日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
社会学部/College of SociologyCollege of Sociology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
DD587/DD587DD587 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
卒業論文へのジャンプ |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(一部オンライン)/Face-to-face (partially online)Face-to-face (partially online) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
|
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火2/Tue.2 Tue.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CCS4820 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
|
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
|
備考/ NotesNotes |
Students will dig deeper in their surveys and researches when writing their graduation theses. Their goal is to complete their theses. Students will aim to create theses with high degree of completeness.
To enhance their surveys and researches, students will analyze data they obtained based on research methods they have chosen. To supplement that, students will learn methods to research literatures and documents. In addition, students will acquire critical knowledge at writing theses. Students will bear in mind that presenting means showing their existences while completing their graduation theses.
1 | テーマを深める、文献資料を参照する |
2 | 読むことぬきに書くことはできない |
3 | やってはいけないこととやるべきこと |
4 | 論文執筆のリテラシー |
5 | 構想報告1 |
6 | 構想報告2 |
7 | 構想報告3 |
8 | 構想報告4 |
9 | 個別指導1 |
10 | 個別指導2 |
11 | 個別指導3 |
12 | 個別指導4 |
13 | 個別指導5 |
14 | 確認事項伝達 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
個々人のテーマに従った論文の執筆
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
報告(40%) 議論(10%) 卒業論文の完成(50%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 佐藤健二 | 『論文の書きかた』 | 弘文堂 | 2014 |
卒業論文の執筆にあたって、各自が進める調査研究を深化させ、論文を書き上げることが最終目標となる。完成度の高い論文執筆を目指す。
Students will dig deeper in their surveys and researches when writing their graduation theses. Their goal is to complete their theses. Students will aim to create theses with high degree of completeness.
調査研究を深めるために、自分自身が選び取った調査方法によって得たデータを分析し、かつまたその分析を補完しうるような文献資料研究の手法を用いて論文を書き進める。また、論文執筆に重要なリテラシーについて学ぶ。表現することは自身の存在を見せるということであることに留意しながら、卒業論文を完成させる。状況が許せば卒論ゼミ合宿を実施する予定である。
To enhance their surveys and researches, students will analyze data they obtained based on research methods they have chosen. To supplement that, students will learn methods to research literatures and documents. In addition, students will acquire critical knowledge at writing theses. Students will bear in mind that presenting means showing their existences while completing their graduation theses.
1 | テーマを深める、文献資料を参照する |
2 | 読むことぬきに書くことはできない |
3 | やってはいけないこととやるべきこと |
4 | 論文執筆のリテラシー |
5 | 構想報告1 |
6 | 構想報告2 |
7 | 構想報告3 |
8 | 構想報告4 |
9 | 個別指導1 |
10 | 個別指導2 |
11 | 個別指導3 |
12 | 個別指導4 |
13 | 個別指導5 |
14 | 確認事項伝達 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
個々人のテーマに従った論文の執筆
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
報告(40%) 議論(10%) 卒業論文の完成(50%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 佐藤健二 | 『論文の書きかた』 | 弘文堂 | 2014 |