日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20262026 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
社会学部/College of SociologyCollege of Sociology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
DD354/DD354DD354 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
都市に生きる人々の活動を通して、都市の現在と未来を考える |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CCS3620 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
「社会調査法1・2」「社会学原論1・2」「基礎演習」の単位修得 |
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Cities are places where diverse people gather. And the people who live in cities have faced various challenges and engaged in activities to create better places to live for themselves.
In this seminar, we will examine the diverse activities of people living in cities, identify their characteristics through close reading of primary sources and interviews, and envision the future of cities as places where we live.
This seminar focuses on the various activities of people living in citiesand considers the present and future of cities, from the past (generally since the 1960s) to the present.
Students will set specific research topics based on their individual interests, and deepen their analysis through literature review and qualitative research methods. Additionally, This seminar focuses on the various activities of people living in cities and considers the present and future of cities, from the past (generally since the 1960s) to the present.
Students will set specific research topics based on their individual interests, and deepen their analysis through literature review and qualitative research methods. Additionally, the Center for Research on Coexistence and Society houses a large collection of materials related to citizen activities from the 1960s onwards. These materials will be actively utilized in the course. These materials will be actively utilized in the course.
1 | ガイダンス |
2 | 基礎文献講読と討論(1) |
3 | 基礎文献講読と討論(2) |
4 | 基礎文献講読と討論(3) |
5 | 基礎文献講読と討論(4) |
6 | 基礎文献講読と討論(5) |
7 | 基礎文献講読と討論(6) |
8 | 基礎文献講読と討論(7) |
9 | 基礎文献講読と討論(8) |
10 | テーマ設定について |
11 | テーマ設定(1) |
12 | テーマ設定(2) |
13 | テーマ設定(3) |
14 | 専門演習2Aのまとめと全体討論 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
基礎文献講読では指定された文献を精読し、意見を持ってゼミに臨むこと。ゼミでは積極的な発言を求める。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
レジュメ及びプレゼンテーション(40%) ゼミにおける議論への参加状況(20%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 岸政彦 | 『断片的なものの社会学』 | 朝日出版社 | 2015 | 9784255008516 |
2 | 前田拓也他 | 『最強の社会調査入門』 | ナカニシヤ出版 | 2016 | 9784779510793 |
その他 (Others) | |||||
上記2冊は第1回授業前に読んでおくこと。追加テキストは随時指示する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 大谷信介ほか | 『新・社会調査へのアプローチ』 | ミネルヴァ書房 | 2013 | 9784623066544 |
2 | 上野千鶴子 | 『情報生産者になる』 | 筑摩書房 | 2018 | 9784480071675 |
3 | 松本康編 | 『都市社会学・入門』改訂版 | 有斐閣 | 2022 | 9784641222076 |
4 | トーマス・S・マラニー ほか | 『リサーチのはじめかた―「きみの問い」を見つけ、育て、伝える方法』 | 筑摩書房 | 2023 | 4480837256 |
その他 (Others) | |||||
随時指示する。 |
・都市または地域の今日的状況に対する強い関心
・現代史の基本的な素養
・2年次までの大学内外の学びのなかで得た知識と経験を踏まえて自ら問いを立てる能力
・資料検索、文献購読、ネット上の情報利用(AIの適切な利用を含む)など、自ら研究を行うための基本的スキル
PC
1)参加者のしっかりとした問題意識と着実かつ精力的な文献講読、データ収集・分析、調査を強く求める。
2)社会調査法1・2の内容を復習しておくこと。調査手法のみならず問いの立てかたについても理解を深めておくこと。
3)自発的で積極的な参加と双方向的なコミュニケーションを重視する。
4)上記授業計画は受講生の関心などにより変更することがある。
5)専門演習2Aと専門演習2Bは同一年度履修を原則とする。ただし、派遣留学などの特段の事情がある場合には審査のうえ例外的措置をとることもある。
都市は多様な人々が集う場である。そして都市に生きる人々は多様な課題に向き合い、自らの手で自らがよりよく生きる場を作り出すための活動を行ってきた。
このゼミでは都市に生きる人々の多様な活動を取り上げて、一次資料購読やヒアリング調査を通してその特質を明らかにし、ここから私たちの生きる場としての都市の未来を展望したい。
Cities are places where diverse people gather. And the people who live in cities have faced various challenges and engaged in activities to create better places to live for themselves.
