日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College College of Sociology
Course Code DD462
Theme・Subtitle 「脱炭素の時代」を読み解く
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Ikebukuro
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Thu.2
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Credits 2
Course Number CCS3310
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

This course has three key learning objectives.
1. Demonstrating familiarity with major environmental issues.
2. Applying the concept of sustainability to better understand an environmental issue and policy.
3. To evaluate the advantages and limitations of environmental policy today.

【Course Contents】

This course considers new trends in environmental policy aimed at "Decarbonization" and the problems and issues they bring. In particular, this course will focus on policy domains such as climate change, renewable energy, forestry, and policy integration, where consensus building is difficult today. The challenge is to obtain new perspectives on the future of environmental problems and solutions.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 イントロダクション―何を学び、何を考えるのか:講義の概略と解説
2 持続可能性(サステイナビリティ)とは何だろうか
3 脱炭素の時代の到来(1)気候政策がもたらした新しい課題―京都議定書からパリ協定へ
4 脱炭素の時代の到来(2)トヨタの場合、アップルの場合
5 脱炭素の時代の到来(3)「自然資本」とは何だろうか―環境と経済をめぐる新しいファイナンスの世界
6 グリーン・イノベーションの現在地(1)エネルギー転換の政策構想
7 グリーン・イノベーションの現在地(2)エネルギー転換の新局面
8 グリーン・イノベーションの現在地(3)都市変革に挑む
9 森林政策の教訓(1)荒れる森林は何を問うのか
10 森林政策の教訓(2)森林政策の「意図せざる結果」をめぐって
11 「食と農」の向かう先(1)「個人化社会」のサステイナビリティ
12 「食と農」の向かう先(2)変わる「職業としての<食と農>」をめぐって
13 収縮の時代にサステイナビリティを担う―移住、起業、故郷回帰の考察
14 まとめとふりかえり―サステイナブルな社会は幸せな社会だろうか?

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

授業内で紹介する事例、キーワードを中心に、参考文献、新聞記事、インターネット等を駆使してより具体的で幅広い理解を得られるように努めること。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 毎回のリアクションペーパー、及び小テスト(30%)
中間レポート(30%)
最終レポート(Final Report)(40%)
備考 (Notes)
なお、レポート課題と締切については、中間レポートは第2回以降、最終レポートは第9回以降の授業の中で最初に提示する。

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
なし

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 大倉季久 『森のサステイナブル・エコノミー』 晃洋書房 2017 4771029385
2 高橋洋 『エネルギー政策論』 岩波書店 2017 4000289187
3 森川潤 『グリーン・ジャイアント』 文藝春秋 2021 4166613278
その他 (Others)
ほか、適宜指示する。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

各回のリアクションペーパーの提出先はcanvasLMSである。

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】