日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
社会学部/College of SociologyCollege of Sociology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
DD388/DD388DD388 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
グローバルな人の移動と大都市のエスニック・コミュニティ (Global Migration and Ethnic Communities in Metropolitan Areas) |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
|
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
通年/Full yearFull year |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木5/Thu.5 Thu.5 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
44 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CCS3620 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
|
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
|
備考/ NotesNotes |
2023/03/23 担当者の表記を訂正 |
The purpose of this class is to understand the way to conduct empirical research, in relation to theories of Sociology. It is intended to undertake some fieldwork in ethnic communities in the metropolitan Tokyo, where transnational migrants' networks have developed.
In Spring semester, we will read the relevant literature on global migration and the formation of ethnic communities. In addition, we will systematize some statistical data on ethnic populations in Japan, migration trends, and so on. In Autumn semester, we will examine government policies related to international migration, and the NPO’s activities involving foreign residents. We also conduct some fieldwork on the contemporary ethnic business in the metropolitan areas. Each student must set up an original theme and carry out the task of composing a research report from the analyses of empirical data.
1 | イントロダクション(本調査の目的,関連する調査などの紹介) |
2 | 調査の企画(テーマの明確化) |
3 | 関連文献の収集および整理 |
4 | 関連文献の収集および整理 |
5 | 関連文献の収集および整理 |
6 | 関連文献の収集および整理 |
7 | 先行研究に関する報告会 |
8 | 先行研究に関する報告会 |
9 | 先行研究に関する報告会 |
10 | フィールドワーク計画の策定 |
11 | フィールドワーク計画の策定 |
12 | 調査項目の整理 |
13 | 調査票の作成 |
14 | 調査票の作成 |
15 | 調査計画に関する報告会 |
16 | 調査計画に関する報告会 |
17 | 質問票およびインタビュー調査 |
18 | 質問票およびインタビュー調査 |
19 | 質問票およびインタビュー調査 |
20 | 質問票およびインタビュー調査 |
21 | 中間報告会 |
22 | 中間報告会 |
23 | 中間報告会 |
24 | 報告書作成に関する検討会 |
25 | 報告書の作成 |
26 | 報告書の作成 |
27 | 報告書の作成 |
28 | 報告書の作成 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
前回までのテーマで扱った内容を確認し,次回までに復習しておくこと。発表にあたっては,事前に参考資料を整理しておくこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
プレゼンテーションおよびディスカッション(30%) 授業期間内のレジュメおよびレポート(30%) 最終報告書(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
教科書は特に指定しないが,授業のなかで参考となる資料を紹介する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 伊藤泰郎他(編) | 『日本で働く 外国人労働者の視点から』 | 松籟社 | 2021 | |
2 | 友枝敏雄他(編) | 『社会学で描く現代社会のスケッチ』 | みらい | 2019 | |
3 | 吉成勝男他(編) | 『移民政策と多文化コミュニティへの道のり―APFSの外国人住民支援活動の軌跡―』 | 現代人文社 | 2018 | |
4 | R. コーエン & P.ケネディ | 『グローバル・ソシオロジーI,II』 | 平凡社 | 2003 | |
その他 (Others) | |||||
その他,適宜授業中に指示する。 |
過去の卒業論文のタイトルは下記のホームページに記載。
https://www2.rikkyo.ac.jp/web/tetsuo/jpn/education.html
主に社会学の基礎理論を基に,実証研究のあり方について理解を深めていくことを目的とする。大都市圏で形成されているエスニック・コミュニティやトランスナショナルな移住者などに関する調査を実施する予定である。
The purpose of this class is to understand the way to conduct empirical research, in relation to theories of Sociology. It is intended to undertake some fieldwork in ethnic communities in the metropolitan Tokyo, where transnational migrants' networks have developed.
春学期は主にグローバルな人の移動やエスニック・コミュニティの形成と関係した文献を読んで、それぞれのテーマの先行研究をまとめる。また,国内の外国人人口と関係した統計資料の解析など、基礎理論だけでなくデータの整理を行う。秋学期は外国人住民にかかわるNPOの取り組みや海外からの移住者に対する政策や自治体の取り組みなどを調べる。エスニック・ビジネスやエスニック・コミュニティの変化については,フィールドワークを実施する。それぞれのテーマに基づく課題を遂行し,調査の報告書を作成する。
In Spring semester, we will read the relevant literature on global migration and the formation of ethnic communities. In addition, we will systematize some statistical data on ethnic populations in Japan, migration trends, and so on. In Autumn semester, we will examine government policies related to international migration, and the NPO’s activities involving foreign residents. We also conduct some fieldwork on the contemporary ethnic business in the metropolitan areas. Each student must set up an original theme and carry out the task of composing a research report from the analyses of empirical data.
1 | イントロダクション(本調査の目的,関連する調査などの紹介) |
2 | 調査の企画(テーマの明確化) |
3 | 関連文献の収集および整理 |
4 | 関連文献の収集および整理 |
5 | 関連文献の収集および整理 |
6 | 関連文献の収集および整理 |
7 | 先行研究に関する報告会 |
8 | 先行研究に関する報告会 |
9 | 先行研究に関する報告会 |
10 | フィールドワーク計画の策定 |
11 | フィールドワーク計画の策定 |
12 | 調査項目の整理 |
13 | 調査票の作成 |
14 | 調査票の作成 |
15 | 調査計画に関する報告会 |
16 | 調査計画に関する報告会 |
17 | 質問票およびインタビュー調査 |
18 | 質問票およびインタビュー調査 |
19 | 質問票およびインタビュー調査 |
20 | 質問票およびインタビュー調査 |
21 | 中間報告会 |
22 | 中間報告会 |
23 | 中間報告会 |
24 | 報告書作成に関する検討会 |
25 | 報告書の作成 |
26 | 報告書の作成 |
27 | 報告書の作成 |
28 | 報告書の作成 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
前回までのテーマで扱った内容を確認し,次回までに復習しておくこと。発表にあたっては,事前に参考資料を整理しておくこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
プレゼンテーションおよびディスカッション(30%) 授業期間内のレジュメおよびレポート(30%) 最終報告書(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
教科書は特に指定しないが,授業のなかで参考となる資料を紹介する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 伊藤泰郎他(編) | 『日本で働く 外国人労働者の視点から』 | 松籟社 | 2021 | |
2 | 友枝敏雄他(編) | 『社会学で描く現代社会のスケッチ』 | みらい | 2019 | |
3 | 吉成勝男他(編) | 『移民政策と多文化コミュニティへの道のり―APFSの外国人住民支援活動の軌跡―』 | 現代人文社 | 2018 | |
4 | R. コーエン & P.ケネディ | 『グローバル・ソシオロジーI,II』 | 平凡社 | 2003 | |
その他 (Others) | |||||
その他,適宜授業中に指示する。 |
過去の卒業論文のタイトルは下記のホームページに記載。
https://www2.rikkyo.ac.jp/web/tetsuo/jpn/education.html