In this seminar, we will examine the diverse activities of people living in cities, identify their characteristics through close reading of primary sources and interviews, and envision the future of cities as places where we live.
このゼミでは都市の過去(概ね1960年代以降を想定)から現在にいたる、都市に生きる人々の様々な営みに焦点を当てて、都市の現在と将来を考える。受講生が各自の問題関心に応じて具体的な研究対象を設定し、文献講読と質的調査手法に基づいて考察を深めていく。なお、本学共生社会研究センターは1960年代以降の市民活動資料を多数所蔵している。この資料を積極的に利用していく。
This seminar focuses on the various activities of people living in citiesand considers the present and future of cities, from the past (generally since the 1960s) to the present.
Students will set specific research topics based on their individual interests, and deepen their analysis through literature review and qualitative research methods. Additionally, This seminar focuses on the various activities of people living in cities and considers the present and future of cities, from the past (generally since the 1960s) to the present.
Students will set specific research topics based on their individual interests, and deepen their analysis through literature review and qualitative research methods. Additionally, the Center for Research on Coexistence and Society houses a large collection of materials related to citizen activities from the 1960s onwards. These materials will be actively utilized in the course. These materials will be actively utilized in the course.
1 | ガイダンス |
2 | 基礎文献講読と討論(1) |
3 | 基礎文献講読と討論(2) |
4 | 基礎文献講読と討論(3) |
5 | 基礎文献講読と討論(4) |
6 | 基礎文献講読と討論(5) |
7 | 基礎文献講読と討論(6) |
8 | 基礎文献講読と討論(7) |
9 | 基礎文献講読と討論(8) |
10 | テーマ設定について |
11 | テーマ設定(1) |
12 | テーマ設定(2) |
13 | テーマ設定(3) |
14 | 専門演習2Aのまとめと全体討論 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
基礎文献講読では指定された文献を精読し、意見を持ってゼミに臨むこと。ゼミでは積極的な発言を求める。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
レジュメ及びプレゼンテーション(40%) ゼミにおける議論への参加状況(20%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 岸政彦 | 『断片的なものの社会学』 | 朝日出版社 | 2015 | 9784255008516 |
2 | 前田拓也他 | 『最強の社会調査入門』 | ナカニシヤ出版 | 2016 | 9784779510793 |
その他 (Others) | |||||
上記2冊は第1回授業前に読んでおくこと。追加テキストは随時指示する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 大谷信介ほか | 『新・社会調査へのアプローチ』 | ミネルヴァ書房 | 2013 | 9784623066544 |
2 | 上野千鶴子 | 『情報生産者になる』 | 筑摩書房 | 2018 | 9784480071675 |
3 | 松本康編 | 『都市社会学・入門』改訂版 | 有斐閣 | 2022 | 9784641222076 |
4 | トーマス・S・マラニー ほか | 『リサーチのはじめかた―「きみの問い」を見つけ、育て、伝える方法』 | 筑摩書房 | 2023 | 4480837256 |
その他 (Others) | |||||
随時指示する。 |
・都市または地域の今日的状況に対する強い関心
・現代史の基本的な素養
・2年次までの大学内外の学びのなかで得た知識と経験を踏まえて自ら問いを立てる能力
・資料検索、文献購読、ネット上の情報利用(AIの適切な利用を含む)など、自ら研究を行うための基本的スキル
PC
1)参加者のしっかりとした問題意識と着実かつ精力的な文献講読、データ収集・分析、調査を強く求める。
2)社会調査法1・2の内容を復習しておくこと。調査手法のみならず問いの立てかたについても理解を深めておくこと。
3)自発的で積極的な参加と双方向的なコミュニケーションを重視する。
4)上記授業計画は受講生の関心などにより変更することがある。
5)専門演習2Aと専門演習2Bは同一年度履修を原則とする。ただし、派遣留学などの特段の事情がある場合には審査のうえ例外的措置をとることもある。