日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
社会学部/College of SociologyCollege of Sociology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
DD443/DD443DD443 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
多文化と共生 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火5/Tue.5 Tue.5 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CCS3210 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Students will learn methods of anthropological understanding.
Students will gain perspectives for understanding multicultural societies.
Students will explore the possibilities of a society that accepts diversity.
In this course, students will learn anthropological approaches to understanding different cultures and exploring multicultural societies. The first half of the course will introduce various cases of religious practices from around the world and concepts for understanding these practices while examining similarities and differences among ways of life. The second half of the course will consider ways of living together with others through interactions among people from diverse backgrounds. The course schedule is subject to change depending on the number of students and their interests.
1 | イントロダクション |
2 | 人類学とは |
3 | フィールドワークと他者理解 |
4 | 人間と非人間:アニミズム |
5 | 自と他:シャーマニズム |
6 | 身体①:モノと宗教的なもの |
7 | 身体②:身体感覚と宗教的なもの |
8 | 討論:多文化とは |
9 | 北米先住民と国家①:信教の自由について |
10 | 北米先住民と国家②:社会変容について |
11 | ホストとゲスト①:歓待 |
12 | ホストとゲスト②:観光 |
13 | 討論:共生とは |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
受講者の人数によっては文献の輪読を行う。受講者にはレジュメなどの資料を作成したうえで文献の概要を紹介する授業内発表をお願いすることがある。 |
毎回の授業で指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への参加姿勢(30%) リアクションペーパー(30%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
特に定めない。授業内で資料を配布する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
毎回の授業で適宜紹介する。 |
人類学的な異文化理解の方法を学ぶ。
多文化社会を理解するための視座を身につける。
多様性を包摂する社会の可能性について主体的に考えるようになる。
Students will learn methods of anthropological understanding.
Students will gain perspectives for understanding multicultural societies.
Students will explore the possibilities of a society that accepts diversity.
本授業では、多文化社会について考えるために、人類学的な異文化理解の方法を学ぶ。授業前半では、世界各地の多様な宗教実践の事例や、宗教実践を理解するための概念を紹介しながら、異なる生き方の間の類似性と差異を探る。授業後半では、異なる人々が交差する場面を通じて、他者と共に生きるあり方を考察する。なお、授業スケジュールは、受講生の人数や関心などに応じて変更される可能性がある。
In this course, students will learn anthropological approaches to understanding different cultures and exploring multicultural societies. The first half of the course will introduce various cases of religious practices from around the world and concepts for understanding these practices while examining similarities and differences among ways of life. The second half of the course will consider ways of living together with others through interactions among people from diverse backgrounds. The course schedule is subject to change depending on the number of students and their interests.
1 | イントロダクション |
2 | 人類学とは |
3 | フィールドワークと他者理解 |
4 | 人間と非人間:アニミズム |
5 | 自と他:シャーマニズム |
6 | 身体①:モノと宗教的なもの |
7 | 身体②:身体感覚と宗教的なもの |
8 | 討論:多文化とは |
9 | 北米先住民と国家①:信教の自由について |
10 | 北米先住民と国家②:社会変容について |
11 | ホストとゲスト①:歓待 |
12 | ホストとゲスト②:観光 |
13 | 討論:共生とは |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
受講者の人数によっては文献の輪読を行う。受講者にはレジュメなどの資料を作成したうえで文献の概要を紹介する授業内発表をお願いすることがある。 |
毎回の授業で指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への参加姿勢(30%) リアクションペーパー(30%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
特に定めない。授業内で資料を配布する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
毎回の授業で適宜紹介する。 |