopulation, environmental degradation, and the decline of traditional industries by taking advantage of local and global interconnections. From these perspectives, we will have the opportunity to discuss the place and future of craft in a post-industrial society.
1 | シラバス一覧と自己紹介(Syllabus Overview and Introductions) |
2 | 手仕事における自然と文化 (Nature and Culture in Craft) |
3 | 手仕事と里山 (Craft and Satoyama) |
4 | 手仕事と近代化 (Handicrafts and modernization) |
5 | 手仕事と女性の労働 (Craft and women's labor) |
6 | 手仕事、移住、カウンターカルチャー (Craft, mobility, and counterculture) |
7 | ゲスト レクチャー I (Guest lecture I) |
8 | ゲスト レクチャー II (Guest lecture II) |
9 | ポスト工業化社会の工芸の取り組み I (Craft in a post-industrial society I) |
10 | ポスト工業化社会の工芸の取り組み II (Craft in a post-industrial society II) |
11 | 発表とディスカッション I (Presentations and Discussion I) |
12 | 発表とディスカッション II (Presentations and Discussion II) |
13 | 発表とディスカッション III (Presentations and Discussion III) |
14 | まとめと最終レポートの提出 (Wrap-Up and Submission of Final Report) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
毎週の宿題をこなすことで、授業中のディスカッションに積極的に参加し、準備をすることが求められる。授業の最後には、文献調査とフィールドワーク(インタビュー等)に基づいてプレゼンテーションを行い、研究レポートを提出すること。
Students are required to activelyengage in and prepare for in-class discussions by completing weekly homework assignments. At the end of the course, students willprepare a presentation and write a research report based on lterature review and fieldwork (interviews, etc.).
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終発表 Final presentation (20%) 授業内外の課題 Homework and in-class assignments(30%) 出席と積極的参加 Attendance and participation(15%) 最終レポート(Final Report)(35%) |
備考 (Notes) | ||
授業の1/4以上を欠席した場合は、成績評価を行わない。 Students who miss more than 1/4 of the classes will not be graded. |
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | リチャード・セネット | 『クラフツマン: 作ることは考えることである』 | 筑摩書房 | 2016 | |
2 | ティム・インゴルド | 『メイキング』 | 左右社 | 2017 | |
3 | アズビー・ブラウン | 『江戸に学ぶエコ生活術』 | CCCメディアハウス | 2011 | |
4 | 上羽陽子・山崎明子(編) | 『現代手芸考ーものづくりの意味を問い直す』 | フィルムアート社 | 2020 | |
5 | LIE, John | Japan, the Sustainable Society: The Artisanal Ethos, Ordinary Virtues, and Everyday Life in the Age of Limits | University of California Press | 2021 |
ヨーロッパ、南米、および日本の農村地域の事例を中心に、様々な視点から手仕事と自然との関係性を多元的に考える。
Consider the relationship between craft and nature in multiple ways by focusing on case studies from rural areas in Europe, South America, and Japan.
手仕事・工芸は、人間と非人間が関わる社会的な関係に組み込まれている。ヨーロッパ、南米、日本の事例を通して、手仕事・工芸の近代の歴史と現在の状況にいついて学び、環境・自然との関係を多面的に考えていく。さらに、過疎化、環境破壊、伝統産業の衰退といった問題に直面する世界各地の農村地域が、ローカルとグローバルなつながりを活かすことで、どのように手仕事・工芸をを再考しているのかを探究する。こうした視点から、ポスト工業化社会における手仕事の位置について考察する。
Craft and handmaking are embedded in a web of social relationships involving human and non-human actors. Through case studies from Europe, South America, and Japan, we will learn about the modern history and current predicament of crafts and consider their relationship with the environment from multiple perspectives. Furthermore, we will explore how rural communities around the world are rethinking crafts to face issues of depopulation, environmental degradation, and the decline of traditional industries by taking advantage of local and global interconnections. From these perspectives, we will have the opportunity to discuss the place and future of craft in a post-industrial society.
1 | シラバス一覧と自己紹介(Syllabus Overview and Introductions) |
2 | 手仕事における自然と文化 (Nature and Culture in Craft) |
3 | 手仕事と里山 (Craft and Satoyama) |
4 | 手仕事と近代化 (Handicrafts and modernization) |
5 | 手仕事と女性の労働 (Craft and women's labor) |
6 | 手仕事、移住、カウンターカルチャー (Craft, mobility, and counterculture) |
7 | ゲスト レクチャー I (Guest lecture I) |
8 | ゲスト レクチャー II (Guest lecture II) |
9 | ポスト工業化社会の工芸の取り組み I (Craft in a post-industrial society I) |
10 | ポスト工業化社会の工芸の取り組み II (Craft in a post-industrial society II) |
11 | 発表とディスカッション I (Presentations and Discussion I) |
12 | 発表とディスカッション II (Presentations and Discussion II) |
13 | 発表とディスカッション III (Presentations and Discussion III) |
14 | まとめと最終レポートの提出 (Wrap-Up and Submission of Final Report) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
毎週の宿題をこなすことで、授業中のディスカッションに積極的に参加し、準備をすることが求められる。授業の最後には、文献調査とフィールドワーク(インタビュー等)に基づいてプレゼンテーションを行い、研究レポートを提出すること。
Students are required to activelyengage in and prepare for in-class discussions by completing weekly homework assignments. At the end of the course, students willprepare a presentation and write a research report based on lterature review and fieldwork (interviews, etc.).
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終発表 Final presentation (20%) 授業内外の課題 Homework and in-class assignments(30%) 出席と積極的参加 Attendance and participation(15%) 最終レポート(Final Report)(35%) |
備考 (Notes) | ||
授業の1/4以上を欠席した場合は、成績評価を行わない。 Students who miss more than 1/4 of the classes will not be graded. |
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | リチャード・セネット | 『クラフツマン: 作ることは考えることである』 | 筑摩書房 | 2016 | |
2 | ティム・インゴルド | 『メイキング』 | 左右社 | 2017 | |
3 | アズビー・ブラウン | 『江戸に学ぶエコ生活術』 | CCCメディアハウス | 2011 | |
4 | 上羽陽子・山崎明子(編) | 『現代手芸考ーものづくりの意味を問い直す』 | フィルムアート社 | 2020 | |
5 | LIE, John | Japan, the Sustainable Society: The Artisanal Ethos, Ordinary Virtues, and Everyday Life in the Age of Limits | University of California Press | 2021 |