日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
社会学部/College of SociologyCollege of Sociology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
DD372/DD372DD372 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
宗教社会学、セラピー文化、そして推し活 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木3/Thu.3 Thu.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CCS3620 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
「専門演習2A」の単位修得 |
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Students will conduct field research on topics such as religion, spirituality, counseling, "psychology boom", Oshikatsu, and lifestyle.
Examples of themes: ■ Mechanisms that make people believe ■ New religions and Japanese society ■ Japanese views on religion ■ Power spots ■ Instagram ■ Fortune-telling ■ Modern counselors ■ Self-help ■ Pilgrimage to sacred sites of anime ■ Rock festivals ■ Idol phenomenon, etc.
In the spring semester, we will read basic articles on the sociology of religion, select a research target, and develop a research plan. In the fall semester, students are divided into groups of two to four, and conduct interviews with individuals or groups, mainly outside the university, and each student will write his or her own final paper.
1 | 全体打ち合わせ |
2 | 調査と報告 1 |
3 | 調査と報告 2 |
4 | 調査と報告 3 |
5 | 調査と報告 4 |
6 | 調査と報告 5 |
7 | 調査と報告 6 |
8 | 最終報告 1 |
9 | 最終報告 2 |
10 | ゼミ論文の検討 1 |
11 | ゼミ論文の検討 2 |
12 | お礼状の発送 |
13 | 報告書の作成 1 |
14 | 報告書の作成 2 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時に指示します。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
発表(30%) レポート(35%) それ以外[出欠,演習への貢献度など](35%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
特にありません。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業時に指示します。 |
受講時の注意 https://ykoike.hatenablog.com/entry/2018/09/12/232738
宗教,スピリチュアル,カウンセリング,心理主義,推し活、ライフスタイルなどをテーマとした実地調査をおこないます。
Students will conduct field research on topics such as religion, spirituality, counseling, "psychology boom", Oshikatsu, and lifestyle.
テーマ例:■信じさせるメカニズム■新宗教と日本社会■日本人の宗教観■パワースポット■インスタグラム■占い■現代のカウンセラー■自己啓発■アニメ聖地巡礼■ロックフェス■アイドル現象など。
春学期は宗教社会学の基本的な論考を輪読したのち,調査対象を選定,調査計画を立案します。秋学期は2〜4名の班に分かれ,主に学外の個人・団体にインタビュー調査をおこない,最終レポートを各自作成します。
Examples of themes: ■ Mechanisms that make people believe ■ New religions and Japanese society ■ Japanese views on religion ■ Power spots ■ Instagram ■ Fortune-telling ■ Modern counselors ■ Self-help ■ Pilgrimage to sacred sites of anime ■ Rock festivals ■ Idol phenomenon, etc.
In the spring semester, we will read basic articles on the sociology of religion, select a research target, and develop a research plan. In the fall semester, students are divided into groups of two to four, and conduct interviews with individuals or groups, mainly outside the university, and each student will write his or her own final paper.
1 | 全体打ち合わせ |
2 | 調査と報告 1 |
3 | 調査と報告 2 |
4 | 調査と報告 3 |
5 | 調査と報告 4 |
6 | 調査と報告 5 |
7 | 調査と報告 6 |
8 | 最終報告 1 |
9 | 最終報告 2 |
10 | ゼミ論文の検討 1 |
11 | ゼミ論文の検討 2 |
12 | お礼状の発送 |
13 | 報告書の作成 1 |
14 | 報告書の作成 2 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時に指示します。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
発表(30%) レポート(35%) それ以外[出欠,演習への貢献度など](35%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
特にありません。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業時に指示します。 |
受講時の注意 https://ykoike.hatenablog.com/entry/2018/09/12/232738