日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
社会学部/College of SociologyCollege of Sociology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
DE204/DE204DE204 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
情報氾濫の時代を生きる技術 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火3/Tue.3 Tue.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMS2430 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選登録/Lottery RegistrationLottery Registration(定員:30人/ Capacity:30) |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
社会学部生以外は履修不可 |
Modern society is overflowing with information. What is necessary to survive without drowning in it? The goal of this exercise is to learn about the functions and limitations of information, and to learn practical methods of collecting (researching and interviewing) and expressing information. By handling information appropriately, we can make rational choices and actions and enrich our social, cultural, and economic lives. Through refining skills in receiving and sending information, students will deepen their understanding of “Media and Communication for Humanity and Society,” the position of this course on the curriculum map.
Methodologically, the focus is on writing and everyone's discussion based on the writing. However, there will be only three to four essays, so the burden is not so heavy. Discussions are not as heavy a burden as one might think, as it is difficult for students to actively speak up in class, so we will make extensive use of reaction papers. I would like to avoid an asymmetrical structure in which I give a one-way lecture, and I would like to think together with the students.
The theme of the essay should be a self-introduction or a current topic.
As I have been writing articles as a reporter for Kyodo News, I would like to share with you the means and methods used by the mass media to transmit information. I would also like to think together with you about how we, as recipients, should read and understand this information.
1 | ガイダンスと各自の口頭による自己紹介、それを基にして情報とは何かを考える。提出作文Ⅰのテーマを考える。 |
2 | 提出作文Ⅰを読む。これについての感想や意見を話し合う。 |
3 | 提出作文Ⅰを素材に、情報について考える。 |
4 | 時事的ないしは社会的な問題について話し合う。提出作文Ⅱのテーマを設定する。 |
5 | 提出作文Ⅱを読み、感想や意見を話し合う。これをもとに、主として情報の入手(調べたり取材したりする)方法を考える。 |
6 | 提出作文Ⅱを素材に情報を発信(表現)する方法について考え、理解を深める。 |
7 | 提出作文Ⅱを素材にマスメディアの情報の受発信について知り、利用方法を考える。 |
8 | 時事的ないし社会的なテーマについて考える。提出作文Ⅲのテーマを設定する。 |
9 | 提出作文Ⅲを読み感想や意見を話し合う。共通する論点や重要な問題が見つかれば掘り下げる。 |
10 | 提出作文Ⅲを素材に、表現の技術について考える。 |
11 | 提出作文Ⅰ-Ⅲを通じて感じたこと、考えたことを交換・共有する。提出作文Ⅳのテーマを決める。 |
12 | 提出作文Ⅳをもとに他者を理解することの難しさや楽しさを知る。 |
13 | 提出作文Ⅳをもとに自分を見つめる。 |
14 | まとめ:情報・表現・自己決定・民主主義について考える。 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
制約の少ない作文をメールで最大4回、提出してもらいます(800字程度)。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
複数回の作文提出(50%) 問題提起・質問・討論への参加(50%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 佐々木央 | 『ルポ動物園』 | 筑摩書房 | 9784480075185 | |
その他 (Others) | |||||
使用しません |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
どれか1紙でいいので、紙の新聞を読んでください。 |
高校で普通に学ぶ程度の日本語の力が必要です。
編著書「自死と向き合い、遺族とともに歩む」(全国自死遺族連絡会刊)下記URLからダウンロードできます。特に第12章「自死とメディア」を参照してください。
https://www.zenziren.com/reiwa3izokutebiki/
現代社会には情報があふれている。それに溺れるこことなく生き抜くためには何が必要なのか。本演習は、情報の機能や限界を知り、情報の収集(調査や取材)と表現の方法を実践的に学ぶことを目標とする。情報を適切に扱うことによって、合理的な選択や行動が可能になり、社会的・文化的・経済的な生活も豊かになる。情報の受発信のスキルを磨くことを通じて、カリキュラム・マップにおける本科目の位置づけ「人間・社会のメディアとコミュニケーション」への理解を深める。
Modern society is overflowing with information. What is necessary to survive without drowning in it? The goal of this exercise is to learn about the functions and limitations of information, and to learn practical methods of collecting (researching and interviewing) and expressing information. By handling information appropriately, we can make rational choices and actions and enrich our social, cultural, and economic lives. Through refining skills in receiving and sending information, students will deepen their understanding of “Media and Communication for Humanity and Society,” the position of this course on the curriculum map.
