日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College College of Sociology
Course Code DE204
Theme・Subtitle 情報氾濫の時代を生きる技術
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Seminar
Campus Ikebukuro
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Tue.3
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number CMS2430
Language Japanese
Class Registration Method Lottery Registration(定員:30人/ Capacity:30)
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes 社会学部生以外は履修不可

【Course Objectives】

 Modern society is overflowing with information. What is necessary to survive without drowning in it? The goal of this exercise is to learn about the functions and limitations of information, and to learn practical methods of collecting (researching and interviewing) and expressing information. By handling information appropriately, we can make rational choices and actions and enrich our social, cultural, and economic lives. Through refining skills in receiving and sending information, students will deepen their understanding of “Media and Communication for Humanity and Society,” the position of this course on the curriculum map.

【Course Contents】

 Methodologically, the focus is on writing and everyone's discussion based on the writing. However, there will be only three to four essays, so the burden is not so heavy. Discussions are not as heavy a burden as one might think, as it is difficult for students to actively speak up in class, so we will make extensive use of reaction papers. I would like to avoid an asymmetrical structure in which I give a one-way lecture, and I would like to think together with the students.
 The theme of the essay should be a self-introduction or a current topic.
 As I have been writing articles as a reporter for Kyodo News, I would like to share with you the means and methods used by the mass media to transmit information. I would also like to think together with you about how we, as recipients, should read and understand this information.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 ガイダンスと各自の口頭による自己紹介、それを基にして情報とは何かを考える。提出作文Ⅰのテーマを考える。
2 提出作文Ⅰを読む。これについての感想や意見を話し合う。
3 提出作文Ⅰを素材に、情報について考える。
4 時事的ないしは社会的な問題について話し合う。提出作文Ⅱのテーマを設定する。
5 提出作文Ⅱを読み、感想や意見を話し合う。これをもとに、主として情報の入手(調べたり取材したりする)方法を考える。
6 提出作文Ⅱを素材に情報を発信(表現)する方法について考え、理解を深める。
7 提出作文Ⅱを素材にマスメディアの情報の受発信について知り、利用方法を考える。
8 時事的ないし社会的なテーマについて考える。提出作文Ⅲのテーマを設定する。
9 提出作文Ⅲを読み感想や意見を話し合う。共通する論点や重要な問題が見つかれば掘り下げる。
10 提出作文Ⅲを素材に、表現の技術について考える。
11 提出作文Ⅰ-Ⅲを通じて感じたこと、考えたことを交換・共有する。提出作文Ⅳのテーマを決める。
12 提出作文Ⅳをもとに他者を理解することの難しさや楽しさを知る。
13 提出作文Ⅳをもとに自分を見つめる。
14 まとめ:情報・表現・自己決定・民主主義について考える。

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

制約の少ない作文をメールで最大4回、提出してもらいます(800字程度)。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 複数回の作文提出(50%)
問題提起・質問・討論への参加(50%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 佐々木央 『ルポ動物園』 筑摩書房 9784480075185
その他 (Others)
使用しません

【参考文献 / Readings】

その他 (Others)
どれか1紙でいいので、紙の新聞を読んでください。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

高校で普通に学ぶ程度の日本語の力が必要です。

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

編著書「自死と向き合い、遺族とともに歩む」(全国自死遺族連絡会刊)下記URLからダウンロードできます。特に第12章「自死とメディア」を参照してください。
https://www.zenziren.com/reiwa3izokutebiki/

【注意事項 / Notice】