日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College College of Sociology
Course Code DE201
Theme・Subtitle
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Seminar
Campus Ikebukuro
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Tue.5
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number CMS2430
Language Japanese
Class Registration Method Lottery Registration(定員:30人/ Capacity:30)
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes 社会学部生以外は履修不可

【Course Objectives】

Students will understand the behavior of reporting while recognizing the importance of its functions in modern democratic society. At the same time, they will understand the limits and issues surrounding reporting. In addition, students will understand the basics of article writing.

【Course Contents】

Why society needs reporting? What meaning does it have? Students will refer to these in their arguments while adding in perspectives of Japanese journalism characteristics and international comparisons. In this class, students will also consider field experience of reporters on site. Students will experience writing articles themselves while thinking about these basics.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 報道とは何か、その1=歴史や実態などについて概括的に。
2 報道とは何か、その2=報道の主体 (新聞、通信、放送、出版など) を中心に、その特徴や特性の違いについて考えます。
3 日本型報道の特質=記者クラブ制度や 「エンバーゴ」 などについて、その歴史や存在意義、報道の自由との関連などを具体的に考えてみます。
4 分野別報道の現状と課題=政治、経済、国際など報道を分野別に考え、その問題点などを、事例に即して検討していきます。
5 調査報道とは何か=調査報道について、具体例を通じて、その意義などについて吟味します。
6 記事の基本その1=「5W1H」や「三角形の原則」など、記事執筆の基本原則を考えます。
7 記事の基本その2=同
8 記事の基本その3=「起承転結」という作文やコラムに必須の原則を考えていきます。
9 記事の基本その4=同
10 記事執筆その1=どのようにしたら、より相手に伝わりやすい文章が書けるのか検討します。
11 記事執筆その2=同
12 記事執筆の実践その3=表現上の留意点など記事を書く際の「ルール」について考えます
13 記事執筆の実践その4=同
14 まとめ=これまでの授業をまとめます。

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

授業時間外の学習に関する指示は、必要に応じて別途行います。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 最終レポート(Final Report)(30%)
授業態度(20%)
授業内での記事執筆(20%)
授業内でのレポートなど(30%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
特に使用しません。

【参考文献 / Readings】

その他 (Others)
参考文献はその都度授業中に示します。
ただ、紙の新聞については、一紙で結構ですので毎日読むようにしてください。朝日でも毎日でも何でも結構です。自宅でとっていない場合は、大学や地域の図書館で読むように努めてください。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

「メディア・調査実習入門2」も履修することが望ましい。

【注意事項 / Notice】