日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
社会学部/College of SociologyCollege of Sociology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
DD586/DD586DD586 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(一部オンライン)/Face-to-face (partially online)Face-to-face (partially online) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
オンライン(一部対面)(3回のオンラインを予定) |
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金4/Fri.4 Fri.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CCS4820 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
「卒業論文演習1」の単位修得 |
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
The purpose of this class is to complete a graduation thesis on the premise of the questions set for the spring term. In order to do so, students first set up chapters, which are critically examined by other seminar students. Based on this, the students will write a thesis on the premise of logical and empirical research.
Students complete their graduation theses through classes. It is up to the students to select their research focus, but it is necessary to examine society from the perspective of consumer society. Students review their writing with other students in class and have individual interviews if necessary. Since elaboration is more important than anything else in writing a paper, it is essential to start as soon as possible.
1 | イントロダクション |
2 | 章立て、参考文献、データ解読の確認(1) |
3 | 章立て、参考文献、データ解読の確認(2) |
4 | 章立て、参考文献、データ解読の確認(3) |
5 | 章立て、参考文献、データ解読の確認(4) |
6 | 章立て、参考文献、データ解読の確認(5) |
7 | 章立て、参考文献、データ解読の確認(6) |
8 | 論文草稿の検討(1) |
9 | 論文草稿の検討(2) |
10 | 論文草稿の検討(3) |
11 | 論文草稿の検討(4) |
12 | 論文草稿の検討(5) |
13 | 論文草稿の検討(6) |
14 | 論文草稿の検討(7) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
自ら文献を探し、読み、批判的に検討する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
演習の参加(30%) 発表(70%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
オンライン実施回については授業支援システム(Canvas LMS)で指示する。
春学期に設定した問題を前提に、具体的に卒業論文執筆に着手する。そのためにまず章立てをおこない、他のゼミ生から批判的に検討を受ける。それを前提に、論理的かつ経験的な調査を前提とした論文執筆をおこなう。
The purpose of this class is to complete a graduation thesis on the premise of the questions set for the spring term. In order to do so, students first set up chapters, which are critically examined by other seminar students. Based on this, the students will write a thesis on the premise of logical and empirical research.
卒業論文を仕上げる。対象は任意だが、社会を消費社会という観点から明らかにすることを求める。各自の書いたものを集団的に検討するとともに、必要な場合は個人面談を重ねる。論文執筆には何より推敲が重要になるため、できるだけ早い取り掛かりを求める。
Students complete their graduation theses through classes. It is up to the students to select their research focus, but it is necessary to examine society from the perspective of consumer society. Students review their writing with other students in class and have individual interviews if necessary. Since elaboration is more important than anything else in writing a paper, it is essential to start as soon as possible.
1 | イントロダクション |
2 | 章立て、参考文献、データ解読の確認(1) |
3 | 章立て、参考文献、データ解読の確認(2) |
4 | 章立て、参考文献、データ解読の確認(3) |
5 | 章立て、参考文献、データ解読の確認(4) |
6 | 章立て、参考文献、データ解読の確認(5) |
7 | 章立て、参考文献、データ解読の確認(6) |
8 | 論文草稿の検討(1) |
9 | 論文草稿の検討(2) |
10 | 論文草稿の検討(3) |
11 | 論文草稿の検討(4) |
12 | 論文草稿の検討(5) |
13 | 論文草稿の検討(6) |
14 | 論文草稿の検討(7) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
自ら文献を探し、読み、批判的に検討する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
演習の参加(30%) 発表(70%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
オンライン実施回については授業支援システム(Canvas LMS)で指示する。