日本語

Course Code etc
Academic Year 2023
College College of Sociology
Course Code DD386
Theme・Subtitle 消費社会を考える
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus
Campus Ikebukuro
Semester Full year
DayPeriod・Room Fri.2
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Credits 4
Course Number CCS3620
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges
Course Cancellation
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy
Notes

【Course Objectives】

The goals of this course are to enable students to gain a theoretical understanding of the nature of consumer society, as well as to acquire the ability to conduct concrete research and analysis of modern and contemporary consumer society.

【Course Contents】

Our society is based on a consumer society. In order to understand the nature of this consumer society, in the first half of the class, we will read the basic literature on consumer society. By doing so, students will be able to deepen their interest in the issues, and in the latter half of the class, they will be asked to conduct a survey focusing mainly on Tokyo, with themes such as malls, housing, automobiles, fashion, tourism, and sub-culture. Students are required to present the results, discuss them, and compile a report.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 消費社会を考えることの展望と授業の詳細について説明する。
2 消費社会に関連する文献の講読
3 消費社会に関連する文献の講読
4 消費社会に関連する文献の講読
5 消費社会に関連する文献の講読
6 消費社会に関連する文献の講読
7 消費社会に関連する文献の講読
8 消費社会に関連する文献の講読
9 消費社会に関連する文献の講読
10 消費社会に関連する文献の講読
11 消費社会に関連する文献の講読
12 フィールドワークの計画、予備調査
13 フィールドワークの計画、予備調査
14 フィールドワーク予定についての説明
15 フィールドワークの計画、予備調査
16 消費社会に関連する文献の講読
17 消費社会に関連する文献の講読
18 消費社会に関連する文献の講読
19 消費社会に関連する文献の講読
20 消費社会に関連する文献の講読
21 フィールドワーク調査の結果発表・討論
22 フィールドワーク調査の結果発表・討論
23 フィールドワーク調査の結果発表・討論
24 フィールドワーク調査の結果発表・討論
25 フィールドワーク調査の結果発表・討論
26 フィールドワーク調査の結果発表・討論
27 フィールドワーク調査の結果発表
28 報告書のとりまとめ

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

指定されたテクストを読むとともに、調査・分析を実施する。またフィールドワーク調査に参加する。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 発表1(30%)
発表2(30%)
報告書作成(40%)
備考 (Notes)
詳細は追って提示する。

【テキスト / Textbooks】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 見田宗介 『現代社会の理論』 岩波書店 1996
2 ジャン・ボードリヤール 『消費社会の神話と構造』 紀伊國屋書店 2015
3 ダニエル・ミラー 『消費は何を変えるのか』 法政大学出版局 2022
4 貞包英之 『地方都市を考える』 花伝社 2015
その他 (Others)
他は追って指示する。

【参考文献 / Readings】

その他 (Others)
詳細は追って提示する。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

社会調査士G科目に申請予定。

【注意事項 / Notice】