方法的には文章を書くことと、それを基にした全員のディスカッションが中心になる。といっても、作文は3~4本程度で、負担はそれほど重くない。討論といっても、クラスで積極的に発言することはむずかしいと思うので、リアクションペーパーを大いに活用したい。一方的に講義するという非対称な構造にはせず、私も共に考えるようにしたい。
作文のテーマは、自己紹介や時事的な話題などとする。
私は通信社の記者として記事を書き続けているので、マスメディアがどのような手段・方法で情報を発信しているのかも、みなさんに伝えたい。それを私たちが受け手としてどう読み解くべきかという点についても、みなさんといっしょに考えたい。
Methodologically, the focus is on writing and everyone's discussion based on the writing. However, there will be only three to four essays, so the burden is not so heavy. Discussions are not as heavy a burden as one might think, as it is difficult for students to actively speak up in class, so we will make extensive use of reaction papers. I would like to avoid an asymmetrical structure in which I give a one-way lecture, and I would like to think together with the students.
The theme of the essay should be a self-introduction or a current topic.
As I have been writing articles as a reporter for Kyodo News, I would like to share with you the means and methods used by the mass media to transmit information. I would also like to think together with you about how we, as recipients, should read and understand this information.
1 | ガイダンスと各自の口頭による自己紹介、それを基にして情報とは何かを考える。提出作文Ⅰのテーマを考える。 |
2 | 提出作文Ⅰを読む。これについての感想や意見を話し合う。 |
3 | 提出作文Ⅰを素材に、情報について考える。 |
4 | 時事的ないしは社会的な問題について話し合う。提出作文Ⅱのテーマを設定する。 |
5 | 提出作文Ⅱを読み、感想や意見を話し合う。これをもとに、主として情報の入手(調べたり取材したりする)方法を考える。 |
6 | 提出作文Ⅱを素材に情報を発信(表現)する方法について考え、理解を深める。 |
7 | 提出作文Ⅱを素材にマスメディアの情報の受発信について知り、利用方法を考える。 |
8 | 時事的ないし社会的なテーマについて考える。提出作文Ⅲのテーマを設定する。 |
9 | 提出作文Ⅲを読み感想や意見を話し合う。共通する論点や重要な問題が見つかれば掘り下げる。 |
10 | 提出作文Ⅲを素材に、表現の技術について考える。 |
11 | 提出作文Ⅰ-Ⅲを通じて感じたこと、考えたことを交換・共有する。提出作文Ⅳのテーマを決める。 |
12 | 提出作文Ⅳをもとに他者を理解することの難しさや楽しさを知る。 |
13 | 提出作文Ⅳをもとに自分を見つめる。 |
14 | まとめ:情報・表現・自己決定・民主主義について考える。 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
制約の少ない作文をメールで最大4回、提出してもらいます(800字程度)。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
複数回の作文提出(50%) 問題提起・質問・討論への参加(50%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 佐々木央 | 『ルポ動物園』 | 筑摩書房 | 9784480075185 | |
その他 (Others) | |||||
使用しません |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
どれか1紙でいいので、紙の新聞を読んでください。 |
高校で普通に学ぶ程度の日本語の力が必要です。
編著書「自死と向き合い、遺族とともに歩む」(全国自死遺族連絡会刊)下記URLからダウンロードできます。特に第12章「自死とメディア」を参照してください。
https://www.zenziren.com/reiwa3izokutebiki/